1

Och plåtschabraket lever vidare......

Nyligen antog Kommunfullmäktige ny torghandelsstadga. För vilken gång i ordningen den senaste tioårperioden, har jag nu förlorat räkningen på! (Läs hela historien HÄR)

När det nya förslaget lades fram frågade jag ordföranden i Teknik- och Fritidsnämnden, Marianne Andersson, om det nu var kristallklart att några plåtschabrak på hjul inte skulle få stå på Gyllenhjelmstorget.

Hon svarade att de nya reglerna var vattentäta mot plåtschabrak på hjul.

Men innan den nya stadgan antogs av Fullmäktige kunde vi läsa i tidningen att torghandlaren i fråga fått ett "permanent undantag" från kommunens torghandelsregler!

Vem som gett ett sådant exempellöst tillstånd framgick inte och har inte heller kunnat klarläggas. Och inte heller om undantaget gällde de gamla reglerna eller de som nu skulle antas.

När stadgan så skulle antas av fullmäktige så ställde jag givetvis frågan till Marianne Andersson, som dels försäkrade mig - och fullmäktigeförsamlingen - att inga "permanenta undantagstillstånd" givits, men att torghandlaren kommit överens om att övergå till en markisvävslösning som skulle kunna uppfylla reglerna.

Den nya stadgan antogs.

Plåtschabraket återkom på Gyllenhjelmstorget. Nu med faluröd färg istället för blekt ärtgrön. I övrigt inga förändringar! Ingen markis.

Alltså ställde jag på nytt frågan till T&Fs ordförande på fullmäktigemötet i måndags hur det kom sig att plåtschabraket fortfarande stod där och ingen förändring eller anpassning skett.

"Hur var det med de nya vattentäta reglerna?"

Det kröp då fram när Marianne Andersson gick upp i talarstolen, att de nya reglerna inte var så vattentäta som man hade trott!!!!!

Hur länge ska denna cirkus pågå?
1 Kerstin Svensson:

Jag har inte brytt mig i den här debatten om torgstånd. Men efter att ha stått där och sett plåtskjulet när moderaterna "kampanjat" på torget, så måste jag medge att det är inte vackert! Dessutom kan det inte vara skönt att stå under ett plåtskjul heller, varmt på sommaren och svinkallt på vinter. Min kommunens hattande fram och tillbaka har ju inte precis underlättat för grönsakshandlaren. Min spontana synpunkt när jag såg att skjulet var falurödfärgmålat var. Varför inte istället en vagn typ "liten stuga med vita knutar". Ingen skulle protestera.

Men vad vet jag om torghandel?

Kerstin