18

Rätten till sin egen kropp!

I dagens Eskilstuna-Kuriren/Strengnäs Tidnings ledare står Alex Voronov upp för att samhället ska ställa upp för könsstympning av små gossebarn för att "manlig omskärelse är ett uttryck för föräldrarnas personliga tro".


Några citat:

"Ska troende judar och muslimer kunna leva i Sverige utan trakasserier och hinder måste de ha möjlighet att utföra den troshandling som omskärelsen är.
Här ställs religionsfrihet mycket tydligt mot intolerans.
"

"Den arroganta formen av ateism, som förnekar föräldrars rätt att föra religiös tillhörighet vidare till barnen".

Det visar att Alex Voronov fortfarande inte själv begripit att han numera bor i ett starkt sekulariserat land med lika stark känsla för religionsfrihet, politisk frihet och alla former av frihet för den enskilda människan. I Sverige värnar vi människans egenvärde och rätt att bestämma över sin egen kropp - oavsett religiös tillhörighet.

Vi värnar om kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp när det gäller att fatta avgörande beslut om abort. På samma sätt borde vi värna varje litet gossebarns rätt att själv bestämma över sin kropp.

Det är inte föräldrarnas religiösa tillhörighet som ska styra plastik- eller andra operationer på ett litet barn.


Ingen i detta land förnekar en myndig ung man att själv begära en omskärelse närhelst han så önskar - av religiösa eller andra skäl, men baske mig om vi ska låta andra fatta det livsavgörande beslutet åt honom när han varken kan protestera eller begripa vad som sker med honom.

I själva verket är det Alex Voronovs inställning som visar på en hård cynism och arrogans. Han gillade tydligen inte att läsa detta.



Läs också: Niklas Frykman (FP Eskilstuna), Margit Urtedgård (SP, Strängnäs), PeO Wågström (S, Eskilstuna) Pelle Billing
1 PH:

De här ständiga kommentarerna om Alex Voronovs bakgrund är lika obehagliga när de dyker upp i din blogg som i Margits. Hon har trampat mycket längre över gränsen än vad du har gjort, men du närmar dig ibland.



"han har inte fattat att han numera bor i ett land med[...]"



"I Sverige värnar vi[...]"



Spelar det någon som helst roll huruvida han bott här hela sitt liv eller inte? Varför ska han ha svårare att förstå något för att han är uppvuxen någon annanstans? Vad har du för rätt att i så fall använda det som argument? Hur "vi gör i Sverige" har vem som helst lika stor rätt att tolka som du har. Det är dock en typ av argument som annars mest hörs från Sverigedemokrater och trångsynta pensionärer.



Angrip åsikterna, koppla inte personens etniska eller goegrafiska ursprung till argumenten!



Voronovs inställning må vara arrogant eller cynisk, men det är nog bättre än den mycket unket stinkade tonen som finns i de här inläggen.

2 PH:

Togs kommentaren om hur olämplig kopplingarna till Alex Voronovs bakgrund var helt enkelt bort? Varför?

3 PH:

Well, mea culpa.

Mittåt.

Nåväl PH, jag tänker inte argumentera med Dig men alltsomoftast är just etnisk och geografisk bakgrund en fullt relevant och viktig förklaring till en människas argument vilket kan behöva klargöras. Är dock glad att kunna säga att ganska så många människor delar min "unkna stinkande" uppfattning som varken är Sverigedemokrater, trångsynta pensionärer eller någonting i närheten av dessa båda grupper.

5 PH:

Det spelar ingen roll - angrip argumenten med motargument istället för att förminska personens argument genom att hävda att de skulle ha sin grund i personens ursprung. Det handlar ju annars bara om att sopa bort personens ståndpunkter genom att påstå att de är en produkt av ursprunget och inte framkommit genom medvetna ställningstaganden och genomtänkta resonemang.



Enda anledningen till att det "skulle behöva klargöras" är just detta - för att förminska motståndaren genom hänvsiningen till ursprung. En ful och - som sagt - unken debattteknik.



Och, Om det är så "ganska så många människor" anser att det är relevant att använda personens ursprung som ett argument i debatten, genom att just hävda att ursprunget är orsaken till ståndpunkten, är det bara att beklaga.



Slutsatsen blir; skärp till dig och använd relevanta argument istället för detta.

Vad är det då för motargument Du saknar?



Kan dessa framföras mer klargörande än vad som gjorts av mig (och t.ex. av dagens inpass på ledarsidan som dock inte återfinns på websidan där dock en läsarfråga ger ganska klart svar: http://ekuriren.se/ledareasikter/vadtyckerdu/1.425946

8 PH:

Jag saknar inga motargument. Jag tycker bara att man ska hålla sig just till motargument i sak, och inte blandade in de aspekter jag kritiserar här ovan.

Hej PH.



Du saknar inte bara argument, du saknar något mycket viktigare och det är "ryggrad". Det är fegt att hoppa på folk som du gör, lägga ord i munnen på de och göra det utan att tordas skriva under med ditt eget namn.



MVH Margit

10 PH:

Margit, kan vi kanske släppa diskussionen om anonymiteten och istället fokusera på dina och Mats kränkande tillmälen om Alex Voronov, baserade på hans ursprung? "Påhoppandet" och "läggandet av ord i munnen" återfinns nämlinge primärt där.

Hej PH.



Det var då ett evigt tjat då. Låt mig en gång för alla förklara lite för dig. Jag har inget problem med vart folk kommer i från. Alex Voronov och jag var ett tag mycket goda vänner. I dag hälsar han inte på mig, fast jag hälsar på honom. Så om du vill anklaga någon för simpelt beteende eller att någon har svårt för ursprung, kön eller annat så kanske du skall rikta dina anklagelser och sura insinuationer åt något annat håll! Jag har många vänner från alla håll i världen, från alla samhällsklasser osv.



Kanske dags att du hittar någon annan att trakassera?



MVH Margit

Jag är benägen att hålla med Margit! Det är föga konstruktivt att älta på som PH gör. Hädanefter kommer jag nog att ta bort vederbörandes kommentarer om de fortsätter att vara lika enkelspåriga.

13 Don Q:

Ja...Mats och Margit...vilket par.

Ta bort alla kommentarer som kritiserar er hotar ni med, själva kan ni påstå vad som helst om vem som helst.



Hycklare är ni...

14 PH:

Jag får utgå från att ni skämtar, firma Mats & Margit. När tre-fyra bloggare inte får berömma varandra i cirkel på sina bloggar, eller för den delen stå oemotsagda i sina åsikter, då utgör kommentarerna alltså plötsligt "trakasserier" och tillräckligt "enkelspåriga" för att riskera att tas bort. Ett enkelt sätt att slippa ha genomtänkta ståndpunkter, inte sant?



Det är säkert skönt om man har en blogg där man uttrycka åsikter utan någon som helst kritisk granskning, och där kommentarerna mest är ryggdunkningar från vännerna. Jag tror dock inte det är en bra utveckling.



Så återigen, skärp till er och bete er som vuxna, fundera igenom era ståndpunkter och och argumentera på genomtänkta sätt. Då utgör bloggarna utmärkta diskussionsforum som jag gärna deltar i. Jag hoppas att även ni vågar delta även när ni inte bara får medhåll och ryggdunkningar från supportrarna.



PH

Bara för att klargöra en sak herrar (?) DonQ och PH:

Här har inte en vettig kommentar tagits bort eller nekats publicering och jag har ingen avsikt att göra det heller så länge de som deltar i debatten för den framåt.

Så se till att föra debatten framåt istället för att bete er som barnrumpor, för jag utgår ifrån att de är andra än jag som borde växa upp.

Om ni har ståndpunkter som ni kan argumentera för på ett genomtänkt sätt är ni välkomna annars föreslår jag att ni ägnar er åt andra delar av bloggosfären som mer passar er.

För min del är detta sista gången jag kommenterar PH och DonQ eller släpper fram deras kommentarer om jag inte ser en klar förbättring av debattmentaliteten.

16 Anonym:

Mats, om vi nödvändigtvis ska fortsätta denna pseudodiskussion får du gärna exemplifiera var jag "betett mig som en barnrumpa".



De senaste gångerna jag postat i din blogg har det rört följande frågor:



- Kritik mot bristen på självdistans i ditt påstående att politiker inte ska skylla på tjänstemän:

http://matswerner.blogg.se/2009/june/surt-sa-raven.html#comment



- Ett ifrågasättande av din kritik mot att det förekom dans vid danskvällen med BAO:

http://matswerner.blogg.se/2009/july/wow-bao.html#comment



- Ett påpekande att ditt användande av Toronoto som exempel på en stad med ett mycket litet antal lokalpolikiker byggde på felaktiga fakta:

http://matswerner.blogg.se/2009/july/utkast-i-en.html#comment



- Ett påpekande om att man inte ska använda personers ursprung som nedsättande förklaring till varför de argumenterar på ett visst sätt:

http://matswerner.blogg.se/2009/july/ratten-till-sin-egen-kropp.html#comment



Det rör alltså sakliga invändningar mot felaktiga uppgifter, tveksam debatteknik samt i mitt tycke

obefogad kritik. Det hoppas jag att jag kan få fortsätta med, och jag är övertygad om att andra håller med mig.



PH

17 PH:

Den som önskar se vilken "barnrumpa" jag varit (eller med andra ord när jag irriterat Mats genom att påpeka faktafel, osmaklig debattteknik samt obefogad kritik, kan se följande inlägg med tillhörande kommentarer:



http://matswerner.blogg.se/2009/june/surt-sa-raven.html

http://matswerner.blogg.se/2009/july/wow-bao.html

http://matswerner.blogg.se/2009/july/utkast-i-en.html

http://matswerner.blogg.se/2009/july/ratten-till-sin-egen-kropp.html



Nu kan vi kanske återgå till relevanta diskussioner, där förhoppningsvis även kritiska röster kan få höras.



Vänligen,

PH

18 Matheus:

Förhuden är ett lustorgan inom sexualiteten.

Det är även skyddande och gör erektionen behaglig istället för smärtsam såsom flera omskurna med stram hud upplever ståndet.

Eftersom man enligt lag i Sverige kan råda över sin sexualitet som det behagar en, då bör rätten att behålla förhuden okså skyddas.

Vuxna lesbiska och homosexuella män har tex mkt mer grundlagskydd än pojkar som berövats delar av sin anatomi & även den enklaste formen av onani senare i livet.

Pojkar som varken kan tala eller skydda sig själva bör prioriteras först i rätten till sin kropp.

Självklart ska färdigvuxna pojkar ha rätten med statliga medel att omskära sig.