0

Pierre Louis Alexandre i tre "nya" versioner!

 
Omständigheterna har gjort att det blivit föga skrivet och publicerat här på bloggen på ett tag. Men man styr inte alltid över livets förvecklingar.
 
Dags dock nu att rapportera några nya konstverk som dykt upp efter Alma Holsteinsons härliga målning. Ägaren till denna besökte mig nyligen och fick se också Karin Bergöös målning från samma sittning. Vi hade ett givande och trevligt samtal.
 
 
Osignerad och odaterad målning utförd av Ernst Ellberg enligt påskrift a tergo.
 
Så dök en oljemålning upp på Crafoords auktioner som jag först avfärdade då konstnären föddes alldeles för sent för att ha kunnat göra målningen på Konstakademien. Dessutom hade han aldrig gått på akademien eller genomgått några andra konststudier. Vederbörande hette Ernst Ellberg och blev med tiden en framgångsrik tonsättare och professor vid Musikaliska Akademien. De har inte heller gått att belägga att Ellberg haft några konstnärliga kunskaper eller ambitioner utanför musiken. Målningen är tämligen enkelt utförd. Jag tog mig dock en extra funderare och jämförde Ellbergs bild med andra porträtt av Alexandre i profil. Och visst går det att säga att det med största sannolikhet är en bild av Pierre Louis Alexandre. Men då den inte kunde vara utförd IRL (som man säger idag) så återstår därför bara att konstatera att den blir den andra kända målningen som är en kopia av en okänd målning utförd av en okänd konstnär. Den första var den sedermere briljante gobelängkonstnären Leo Belmontes målning utförd då han var i 15-årsåldern och kopierade målningar i föräldrahemmet (Nr. 41 i katalogen).

 
Ingrid Steffenburgs "Färgad man på vakt" 1896
 
Återigen en lycklig slump. Under mitt engagemang emot Nobelcentret på Blasieholmen som leddes av min vän och årsbroder Björn Tarras-Wahlberg, kom jag i kontakt med hans administrativa allt-i-allo som visade sig vara gift med en gammal klasskamrat. Hon fick en dag syn på min blogg och berättade för mig att det i släkten fanns en målning av "Negern Petterson" utförd av hennes farmor Ingrid Steffenburg som var elev på Konstakademien mellan 1892-1896. Frånsett att det ser ut som om modellen tagit på sig skorna på fel fot så är det kanske roligaste med att detta konstverk återfanns, att det är det första av de fyra "Färgad man på vakt" i utstyrsel med leopardfäll, utsmyckad dolk och turban, vilka syns på det foto från elevutställningen på akademien 1896, som jag kunnat finna än så länge.
 
Utställningsvägg på Konstakademien 1896. Fyra målningar med Pierre Louis Alexandre som modell syns på väggen. Var finns de andra tre?
 
Den senaste uppdykande bilden är en teckning utförd 1901 av Signe Grünberger. Denna konstnär synes inte varit elev på Konstakademien men däremot på Högre Konstindustriella Skolan (sedermera Konstfack) där vi vet att Alexandre också satt modell. Teckningen är alltså gjord fyra år innan Pierre Louis avlider på Serafimerlasarettet.