0

Sagan om en städrock!

Den här gamla rocken hängde under min barndom i städskrubben under trappen på Villa Villervalla på Östra Ekuddsgatan i Vaxholm. Den var Mormors och användes säkert också av min Mamma.
 
Städrocken var inköpt hos Harald Löfberg AB (idag Hemtex), en manufakturbutik som startade 1900 och således firade sitt 25-årsjubileum samtidigt som den första landsvägsbron mellan fastlandet och Vaxön/Vaxholm byggdes! Ett lustigt sammanträffande som visar sig i denna roliga gamla Paramountjournal från 1926 där både den nya bron och Harald Löfbergs jubileum skildras (plus mycket annat roligt Stockholmsmaterial i filmform från Filmarkivet).
 
Interiör från Harald Löfberg AB någon gång på 50-talet.
 
 
Jag har alltid älskat tygets mönster och den ger mig en ständig påminnelse om min härliga Mormor och min underbara Mamma (även om den väl inte egentligen var så flitigt i bruk som just "städrock") så därför tog jag hand om städrocken när huset tömdes efter försäljningen på 70-talet.
Och sedan dess har den legat bland barnens utklädningskläder eller bara i någon kartong.
 
Så hade hustrun sett en rolig idé för att hänga scarfes och plockade fram den gamla städrocken och frågade om hon fick använda tyget. Efter viss tvekan (måste jag tillstå) gav jag henne lov att klippa sönder rocken. Största delen av det ännu mycket vackra tyget finns kvar men en del har blivit till en nyttopryl för dottern!