0

Döllas Brita och Larses Lars



Från min mammas kusin Britta fick jag ett gammalt foto föreställande två små dalkullor. Den vänstra är min morfarsmor Döllas Brita Jonsdotter från Bjuråkers by i Yttermalung och den lilla till höger hennes syster Kerstin.

Systrarna härstammade på fädernet från Döllas-, Utter-, Storsten- och Mats-gårdarna och från Bäcke-, Larses- (Lass), Haga- och Gästgifvar-gårdarna på mödernet.

Brita gifte sig med - håll i er nu för nu tar jag er med på en typisk dalaresa och somliga skulle säkert förtjust börja mumla om att "det har jag alltid sagt att den där Werner verkar helt inavlad" - med sin mammas kusin Arfs Nils Olson (vars hemsnickrade barnkammarmöblemang nu står hos mina barnbarn).

De båda flyttade från sina hemtrakter för att få en bättre jordbruksmark utanför Arvika och där fick de sönerna Arvid, min morfar, och Helmer. Deras mamma var således samtidigt deras egen syssling. Gården i Arvika fanns kvar i släkten till in på 70-talet.

Så småningom hamnade Arvid i Stockholm och träffade där Maria Olson från Vaxholm, vars föräldrar Krank Marit Larsdotter (min "gammelmor") och Larses Lars Olson, också utvandrat från Malung. På inrådan av sin syster, som gift sig med Vaxholms rikaste man Handelsmannen Arvid Eriksson hamnade de också i Vaxholm där de öppnade handelsbod på Hamngatan. Sonen Karl öppnade sedermera bageri i Rådhusbacken och brodern Johan skoaffär. Den sistnämnda fanns kvar i änkan Emelys drift och ägo in på 50-talet. Butikens avkastning kunde också stötta den unge skådespelaren Edvin Adolphson när karriären var ung.

Arvid Eriksson fick en son som också bar namnet Arvid. Denne Arvid blev sedermera känd som "Radiomajoren" och fick bl.a. sonen Åke Eriksson (brylling till mig), Strängnäs gamle regementschef och fullmäktigeordförande.

Mellan den väna Maria (Maja) och den stilige Arvid (som bowlade med statsministern Per-Albin Hansson, tecknarna Birger Lundqvist och JAC) uppstod tycke och så småningom giftermål som resulterade i min Mamma Ann-Mari

Nu blir det ännu mera komplicerat: Min mormor Majas farmors far Haga Lars Olson var samtidigt min morfar Arvids mormors far. Maja och Arvid som alltså aldrig tidigare setts men som kom från granngårdar i Yttermalung och träffades på annan ort och gifte sig med varandra var alltså sysslingar.

Britas lilla syster Kerstin (till höger på bilden) gifte sig med en handelsman i Avesta och blev släktens verkliga krösus när maken dog. Men släktens förhoppningar om "utdelning" gick om intet när den snutfagre Lewi Pethrus gjorde den vackra änkan sin kur och tog hand om alla pengarna!


Ovannämnde Larses Lars Olson snidade denna vackra skål som vi ännu använder som brödfat och..


...märkte den i botten såväl med kniv som med brännmärke.