Mingel på hög nivå!

Ja, missförståmig inte! Så välplacerad var jag inte vid bröllopet! Inte ens bjuden faktiskt!

Men å andra sidan så åt jag frukost med Drottning Sophia av Grekland och hennes son Felipe, Exkung Simeon av Bulgarien m.fl. Kronprins Willem-Alexander och hans Maxima sprang förbi vårt bord och utanför fönstret klev just danska kronprinsessan Mary med liten son in i en skinande vit Volvo, f.v.b. till tåget på Centralen, medan maken Frederik tog en senare bil till flygplatsen.

Kronprinsessan Mary lämnar hotellet i morse.

Ni tror jag skojar, men vår gamla resebyrå hade haft den goda smaken att bjuda oss på en övernattning på Grand Hotel med tebuffé i Strömsalongerna från vars balkong vi hade en strålande utsikt mot Strömmen, Slotttet och delar av kortegevägen.

Det började redan då vi anlände med taxi från Centralen. Vår chaufför talade om - medan han nästlade sig förbi avspärrningar vid Nybroplan och bakvägen tog sig till Grand Hotel - att han var livrädd att bli kvar innanför avspärrningarna som när som helst skulle bli fullständiga och förhindra att han skulle kunna ta sig ut igen från Blasieholmen.

Vi anlände till hotellet samtidigt med Kung Albert och Drottning Paola av Belgien. Det ska erkännas att vi inte ägnades samma uppmärksamhet som detta par, utan vi kunde smita förbi dem i trappan. Dock var hotellets personal strålande och välkomnande vare sig vi hade krona på skallen eller ej.

Kungaskeppen "Norge" och "Dannebrogen" bakom "af Chapmans" akter

Vi checkade in och tog därefter en promenad utmed Strömkajen. Åt en bit mat nedanför alla TV-bolagens "sändningsbalkonger" framför Nationalmuseum. Vandrade ut till Ostindiefararen "Göteborg" som låg förtöjd vid en ponton akter om "af Chapman". Vi besåg de vackra danska och norska kungaskeppen (Tänk om s/s Drott funnits kvar!) på andra sidan Strömmen. HMS "Wisborg", ett antal jagare och fregatter plus en ubåt, som alla låg förankrade på rad på redden liksom flottans gamla skolskepp "Gladan" och "Falken".

En norsk spexorkester underhöll på kajen.

Kanske är det så att Norge vill ha tillbaka unionen? Sillsallaten på trumman antyder att de vill ha tillgång till vårt kungahus igen!

Därefter tillbaka till hotellet. Visst kändes det kul att lyfta på avspärrningsbanden och möta den tillspringande poliskonstapeln med ett "Vi bor här!"

Vi intog ett par stolar i lobbyn och beskådade alla kungligheterna som samlades där för att bli körda i alla de vita Volvo-bilar som bilföretaget troligen ställt till förfogande.

Det rådde fotoförbud och personalen var mycket observant, men jag lyckades ändå få ett par bilder.

Här skymtar Kung Konstantin bakom Kung Alberts serafimerkedja.

Några av Jordaniens kungligheter.

Bredvid oss ur hissen kom plötsligt den japanske kronprinsen Naruhito, med fyra underdåniga adjutanter efter sig. Exkung Konstantin stod bara några meter bort och samtalade med den vackra Mathilde, Belgiens kronprinsessa, hennes make, den glade Willem-Alexander och dennes pappa Albert.

Den undersköna Drottning Rania av Jordanien med make Abdullah fanns också där med Prinsessorna Rym Ali och Sarvath liksom Letizia, Spaniens vackra kronprinsessa.

Plötsligt blev det dags och alla försvann ut till sina bilar och vi gick upp en stund på rummet för att vila benen innan det var dags för eftermiddagsbuffén.

I Strömsalongerna möttes vi av ett glas champagne och en överdådig buffé med allehanda bakverk och små snittar och smörgåsar.

Ett par storbildsskärmar förmedlade vigseln inifrån Storkyrkan tvärs över vattnet. När vi såg att brudparet lämnade kyrkan gick vi ut på balkongen och hörde redan på allmänhetens jubel, som förflyttade sig med kortegeekipaget, att de var på väg nerför Slottsbacken, förgångna av ett kompani ryttare i paraduniformer samt några ytterligare förridare.

Ett par åskådarprinsessor på vår balkong.

De rundade slottet och passerade Norrbro och därefter ner mot oss. Hela Strömkajen, hela Skeppsbron, hela Norrbro och hela Strömgatan var packade med människor som tjoade och viftade med svenska flaggor. Paradorkestrar spelade utmed kortegevägen. Så förvann de runt Handelsbankens hörn och vi kunde återgå till våra snittar och princessbakelser.

Här rundar kortegen Kungsträdgården. Titta noga så ser ni det nygifta paret.

Vi följde kortegens väg via bildskärmarna och när slupen "Wasaorden" dragits flott vid Galärvarvet, så väntade vi en stund innan vi på nytt gick ut på balkongen för att beskåda när den vackra slupen rundade Kastellholmen och möttes av en sanslös salut från HMS "Wisborg". Det var krevader som kändes i benmärgen. Slupens 18 roddare skötte sig med den äran och visste precis var de skulle lyfta upp årorna och sluta ro för att slupen elegant av egen kraft kunde glida intill pontonen vid Logårdstrappan.

Här ses "Wasaorden" med uppvaktande fartyg. Notera de mannade relingarna. Även på ubåten!

Då fångades våra öron av den största formationsflygning som skett på många år i Sverige. 18 st JAS-Gripen plan flög i pilformation mycket värdigt och långsamt över Strömmen.

De 18 Gripenplanen glider fram över våra huvuden.

Här vandrar de nygifta upp emot slottet och Logården.

Kronprinsessan och Prinsen lämnade slupen och vandrade i ensamhet upp till slottet. Så småningom kom de ut på Lejonbacken, där de fick motta folkets jubel och en sångarhyllning. Kronprinsessan tackade svenska folket för sin prins (högtalarna var riktade åt vårt håll så vi hörde utmärkt).

Så försvann de in i slottet för galamiddagen medan vi tog en paus på rummet.

Här vilar hustrun benen och läser i vår lokaltidning om dagens begivenheter.

I Cadier-baren var det fullt av bl.a. körsångare från Storkyrkan, David Batra med sällskap och andra. Det fanns inte en ledig stol, varför vi vandrade över till det intilliggande hotel Lydmar där vi hängde i baren en stund innan hungern slog till. En god middag med sniglar och ost på Lydmars terrass, lätt svala vindar, lite för hög ljudvolym från musikanläggningen (det är väl de första dagisgenerationerna som nu befolkar dessa vattenhål och med sin nedsatta hörsel kräver högre volymer för att överhuvudtaget uppfatta ljudet).

Kvällen avslutades framför TVn på rummet och följdes av en god natts sömn.

Helt klart ett roligt minne för livet!