0

Och två "negrer" till!


Oscar Björks andra målning föreställande en "Mohr", d.v.s. "Negern Pettersson" alias Pierre Louis Alexandre.

Nu vill jag mena att det går undan! När jag började min forskning kring konstnärsmodellen "Negern Pettersson" för ett tiotal år sedan kände jag till tre konstverk som föreställde sagde "Neger". Under arbetets gång stötte jag på ytterligare tre och så småningom två till.

Tack vare den publicitet mitt letande gav upphov till dök det upp ytterligare två under våren och nu under hösten har vi hittat ytterligare tre nya! Och självklart måste det finnas många fler där ute. Alexandre satt modell på Konstakademien mellan 1878 och 1903. Om än ej varje år så kan man väl ändå tänka sig att det sammanlagt kan ha rört sig om ett tjugotal sittningar. Varje tillfälle minst ett tiotal elever.  Det borde m.a.o. finnas minst ca. 200 verk som föreställer "Negern Pettersson" i svenska hem eller garderober.

En av dessare nya publicerade jag häromveckan, ett verk av Bruno Hoppe.

Den alerte ynglingen David Brolin på Auktionskompaniet, upptäckte av en händelse ytterligare ett porträtt av "Negern" målat av Oscar Björk vilket är intressant eftersom det är det enda kända exemplet på att en konstnär målat fler bilder av "Negern" vid olika tillfällen. Det nu upphittade går tillbaka till samma session som det porträtt jag visat tidigare av Victor Forsström från 1878.

Pontus Silfverstolpe som var mig behjälplig att finna den Hoppeska målningen, tipsade mig också om ett möjligt "Neger-porträtt" hos en välrenommerad antikhandel i Stockholm, så jag åkte dit och tittade och visst var det Pierre Louis!

Målad av den för mig okända Matilda Berendt 1889. Den målningen har jag numer här hemma.


Matilda Berendts målning från 1889. Känner någon till denna konstnärinna?