0

Nej se det snöar, nej se det snöar det var väl roligt hurra!

Redan i förrgår kväll när jag sladdade mig hem från ett möte på en oplogad motorväg och lika oplogade småvägar och till slut vår egen helt oplogade infartsväg, insåg jag att om inte vår goe bondgrannes arrendator hade plogat före 8 i  går morse, så tänkte inte jag ta mig in till Kommunstyrelsens personalutskottsmöte.

 

Den goe bondgrannens arrendator dök inte upp förrän tio. Dessförinnan hade jag försökt hjälpa den goe bondgrannen som kört fast när han skulle backa ut från sitt garage för att köra frun till hårfrissan. Hon fick boka ny tid! Bilen satt ohjälpligt fast. Traktorassistans fick inväntas.

 

Så det blev till att ta fram snöslungan och se till att de gångvägar + vändplats utanför ladan + planen framför huset som faller på min lott att hålla rena från snö befriades.

 

Samt vägarna fram till fågelborden!!

 

Jag var klar vid halv ettiden. Lunch, kaffe och därefter iväg till gymmet (som om inte förmiddagens strapatser var nog! Jag såg ut som en veritabel snögubbe innan jag var klar) för att stärka rygg och höft, följt av tjugo minuters simning i bassängen (24° = riktigt burrkallt för den som är van vid 34°) och avslutat med en god stund i den sköna ångbastun! En timme på torsdagseftermiddagarna är pensionärernas tid i badet vilket är skönt. I halva bassängen hurtar dock ett gäng panchosar under den beundransvärda f.d. olympiasimmerskan Peggy Söderbergs ledning.

 

Men innan jag kom iväg måste något göras åt det droppande som vi plötsligt upptäckte från kökstaket ovanför kyl- och frysskåpen! Plåtslagaren trodde att det berodde på att när det är stopp i tegeltakets nederkant av is och snö då rinner smältvattnet som bildas av husets uppvärmning ner mellan tegelpannorna istället och droppar sedan ner i huset. Han har lovat att komma och knacka på taket i morgon. Jag lyckades lösgöra vår långstege och resa den.

 

Det är inte utan att tanken på en hyresrättslägenhet inte längre känns helt omotiverad! Tänk att bara behöva lyfta på telefonluren och skälla på någon annan!

 

"Sen vart de' kväller!"