3

Handlingskraft?




Vårt Käre Kommunalråd brukar orera om den handlingskraft han besitter och som gör att det nu "går så mycket bättre" för Strängnäs Kommun.

Nu har han "slagit till" igen efter att ha ordat (för så mycket "verkstad" är det ju faktiskt sällan) om tågtrafiken. Hur många gånger har han sagt att "Nu får det vara nog!"?

Vi har sett mest ilskna kommentarer men få faktiska insatser. Nu har han klämt kommunkassan på 2,4 miljoner för att köpa tre tågstopp - - till  2012!

Handlingskraft? Ja, jag vet inte det ja.

Jag hade nog väntat mig något eller några av följande mer aktiva åtgärder som kunnat vara våra många pendlare till hjälp nu - när tågen inte går.

T.ex. att beställa kompletteringstrafik med bussar. Det finns idag en busslinje som går till Södertälje Syd med anslutning till pendeltågstationen. Köp till trafik där istället. Eller busslinjer direkt Strängnäs-Mariefred-Stockholms Central.

Att köpa till tåg som man nu gjort till 2012 känns närmast lite patetiskt. 2012 kommer fortfarande den s.k. getingmidjan att utgöra en bromskloss för all tågtrafik till Stockholms Central. Den nya Citytunneln som ska avlasta järnvägsbron beräknas inte kunna öppna före 2017. Så hur kommer det sig att SJ plötsligt skulle kunna klämma in tre nya avgångar till Strängnäs?

Och för övrigt - nu avregleras järnvägsmonopolet. Men hur har kommunerna förberett detta? Dåligt! Istället lär ett nytt avtal ha slutits med SJ istället för att förbereda en bredare upphandling av jänvägstrafiken. Det finns ju faktiskt andra operatörer. Också operatörer med tillgång till egen vagn- och lokpark. Man måste inte låsa sig för alternativet att själv införskaffa tågmaterialet.

Och då sist! Varför måste varje tåg från Strängnäs-Läggesta gå in till Stockholms Central? De kunde lika gärna stanna på Stockholm Södra och inte behöva slåss om utrymmet på centralbron. Vid Stockholm Södra finns direktkoppling till pendeltågsnätet och Slussens T-banestation ligger inom gångavstånd.

En så pass enkel förändring skulle kunna betyda massor för undvikande av det tågkaos som nu ständigt drabbar oss och som har sin upprinnelse i just "getingmidjans" begränsningar.
1 Dag Bremberg:

Helt fel att betala utpressare. Jens säger att han inte ser något alternativ, men det är bara ett tecken på oförmåga att tänka utanför boxen.

Mats, du har rätt om getingmidjan, men det är inte huvudproblemet för oss pendlare.



Roten till det onda är att SJ känner sig tvingat att pressa sina kostnader och därför inte har några marginaler. Så fort någon blir sjuk eller nån teknik trasslar så blir det kaos.

Vi måste få regeringen att inse de oerhörda samhällsekonomiska kostnaderna som nu uppstår och ändra ägardirektiven till SJ. Det måste bli ett mål att få fler resenärer, inte bara hög vinst.

2 Anonym:

Jag håller med Dag om att det grundläggande problemet är att regeringen ålägger SJ att gå med vinst vilket gör att de inte tar ett samhällsansvar för trafiken. Om nu inte SJ gör det måste någon annan göra det t.ex Mälarregionens landsting. Jag tycker inte att upphandling av busstrafik är ett alternativ. Vi har satsat åtskilliga miljoner på järnvägen, då ska vi se till att den fungerar, också när det snöar.

Naturligtvis är inte bussar ett permanent alternativ, men i dagsläget det enda som återstår för att sätta press på SJ eftersom man inte förberett en upphandling i fri konkurrens ännu. Med tanke på getingmidjan och det ständiga kravet (?) att alla tåg nödvändigtvis ska in till centralstationen i Stockholm kan man inte räkna med särskilt många öppningar för fler avgångar i någon riktning.

När Svealandsbanan byggdes bekostade vår och andra sörmlandskommuner också byggandet av Flemingsbergs station. Vet ej om det fanns en tanke på att tågen skulle vänt där. Men eftersom ingen koppling finns till T-banan så vore det en lika ogenomtänkt lösning som Flemingsberg är i sin helhet. För min del har jag svårt att förstå att man inte drog järnvägen så att man anslöt direkt till T-banenätet någonstans söder om Slussen.