0

Thailändsk festival i Stockholm.



Det är femtio år sedan jag tog filmen som denna bild är "stillad" ur på den underskönt vackra Drottning Sirikit, då hon och hennes make Kung Bhumibol besökte Stockholm.

Idag har jag varit i Stockholm och varit med att inviga den tvådagars Thailandsfestival som äger rum i Kungsträdgården med anledning av att det är femtio år sedan som det Thailändska kungaparets statsbesök ägde rum.

Måhända undrar man lite över om Thailändarna arrangerar detta för att påminna det svenska Kungaparet att det faktiskt är så lång tid och "vore det inte dags att bjuda igen? Ni var ju  hos oss senast!".

Som den Thailändske ambassadören påpekade så är ju numera Thailand många svenskars andra hem. Min årsbroder Björn Tarras Wahlberg som satt bredvid mig tillsammans med förre handelsministern Mats Hellström, berättade t.o.m. att han håller på att starta en "Skattebetalarnas förening" i Thailand också! Vi exporterar verkligen allt!

Jag fick också en guidad vandring runt utställningen av bilder från föregående statsbesök av vännen Louise Lyberg, tidigare Drottningens Statsfru och den som var med Kungaparet på deras statsbesök i Thailand 2003. Vi kunde konstatera att man tyvärr inte lyckats finna originalfoton utan verkar ha använt sig av bilder på internet som sedan förstorats upp vilket gjorde dem gryniga och suddiga. En lustifikation var också att när man skulle illustrera Kungaparets besök på Skansen har man gjort det med en bild man antagligen funnit på internet när man googlat på "skansen", för bilden föreställde Skansen Kronan i Göteborg!

Att jag fick vara med berodde på den film jag gjorde 1960 vid Kungabesöket och som Kungaparet fick en kopia av för några år sedan. Man hade avsett att visa filmen under festivalen. Dock var man sent ute och de två översända DVD-kopiorna kom säkert inte fram i tid, tyvärr. Kanske under morgondagen!


Vi bjöds på en vacker öppningsceremoni med danser av nyputsade gyllene dansare.