4

Vart tog investeringsmiljonerna vägen, Björn Lind?

För över ett år sedan träffade kommunen ett femtonårigt avtal med företaget ProMarina om skötseln av kommunens båthamnar.

Det var en i sig angelägen och riktig ågärd men i vanlig ordning genomförd på galet sätt. Det var bråttom! Det var stora investeringar som väntade. 15-20 miljoner kronor hade den nye arrendatorn förespeglat kommunen att man avsåg att lägga ner i Västerviken och Mariefred.

Västerviken skulle muddras och nya bryggor anläggas. Kommunen åtog sig att bidra med EN MILJON KRONOR för muddringen och bryggorna.

Kommer ni ihåg?

Så kom sommaren 2009. Inte såg man några spår av investeringsmiljonerna! Men väldigt snabbt höjdes båtplatsavgifterna med 42%!

Inte heller till denna sommar verkar det föreligga några planer på dessa förespeglade investeringar. Några bygglovsförfrågningar annat än för flyttning av den befintliga båtmacken i Västerviken, föreligger inte.

Några nya bryggor synes inte flyta hitåt! Någon muddring har inte planerats!

Är det återigen någon som kanske tycker att kommunen misslyckats med sina avtal? Jag vill påminna om att trots att kommunens har anställt en jurist för ändamålet, så fick denne inte ens se avtalet förrän det presenterades i Kommunstyrelsen i undertecknat skick!

Istället satt en kulturgeograf och en avdankad fastighetsmäklare och fixade till detta omfattande avtal medan motparten hade sina slipade bolagsjurister på plats som såg till att blåsa kommunen totalt verkar det som!

När, Kommunalrådet Björn Lind, får vi se några nya bryggor i Västerviken? När kommer den muddring att ske som kommunen ska bidraga till?

Och sker något överhuvudtaget i Mariefreds gästhamn?
1 Dag Bremberg:

Vi måste väl tyvärr konstatera att våra farhågor besannats. Avtalet var alldeles för svagt och bäddade för att företaget skulle kunna håva in pengar utan egentlig motprestation.



Nej, i Mariefreds hamn händer ingenting. Skylten med texten "Drivmedel" finns kvar, trots att inget drivmedel säljs. Bryggor låg hela fjolårssäsongen huller om buller utan förankring och utan ordentliga skydd.

I småbåtshamnen chockhöjdes avgifterna men bryggorna håller på att rasa ihop och ingenting görs.

Det hade varit bättre om de lokala företag som ville ta över driften hade fått göra det, i stället för Björn Linds kompisar i Promarina.

2 roland:

Kulturgeograf? Var det inte Näringslivschefen och kommmunchefen som var drivande i denna fråga?

3 JA:

Jag skulle tro att Björn Lind resonerade ungefär såhär:



"ProMarina är ett stabilt företag med stor kompetens och god branschkännedom som säkerligen kommer att tillföra vår kommun goda värden."



"Jag gläder mig åt och ser fram emot att vi får en professionell hamnvärd i såväl Strängnäs som Mariefred"



;-)

4 Kerstin Svensson:

Vi är många som kommer ihåg den debatten. Var det inte så också att det var viktigt att Visholmen rustades upp för att matcha den upprustade fräscha hamnen?



kerstin