0

Palt!

Detta handskrivna recept fann jag bland farfar och farmors papper. Hade hellre hittat farmors recept på köttbullar,  för maken till goda köttbullar har aldrig ätits sedan dess.

Som jag måhända har skrivit så håller jag på att "dödsstäda" (förutseende - ej förestående). Jag har länge bott så att jag haft lador eller andra uthus vilket gjort att alla släktingar när de tömt någon död anförvants bostad utbrustit - "De här fotoalbumen eller släktpapprena kan väl Du ta hand om, Mats! Du har ju plats!"

 

Ja, ja. Men nu har barnen (som ännu förvisso inte uppnått den ålder då intresset för varifrån de kommer har vaknat riktigt) klargjort att de inte tänker "ta hand om min skit".

 

Alltså rensar jag. Reducerar och koncentrerar!

En del går till kusiner och andra släktingar. En del till scoutförbundet, en del till Järnvägsmuseum, en del till KTH o.s.v. Slutligen en förfärande stor del till pappersåtervinningen.

Det tar tid, men är förfärligt intressant och stimulerande. Man måste ju läsa alla gamla brev innan man vet vilken hög de ska hamna i. D.v.s. riktigt gamla brev som var gamla redan när min farfar arkiverade dem - behåller jag i släktforskningsarkivet. Men också en hel del yngre varianter som berättar något om familjen. Vykort från den tid då de bara var ett illustrerat långt brev med små, små bokstäver, behåller jag också, medan senare års hurtiga: "Här är vi nu och mår bra! Kära hälsningar" saklöst läggs i vykortsslådan f.v.b. någon välgörenhetssecondhand för vykortssamlare att göra sina egna val ur.

 

Nog om detta, hur kommer det sig att farmor hade ett paltrecept? Hon var född och uppvuxen i Västergötland, farfar född och uppvuxen i Värmland. Jo, när farfar var färdig väg- och vattenbyggare så hamnade han först i Örebro län för att sedan 1898 få tjänsten som baningenjör vid SJ med stationering i Sollefteå. Där bodde familjen i dryga 12 år på Hullsta Gård. Här föddes min pappa 1899 och min faster två år senare.

Naturligtvis antog farmor seder och bruk från trakten och palten hörde dit.

Så här följer receptet (ngt. anpassad skrivning):

"Den råskalade potatisen rives med ett rivjärn. Sedan man låtit vattnet rinna av till en del, knådar man in grovt kornmjöl i massan. I brist på sådant: vetemjöl eller hälften kornmjöl och hälften vetemjöl så pass mycket att (även någon - mycket lite - god (?) mjölk) man med händerna kan forma degen tll palt som lägges ned i kokande vatten. Degen göres ej för hård, ju lösare den är desto lösare och godare blir palten. Rågmjöl får ej användas ty då blir palten vällingartad."

Jag vet inte om jag är trakterad av palt! Jag fick däremot äta leverpalt en gång och det var mycket gott. Men man kanske ändå skulle pröva.....