Politisk kompetens?
VA-kontoret har räknat fram ett underlag för ny VA- och avloppstaxa för VA-kollektivet i Strängnäs kommun. Tjänstemännen har lagt ner stor möda på att presentera ett gediget underlag för Teknik- och Fritidsnämndens beslut i frågan. Många timmars arbete.
Man hade i sitt förslag landat på ett behov att höja taxan med 28%. Det är en maffig höjning, det ska inte förnekas. Men den har ju sitt ursprung i att kommunen nu tagit i bruk det nya Stockholmsvattnet, "Vichy Noveau" utan bubblor! Och behovet hade inte varit lägre om vi istället valt att bygga ett helt nytt eget vattenverk, snarare tvärtom!
Kommunala taxor är ett sätt att finansiera insatser som kommunen gör för en viss del av invånarna. Tanken är att det kollektiv som utnyttjar en viss tjänst också skall bära tjänstens kostnader. Lagens syfte är att den beslutade taxan skall motsvara de faktiska kostnader som kommunen har för tjänsten. Varken mer eller mindre.
Att skattefinansiera delar av taxeverksamhet är ett otyg som somliga partier på vänsterkanten gärna föreslår.
Nå, när ärendet behandlades i Teknik- och Fritidsnämnden utifrån det mycket gedigna underlaget så tycker en majoritet av nämndens ledamöter uppenbarligen att de vet bättre än de tjänstemän man anställt för att sköta verksamheten och för att vara just de experter som nämndens ledamöter näppeligen är - trots att man tydligen tror det.
Man beslutar att inte godkänna förvaltningsförslaget utan att endast godkänna en höjning med 22%! Man raderar alltså bort 5%.
Och inte nog med det - man beslutar dessutom att ytterligare 5% ska skäras ner vid det kommande årsskiftet!
Man hävdar på fullt allvar att eftersom alla tillskyndare av att VA-verksamheten nu skall överföras till SEVAB sagt att Kommunens politiker ändå kommer att kunna styra taxan, så vill man demonstrera att det är politikerna som bestämmer!
Först och främst:
Politiker bestämmer. Rätt! Men deras beslut ska vara fattat på ett korrekt och fullständigt underlag.
Om det nu är så att man underkänner det underlag som förvaltningen presenterar, så ska politiker som känner någon form av ansvar, återremittera underlaget och säga att
"Vi tror inte på detta. Vi tror att man kommer att göra så pass stora vinster på den låga räntenivån just nu (trots att man i annat sammanhang uteslutit möjlighet för kommunen att "spela" med räntan) att vi inte behöver höja så mycket som ni påstår. Vi tror vidare att inkomsterna från de nya verksamhetsområdena kommer att bli så höga att höjningsbehovet därmed minskas. Vi tror slutligen att samordningsvinsterna när verksamheten förs över till SEVAB blir så mycket högre att behovet av taxehöjning minskar".
Så skulle den ansvarsfulle politikern gjort. Sedan hade förvaltningen fått komma tillbaka och antingen ha reviderat sitt underlag eller motiverat det ännu bättre. På det underlaget skulle nämnden sedan ha kunnat fatta ett kvalificerat beslut.
Istället fattar man ett beslut på det uslast tänkbara underlag - sin egen "tro"!
Man underkänner sina egna tjänstemäns kompetens och arbete till förmån för några minuters eget samtal runt sammanträdesbordet!
Kan det kallas politisk kompetens?
Jag tycker inte det.
Till yttermera visso kompliceras ärendet av följande situation:
Om det varit som hittills och Teknik- och Fritidsnämndens förslag till beslut vunnit gehör också i Kommunfullmäktige och det sedermera visat sig att taxehöjningen inte räckt till för att täcka de faktiska kostnaderna - ja då hade skattebetalarna istället fått lov att stå för mellanskillnaden.
Men om vi överlåter VA-verksamheten på aktiebolaget SEVAB så blir det plötsligt bolaget som får stå för underskottet. Och visst - om bolaget varit helägt av Strängnäs Kommun så hade det till slut ändå drabbat kommunens skattebetalare genom att bolagets vinstutdelning till kommunen omintetgjorts.
Men så enkelt är det inte! Just nu grunnar Eskilstuna Kommun (som genom ett bolag äger 20% av SEVAB) på om man ska gå med på att SEVAB får överta VA-verksamheten från Strängnäs Kommun.
Om man får veta - vilket man får - att denna verksamhet överlåtes i ett underfinansierat skick. D.v.s. att verksamheten redan från dag 1 kommer att generera ett underskott. Kommer man då att godkänna denna affär?
De politiker som aningslöst föreslår att kommunen ska sända signaler till SEVAB att hålla igen och att öka graden av samordning och effektivisering genom att kommunen beslutar om en för låg taxa, har inte förstått sitt uppdrag.
Intentioner av det slaget skall kommunen lämna till bolaget i form av ägardirektiv vid den årliga stämman - inte genom att besluta om en för låg taxa!
När ärendet idag behandlades vi Kommunstyrelsens arbetsutskott, utbröt en lång diskussion som ledde till att Kommunalrådet beslöt att inte avgöra ärendet förrän efter lunchpausen. Moderater, Mariefredspartister och Socialdemokrater var beredda att tillstyrka de 22 procenten men inte de extra 5 vid årsskiftet. Man menade att SEVAB först måste få en möjlighet att se hur den nya verksamhetsgrenen fungerar och vilka samordningsbesparingar som faktiskt kan göras.
Efter lunchpausen blev majoritetsbeslutet att föreslå en taxehöjning med 25% och att i ägardirektiv uppmana SEVAB att spara motsvarande en sänkning med ytterligare 5%.
Strängnäs Kommun ska alltså överlåta en underfinansierad verksamhet på sitt bolag och därmed på bolagets medägare!
Märkligt! I sanning märkligt!
Hej Mats.
Hela KS/AU är en märklig tillställning, tycker jag. Det känns som om man talar för/till döva öron. Jag begriper fortfarande inte varför den nya majoriteten ville ha KS/AU. Vad har blivit bättre?
Med vennlig hilsen
Margit