2

Zetterlunden på gång! / Uppdaterad!

Monica Zetterlunds park i Stockholm - gemenligen kallad Zetterlunden - en grön lunga bakom den gamla 1700-talskrogen Claes på Hörnet, d.v.s. mellan Birger Jarlsgatan, Roslagsgatan och Surbrunnsgatan, har länge varit i behov att att någon pratar med den. Förfallet har märkts mer och mer och Stockholms stad har nu bestämt sig för att parken ska rustas upp.

Tillsammans med Monica Zetterlundsällskapet ville man också skapa ett minnesmärke över Monica och beslöt att ta hjälp av konstnären Fredrik Wretman.



Eftersom det tidigt stod klart att Monica inte skulle gillat att bli byst, stod eller staty skrev jag så här till sällskapets ordförande:

"Ingen bildstod! Men förhoppningsvis inte heller några bronskorvar på marken. Vad är det vi vill minnas av Monica? Vad vill vi förmedla till parkens besökare vare sig de är gamla Monkan-fans eller totalt obekanta med henne? Jo, hennes musik. Den måste alltså som jag ser det vara en väsentlig del av ett minnesmärke.

Kan Du inte plantera tanken hos Fredrik Wretman. Kanske kunde han rita ett par sköna sittbänkar med inbyggda högtalare som aktiveras när någon sätter sig på dem och som då låter den som sitter njuta av några av Monicas inspelningar. Det går med modern teknik att så styra och avgränsa ljudet att det inte blir störande för andra än dem som just sitter på bänken
."


Det visade sig att det inte behövdes någon "plantering" för detta var ett exempel på "själarnas harmoni"! Så här skriver Fredrik:

 

"Faktum är att jag först träffade Per Axelsson (landskapsarkitekten) av en händelse på gatan.
Han undrade i förbigående om jag kunde tänka mig att föreslå en konstnärlig utsmyckning till Monica Zetterlundparken.
– Visst, sa jag på stående fot, men jag vill i så fall inte göra någon bronsklump, det skulle vara mycket roligare att göra en permanent ljudinstallation med Monicas musik!
– Det låter spännande, sa Per, jag ska vidarebefordra dina idéer så får vi se...


En, eller ett par månader senare ringde Bengt och undrade om det var sant att jag var intresserad av att göra något.
Han frågade vad jag hade tänkt mig och då berättade jag om mitt möte med Per och vad jag hade föreslagit.
Han tände direkt och sa att MZ- sällskapets styrelse skulle stödja mitt förslag och såg fram emot ett möte.
Att det sedan blev en bänk och ett par gatlyktor i parken föll sig helt naturligt! Det är ju en park.
Att det nu visar sig att du har haft samma idéer är ju helt fantastiskt samtidigt som det ju också är helt naturligt!
Det måste betyda att det finns något självklart och bra i idéen..."


Fredrik Wretman har nu skapat en mjukt rundad sittbänk i betong som innehåller en ljudanläggning som går igång några sekunder efter det att någon satt sig på bänken.




Inte nog med det, också belysningslyktorna i parken får Monicas silhuett som inverterad form.


Hela projektet ska nu ut på samråd och tisdagen den 10 mars klockan 18.00 hålls ett samrådsmöte på Norrmalms stadsdelsförvaltning Kungstensgatan 21A,  dit allmänheten är inbjuden. Då kommer förslaget att presenteras i sin helhet. Men redan nu kan man läsa mer här.
1 Ebbe Ollman:

Dit måste jag gå när det blir klart!

Javisst kan det bli fint, Ebbe! Välkommen! Det beräknas vara klart till sommaren 2010! Om nu inte Stockholm inför investeringsstopp åsså, föståss!