11

Kvaak, kvaak.....

Hur många grodor ska vi behöva höra komma ur majoritetens munnar?

Senast i raden är att Kommunalrådet Tord Tjernström i tider då kommunen ska spara in sammanlagt 182 miljoner på en treårsperiod, då vi just lånat ytterligare 100 miljoner för att klara kommunens löneutbetalningar, säger att

"vi måste hålla igång tjänstemännen så de får se sig om lite"
!!!!

Detta pinsamma yttrande fällde han i samband med att Strengnäs Tidning ifrågasatt det lämpliga i att skicka tre av kommunens toppchefer till "Sunny Cannes" för 60000 kronor av skattemedel. Eller rättare - lånade skattemedel!

Man må ha synpunkter på resan och antalet deltagare, men visst har vi i gott samförstånd ingått i det nätverk som heter Stockholm Business Alliance för att kunna dra nytta av de fördelar nätverket kan ge vår kommun till fromma för vår gemensamma framtid. Det är rimligt att vi som deltagare i nätverket också i någon mån bidrar och inte alltid bara suger ut det "göttaste". Hélène Brodin Rheindorf var i vanlig ordning den som uppmärksammade Kommunstyrelsen vad resan egentligen innebar eftersom KS endast beslutade om Kommunchefens deltagande. De båda tjänstemännens resa hade redan beslutats av Kommunchefen! KS borde låtit Kommunchefen stanna hemma.

Så ur min synpunkt är det OK att också Strängnäs finns med när nätverket gemensamt deltar i en mässa för internationella fastighetsinvesterare. Kanske det dock hade räckt med en eller två deltagare med tanke på de dåliga tiderna.

Och någon fråga om att "se sig om lite" är det sannerligen inte! Vi förutsätter - liksom Kommunalrådet borde - att de tre tjänstemännen arbetar hårt för det syfte deltagandet har. Det är således arbete och inte någon fråga om att "hålla dem igång".

Men det värsta är att läsa hur dåligt påläst han, som ett av våra tre kommunalråd är. Han borde skämmas som kan sitta som representant för Socialdemokraterna i Kommunstyrelsen och besluta om denna resa och sedan uttala:

"...jag har ingen koll på vad den här resan går ut på mer än att det är en bostadsmässa"

Hur kan man delta i ett beslut på den nivån och med hans uppdrag och "inte ha koll"?  Är det så han resonerar om alla beslut som ligger utanför "hans område"? Att "inte ha koll"?  Att bara rösta som de övriga inom tuttifruttialliansen?

Jag vet att de stora partierna ofta har "experter" på olika frågor, men det kan inte gälla om man är heltidsbetalt Kommunalråd - då ska man veta vad man är med om att besluta!

Det går inte att säga att "man inte kan sätta sig in i allt". Tord behöver bara titta över på andra sidan sammanträdesbordet.
Där sitter en ledamot som heter Hélène Brodin Rheindorf och som företräder ett mycket mindre parti än Tord Tjernströms. Som med andra ord har "mindre ansvar" (för om inflytandet räknas i antal mandat måste ju även ansvaret göra det) och inga stora skaror av "experter" runt om sig utan som själv måste sätta sig in i varje ärende och inte kan "lita på Björn"!

Jag upprepar vad jag sagt tidigare: när jag kom in i Kommunstyrelsen blev jag höggradigt imponerad över hur påläst Hélène alltid har varit i alla ärenden som legat på styrelsens bord och samtidigt förbluffad över att hon förefaller vara näst intill ensam om att vara det!

Tords uttalanden i tidningen idag, stärker min uppfattning.

Apropås att inte ha koll! Hans framträdande på KF i måndags blev ju näst intill patetiskt när han frågade oppositionen om hur de tänkt sig att klara Socialnämndens budget på en dryg miljon lägre kostnader än vad majoritetens budget visade - "för han hade ju inga egna förslag till hur man skulle klara sina besparingar"!

Enkelt, Tord! Ge tillbaka ordförandestolen till Hélène Brodin Rheindorf! Då blir det åter disciplin och ordning på Socialnämnden. Socialkontoret har hela tiden varit ett under av professionalism, men nämnden har alltid slirat, utom under den period då Héléne var ordförande. Då fanns ett tydligt ledarskap, en klar och tydligt "befälsordning" och en lika klar riktning.Resultatet av detta ledarskap har även kommunens revisorer särskilt noterat.

Man frågar sig onekligen - och oroligt - om det förhåller sig så att nuvarande Socialnämndsordföranden "inte har koll" ens på sin egen nämnd!

Hej Mats.



Klockrent, mycket bra skrivit, jag håller med dig. Anders Svensson (fp) stod precis inne i politiker korridoren på kommunhuset och var så upprörd över din bloggartikel, han pratade med andra från majoriteten. Han slutade att prata om detta när han upptäckte att jag var där, men jag hörde kritiken innan jag klev ut från mitt kontor. Tord Tjernströms uttalande i tidningen i dag är ju inte precis lysande.



Vennlig hilsen

Margit

Men Anders imponerar. Han kom fram till mig och berättade stolt att han minsann läste min blogg. Hoppet är inte ute! Men styrelsedatorn från SEVAB den tänkte han inte öppna!

3 Kerstin Svensson:

Jag skämdes när jag läste Thords uttalande. Det kan ju finnas fler anställda som vill se sig lite omkring. Själv har jag alltid velat se Egypten. Är det OK?



Givetvis hoppas jag att dom får ut något matnyttigt av resan.



Globetrotttern

Kerstin

4 Christer Alvin:

Jag reagerade på samma sätt som du över Tords uttalande. Häpnadsväckande!Som heltidspolitiker är det hans skyldighet att vara bättre insatt i vad som är på gång. Hans synsätt om att tjänstemän som vill se sig om avslöjar dessvärre hans egen attityd till sitt uppdrag.

Håller för övrigt med dig om Helene. Vilken skillnad på engagemang och kompetens!

5 Sixten Skullman:

Väl skrivet Mats!

Som färsk i den politiska sfären kan jag konstatera att alltför få av de etablerade politikerna är ordentligt pålästa. Med Tords argument, att han inte var insatt för att trodde någon annan var det, visar att tre kommunalråd är två för mycket.

Att fritidspolitiker inte hinner läsa eller förstår alla ärenden kan inte klandras då de ibland måste prioritera ärenden där man besitter kunskaper.



Är gärna med och sprider beröm över de som är väl pålästa, ingen nämd ingen glömd!

Hej Mats!



Vad ska man säga om detta mer än att det känns jobbigt att läsa detta.



Själv har jag "fått" varit på hjälpmedelscentralen i Eskilstuna och gått en kurs som inte var helt gratis men den ger en direkt effekt i grabbens vardag, jag knöt oxå en del nya kontakter under dagen samt under lunchen som jag betalade med redan skattade pengar.



Tycker mig se enorma fördelar av dagen vilket är bra för framtiden.

Har för övrigt svarat dig på min blogg.



Ha en skön helg och vässa tangentbordet inför kommande vecka i din blogg.

Vi väntar redan på nästa inlägg.



Med all respekt och för att du kommenterar och tar ansvar för det framtida Strängnäs.



//Cattis med blåslampan

7 Dag Bremberg:

Mats, du har rätt i att Helene är påläst, men det blir kanske lite väl mkt partiglasögon om du påstår att hon är den enda?

Det finns flera ledamöter som är såväl pålästa som - vilket är viktigare - ifrågasättande.

Det märkliga är att för ett knappt år sen när majoritetsförhållandena var annorlunda, så var det ganska tyst från de flesta på majoritetssidan, medan en del sossar brukade hålla med mig ibland...

Må så vara med "partiglasögon". Men faktum är att även då Hélène satt som "Personalråd" var hon oerhört aktiv på KS-mötena för att ifrågasätta ett eller annat som förekommit i hanteringen av ärenden innan de kommit på KS bord. Vad det än gällde för nämnd. Till skillnad från de flesta andra.



Visst är Du påläst, och visst är Monica påläst, men dels har ni inte varit med lika mycket och lika länge och dels är det, med förlov sagt, så att ni trots allt har en del favoritämnen medan jag menar att Hélène har en helhetssyn som få i KS.

Det var inte min mening att be om rosor. Hélène förtjänar ditt beröm.

När det gäller "helhetssyn" så vill jag framhålla att ekonomin är det viktigaste. Bland oss som ställt frågor om Campus-rapporterna och de dåliga prognoserna nämner jag gärna Tuula (M) och Erik (SP).

Och det gör Du alldeles rätt i!

Trevlig helg!

MATS



PS: ST i morgon, Måsen idag (?) och SJ v.12. DS

11 bloggfånen:

Har ni högerpolitiker inget bättre att diskuttera ?