4

WOW, BAO!


BAO - Benny Anderssons orkester i Gripsholms slottspark

Ja, jag vet! Jag har Bloggsemester! Men jag kan inte låta bli att dela med mig av lyckan av en härlig musikupplevelse. Benny Anderssons orkester med Orsa spelmän, Helen Sjöholm och Tommy Körberg i Gripsholms Slottspark i söndags.

Jag måste dock tillstå att vi var lite tveksamma i början både hustrun och jag och ett par goda vänner. Det var lite väl mycket schottis, snoa och gammeltjosan! Folk skulle ju dansa på den uppbyggda dansbanan framför orkestern, bevars! Det var nära att vi gav upp och gick hem. Men så kom dom loss!

Det imposanta Griptornet bakom publiken.

Och vilka bländande musikanter hela gänget är! Och vilken musikalisk bredd!

Allt från Kalle Moreaus "O, sole mio" till Tommy Körbergs "Moon River", "True love" och det som fick hela holmen att gunga: Hepstars gamla "Cadillac" i häftig rocktappning med just Tommy Körberg. Däremellan fick vi höra både Schostakovich och Bach. Allt framfört med en utomordentlig musikalisk glädje och humor.

Några pärlor ur Tommy Körbergs mun:

”Man mumlar några ord i kyrkan och så är man gift. Så mumlar man några ord i sömnen och man är skild.

Man kan ju gifta om sig. Jag är gift för tredje gången. Det får väl ses som hoppets seger över erfarenheten.

Mickey Rooney som var gift nio gånger hade ett gott råd: Om Du ska gifta Dig, gör det tidigt på morgonen, för om det går åt helvete så är iallafall inte hela dagen förstörd!”

Fyra timmar! Visserligen var det en halvtimmes paus efter 2,5, men ändå! Den 4500-hövdade publiken fick verkligen valuta för pengarna och för väntan i bilköerna i till konserten. Många kom inte in förrän en halvtimme gått av konserten p.g.a. att det var stillastående bilköer ända ut till Läggesta station innan alla gräsytor runt slottet kunnat tas i anspråk.

Men så var det gängets sista konsert för den här turnén. Makalöst!

Tommy Körberg och Helen Sjöholm i full aktion.

PS: Har jag berättat att Helen Sjöholm hör till de artister jag körat bakom!

Nåja det var 2999 st till som gjorde det! Kjell Lönnås första stora Globen-sammandrag som hette "Älskade psalmer" med 3000 körsångare. Det var grejer det! DS 

 

PS2: Glöm inte följande två tillfällen för god musiks avnjutande:

Sune Spångbergs Trio (med legendariske Bud Powell-trummisen Sune, Arne Forsén på piano och fantastiske Ulf Åkerhjelm på bas, på Rosenhill på Ekerö, Lördag klockan 20.00. Käka innan! Eller byt grejer i bytesaffären eller köp gott bröd eller honung i gårdsbutiken! Ni befinner er garanterat inte i Sverige!

Monica Borrfors och Gösta Nilsson i Mariefreds Kyrka klockan 20.00 med ett program kring Monica Zetterlund.

 

1 P:

Om man besöker en musikkväll där några av Sveriges största folkmusiker och spelemän deltar, och som dessutom annonseras som:



"Benny Anderssons Orkester tillsammans med Helen Sjöholm och Tommy Körberg kommer under sommaren 2009 återigen att spela upp till dans. Det blir 7 aftnar i klassisk folkparksanda där sommarfirare kan dansa hela kvällen lång under bar himmel eller sitta bredvid och njuta av en picknick i det gröna."



...hur kan man då ha mage att gnälla över att "det var lite väl mycket schottis, snoa och gammeltjosan! Folk skulle ju dansa på den uppbyggda dansbanan framför orkestern, bevars!", och tom. påstå att man var på väg att gå hem?



Har man då inte läst på, eller inte förstått vad som erbjöds? Detta är musiker som kan mycket bättre än att harva "Du är min man". Låt dem då också göra det, särskilt när det är det som utannonserats!

Men min gode "P"!



Det var ju precis det som var min "point"! De kan bättre än "Du är min man"!



Och så småningom visade dom det också!



Glada och ognälliga sommarhälsningar

MATS WERNER

3 P:

Fast "Du är min man" är väl knappast den "schottis, snoa och gammeltjosan" du gnällde över att de inledde med, just för att "folk skulle dansa, bevars"? (Låter som om det var en riktig pärs för er.)



Och du kan väl knappast mena att denna "schottis, snoa och gammeltjosan" inte visade det bästa av de kompetenta spelmännen?



Nä, snarare var nog kanske så att ni inte riktigt visste att det var en danskväll och inte en ren konsert ni gick på... ;-)



Enjoy suymmer.

/P

Detsamma Du! Varför får jag känslan av att det är Du som är misslynt över att ha missat en bra konsert och missunnar oss som var där en upplevelse. Att jag är lite tveksam till den gammeltjosiga inledningen förtar inte mitt beröm för kvällen i övrigt. Och alldeles oavsett vad vi må ha förväntat oss så marknadsfördes det som ett konsertframträdande. Jag vet att de brukar ha en dansbana med sig. Det hade de redan förra sommaren, men en dansbana som rymmer kanske 40-60 par kan knappast vara orsaken till ett framträdande inför 4500 personer, eller?

För övrigt tycker jag att "Du är min man" är precis just i den kategorin. Du hör måhända att jag inte tillhör Dansbandskampens ystra tillskyndare. :-D