1

Bloggsemester!

Nu mina vänner, tar jag någon månads bloggsemester. Hade igår en framgångsrik vernissage på minnesutställningen med verk av Mariefredskonstnären, DN-tecknaren m.m. Harry Karlsson i det nýa galleriet i det gamla herrskapsstallet på Taxinge slott (flugorna har dröjt sig kvar! Där ser man, det var inte bara arbetshästarna som fick dras med flugorna!).


Ni vet väl att Taxinge Slott inte bara är känt för sina smarriga kakor (det kallas ju Kakslottet bevars! Eller "Kaxinge" i musikalen "Järnvägar" som spelas på museijärnvägens plattform i Mariefred just nu) utan också för att ha varit inspelningsplats för Ingmar Bergmans "Viskningar och rop" (då hustrun fick ta hand om lilla Linn Ullman om dagarna) OCH för att det var här som August Strindberg inspirerades till "Fröken Julie". Dock inte "På Wahrendorfs tid" utan senare.


Senare har jag en vecka utställning med en engelsk målare, John Pannell från Rugby, som kommer med sin fru och bor hos oss under tiden. John är en autodidakt (i stort sett) som började måla efter ett långt yrkesliv som lärare. Han åkte på målarsejourer till Frankrike i husvagn om somrarna och lärde sig och har sedan haft åtskilliga framgångsrika utställningar på hemmaplan. Detta blir hans första utställning utomlands.

Jag har följt honom under många år sedan vi lärde känna varandra då våra äldsta barn var sambos i Paris.


Ha en riktigt skön sommar! Vi ses i Augusti!

MATS

Hej Mats.



Önskar dig en trevlig sommar. Jag blev förresten ritad av samma Per som har ritat dig, finns bild på min blogg om det. Trevlig prick han Per.



Klem fra Margit