2

Det behövs en "Lex Margit" för kriminalvården!

I Mariefred hade jag flera vänner och bekanta som arbetade inom Kriminalvården. Såväl lokalt som på anstalten Hall. Mitt företag anlitade också under många år småindustrin på Hall som underleverantör och vi hämtade ofta varor där. En gång var det lite bråttom så jag sade till verkstadschefen att jag skulle höra med "den" och med "den" om de kunde svänga förbi och hämta med sig ett paket till oss på väg hem från jobbet.

Det var tyst ett tag i luren och så frågade den gode Helmuth med viss osäkerhet i stämman: "Du verkar känna så många här....har vi möjligen haft nöjet att se Dig som gäst här hos oss?"

Jag skrattade och sade som det var och att just där hade jag inte varit "gäst".

Hans uttryck ringer i mina öron när jag hör om hur det kan vara att vara "gäst" på Hall. Det torde inte vara det angenämaste av våra svenska "pang" direkt. Vad värre är - det verkar inte heller vara en särskilt angenäm arbetsplats.

När jag läser om de "initieringsriter" som nyanställda "plitar" utsatts för på Hall undrar jag om hela gänget där är skolade på Solbacka Läroverk och motsvarande institutioner där pennalism och översitteri satt i väggarna.

Än värre blir det när jag inser att chefer som påstår sig inte ha "hört talas om detta", inte reagerar på det korrekta sättet och tar itu med den faktiska problematiken inom personalen utan istället stänger av och brännmärker den person som informerar om missförhållandena!

Vad är det för slags chef?

Råder verkligen en sådan "kåranda" inom Kriminalvården att man hellre "skjuter på pianisten" än tar itu med kompositören!

Isåfall torde det vara dags att upplysa höga vederbörande om vilka som är deras uppdragsgivare och egentliga chefer!
Det är inte rimligt att en svensk myndighet utan påföljder ska kunna uppträda som stat i staten och inte belöna anställda som påtalar missförhållanden utan istället utsätter dem för rena trakasserier.

Hade det funnits en "Lex Maria" - eller då snarare "Lex Margit" för kriminalvården hade pressen brännmärkt sådana chefer och hängt ut dem till allmänt hån och löje. Men inom Kriminalvården kan man tydligen bete sig hur man vill?

Ska det få vara så?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Hej Mats.



Tusen tack för ditt stöd; fast en David mot Goliat kamp är svår att vinna, även för lilla jag!:-). Det är många som känner skadeglädje när någon stursk och uppkäftig person hamnar i trubbel; det får jag bjuda på just nu. Vi får se hur det blir. Tacksam för att du är min vän.



Klem Margit

Bra ide med en lex Margit ! Kan ni inte skriva om detta behov i kriminalvården, Margit, Mats i någon rikstidning. Träffade förövrigt Lex SARA förra veckan på en tillställning. Hon jobbar nu på akuten på Mälarsjukhuset.

Maria