0

MyTravel på YouTube!

Våren 2001 hade jag blivit ombedd att komma till Filmhuset i Stockholm för en provfilmning för en hemlig reklamfilm.

Att jag fick erbjudandet hängde ihop med att jag under några år deltog i ett gäng som spelade mordspel på Gripsholms Värdshus, baserade på manus av bl.a. Ulla Trenter och Olov Svedelid. En av mina medaktörer jobbade på en reklambyrå i Eskilstuna och bad mig en gång vara med i en reklamfilm. Den gången hade jag ingen möjlighet, men nu tog jag mig till det hemliga mötet.


Provfilmningen gick så till att jag och skådespelerskan Gerd Hegnell fick några kryptiska anvisningar om vad vi skulle säga och göra. Vi skulle vara oförskämda mot varandra och skälla på engelska och bli handgripliga.


Vi tumlade runt och jag sa saker som "I will hurt you". Det slutade med att stackars Gerd klagade över smärtor i armen och var ganska missnöjd.


Jag fick en roll men inte hon......Gissar att den improvisationserfarenhet jag fått under mordspelen betydde en del. Gerd - som f.ö. är en utomordentligt duktig skådis, hade väl inte just den kvalitén. Kanske var hon mer traditionellt manusbunden.


Det visade sig att det skulle bli en jättekampanj för att lansera den "nya" reseorganisationen MyTravel. Till att börja med i Sverige men ev. också över hela Europa.

Vi provade kläder en dag och fotograferade annonsbilder. Då hade jag lagt mig till med skägg vilket jag alltså hade på de stora annonser som så småningom ändå nådde marknaden. Men på kvällen kom filmens svensk-norske regissör Geir Hansteen Jörgensen och bekantade sig med oss sju skådisar varav ett par var heltidsproffs och vi andra fritidsamatörer. När han tittade på mig märktes det att det var något som inte stämde för honom. Till slut frågade han om jag lagt mig till med skägg sedan provfilmerna. Jag sa att så var fallet men att hustrun gärna såg att jag rakade bort det. "Då tycker jag att Du gör som hustrun säger" sa Geir. Och så åkte jag hem och rakade av skägget!


Under i princip 2,5 dagar spelades de 50 sekunderna in! Det var en serie synnerligen komplicerade trickfilmningar för att få det hela att fungera som Geir hade ritat det i sin regibok. Sveriges främste stuntman Kimmo Rajala och en kvinnlig kollega till honom ersatte oss i de mer våldsamma scenerna.

            />


Vi var väl färdiga på förmiddagen den fjärde dagen och gjorde sedan några separata ljudupptagningar som lagts på under tumultet. Bl.a. kom Geir ihåg mitt "I will hurt you" vilket han bad mig upprepa och det hörs väl i filmen.


Vid det här laget var vi ganska mosiga då man kom på att vi också skulle spela in några korta 15-sekunders "väderpresentationer". Klockan var väl bortåt fyra på eftermiddagen.

Sedan höll vi på till klockan var närmare fyra på morgonen därpå innan Geir begrep att det nog var dags att sluta. Jag som var uppbullad med vadd p.g.a. en för stor kostym badade i svett och var totalt slut.

          />


Jag vet inte om det blev några hundra olika versioner, men fyra kom att användas, bl.a. en som jag gjorde helt efter eget huvud och egentligen emot Geirs anvisningar, vilket givetvis gladde mig.

          />

Meningen var att MyTravel skulle lanseras till hösten. Men så hände 9-11 och allt lades på is.

          />

Det dröjde väl nästan två år innan lanseringen blev av och då betydligt nedtonad. Uppslagsannonserna kördes bara ett par dagar om ens det. Några stortavlor såg jag aldrig. 50-sekundersfilmen (+ en förkortad version) kördes i reklam-TV-kanalerna under några veckor. Allt det man verkligen lagt ner omsorg, pengar och möda på.

En film som kommer att gå till reklamhistorien som en av de roligaste som gjorts.


Däremot det vi hafsat fram under sista natten, trötta och eländiga - det harvades i närmare ett år före varje väderleksrapport på TV3!


Versionen från engelsk TV har legat ute på YouTube under 2 år och närmare 40.000 människor har tittat på den där.


Nu ligger också originalversionen för svenska marknaden ute på YouTube, liksom kortversionen och de fyra "väderspotarna".

Håll till godo!