2

Glad Påsk!

Påsken är en märklig mischmasch av historiska händelser. Som barn hade jag för det första svårt att fatta hur Jesus kunde bli så stor och hinna med så mycket som han gjorde på ett kvartal!

Så dog han då efter en utdragen process på Långfredagskvällen för att sedan hastigt uppstå vid midnatt kvällen efter?! Hur stämmer det med "på tredje dagen uppstånden..."?

Själva Påsken går dock tillbaka på den judiska högtiden pesach, som hålls som en hågkomst över uttåget ur Egypten, den natt då påsklammet slaktades och dödsängeln skonade Israels folk. Ända fram till templets fall år 70 e.Kr. slaktade man lamm i Jerusalems tempel, och dessa åts under en nattlig måltid. Idag har dock påsklammet ersatts med den så kallade seder-måltiden, där de olika rätterna har symbolisk betydelse och där den yngste sonen ställer frågor om högtiden som fadern besvarar. (ur Wikipedia)

Så fick vi veta det!

För vår egen del slaktades påskalammet redan på Långfredagen medan dagens påskbord var av det mer generösa slaget.


Sill, Gravlax och hemmagjord Rosa Laxkrans (i rak form...? På 2,3 kg färsk hel lax), småvarmt m.m.


Här är det vår äldsta dotter Filippa med äldsta barnbarnet Klara som förser sig från Påskabordets filial.


Där den gamla Familjekäringen vakade över godbitarna!


Vid Påskabordet väntade redan Zack på min plats och Klara skymd av moderns armbåge.

Själv hade jag tillbringat morgonen i solen och bränt av lite förvuxen gräsyta. En härlig vårsyssla. Solen sken och vinden märktes knappt. Ett idealiskt väder för att bli av med det gamla risiga höga gräset och samtidigt bereda plats för lite ny frisk växtlighet.

Dottern Filippa, som jag tror att det bor en liten pyroman inom, var mycket ilsken när hon kom och märkte att jag tjuvstartat. Men efter lunch fick alla vara med och vi klarade under eftermiddagen av resten.


Här är det mågen Eliot och i bakgrunden Filippa med barnbarnen Zack och Matthea samt brorsan Pontus.
Märk att jag dels klippt ner gräset kring elstolpen och vattnat densamma för att inga slemma lågor skulle komma för nära (det vore ju skämmigt för en f.d. v.ordf. i Räddningsnämnden och nuv. ersättare i SEVABs styrelse om man skulle ställt till något med den stolpen.....)

Hej Mats.



Den maten ser god ut! Jag blir hungrig när jag tittar på bilderna. Förstår att ni har haft en trevlig påsk med mycket god mat.



Klem

Margit

2 Ebbe Ollman:

Att äta ett alldeles nydödat djur brukar ta sin ände med förskräckelse: köttet måste få hänga lite d.v.s. ruttna annars blir det rätt segt. Så ett lamm som slaktats i ett varmt klimat blir lagom att förtära dagen efter.