3

Kungsholmstorg i gammal skepnad.

Blog image

Kungsholmstorg återinvigdes härförleden. För mig som haft torget som lekplats på 40- och 50-talet känns "omdaningen" inte alltför kontroversiell. Barnen har väl bara fått mycket mindre plats än vi hade då.

Utmed torgets östra sida söder om Garvargatan reser sig idag en svit med fantastiska jugendfasader. Alla ritade av arkitekten Sigge Cronstedt som kunde beskåda "sitt" kvarter från andra sidan Riddarfjärden där han bodde på Skinnarviksringen. Hans hustru Frances var född Graham och dotter till en av de bröder som försåg större delen av Stockholm med hissar runt förra sekelskiftet. Pappa Graham hade köpt det än så länge något perifera kvarteret vid det som skulle bli Kungsholmstorg och hade där sitt kontor med verkstad i hörnet vid Garvargatan. Det hus vi ser på fotografiet härovanför, försett med skylten GRAHAM BROTHERS.

Jag fann fotografiet i en låda med minnen från min farfar Oscar, som var god vän med paret Cronstedt och som fick en lägenhet på hörnet av första våningen i det hus, Kungsholmstorg 10, som senare restes på platsen där det gamla Grahamkontoret låg.

Farfar Oscar var Förste Baningenjör vid SJ, satt i Järnvägsstyrelsen med uppdrag att organisera och leda Sveriges deltagande vid diverse världsutställningar. Han kom att kallas "Sveriges Reklamchef" av sin måg NK-direktören Tom Björklund som bodde på Jacob Vestinsgatan 2 (kvarteret bakom) efter att denne av sin svärfar tubbats att flyga ut ett helt svenskt smörgåsbord till världsutställningen i New York 1939. Oscar Werner skapade Sveriges Järnvägsmuseum och blev dess förste föreståndare till sin pensionering. Jag återkommer om honom.

1 Peter Nygren:

Hej !

Fick ett mejl från mina kollegor på Kone AB då en av dessa vet att min pappa jobbade på Grahmans goda tid. Du får gärna ringa honom för mer uppgifter då han jobbade som fotograf på företaget under denna tid.

2 Mats Werner:

Tack Peter!

Din Pappa och jag har haft ett trevligt samtal om GRAHAM BROTHERS, som väl nästa var det första varumärke jag lärde mig eftersom vi hade en GRAHAM-hiss på kaplansbacken där jag växten upp. Jag tror faktiskt skylten sitter kvar på nätgrindarna ännu. Däremot byttes maskineriet häromåret samtidigt som huset fick ytterligare ett våningsplan och i år har man bytt ut den gamla originalkorgen! (Där kan man tala om kvalitet!). Och det var nog mest för att det kommit nya bestämmelser om grindar o.s.v. Bostadsrättsföreningen har gjort ett jättefint jobb för den nya korgen är en kopia av den gamla, så när som på ett fönster och en sittbräda som jag saknar. Annars har man (på min uppmaning) behållit den gamla taklampan. Den nya skjutdörren är det enda som skvallrar om att det är en ny korg + att en metallisk damröst talar om för en på vilket våningsplan hissen stannar! Den gamla fina grinden med sitt mässingshandtag har man också tagit vara på för att sätta upp någon annanstans.

Har senare noterat att 1939 inte var premiären för det svenska smörgåsbordet utomlands. Redan 1926 lät Farfar flyga ut ett smörgåsbord för ett tjugotal personer till en stor utställning i Grenoble. Där dukades ett bord med svenskt porslin och glas. "Placeringskorten" bestod av en ballong med namnet tryck på. Den heliumfyllda ballongen hölls på plats av en exakt avpassad kedja med boj och ankare!