0

Älskade brev II


BREV till Dygdädla Fröken Dagmar från tessolikes (?) Herr Einar med konstbilagor. 7 Februari (19)18


För länge sedan skrev jag ett inlägg om alla de brev mellan min Farmor och Farfar som gick förlorade när en idiot bröt sig in på ett vindsförråd och plundrade två lårar med packade brevbuntar bara för att de låg kvar i sina frimärksförsedda kuvert. Grön Oscar II, 5 öre! Inte värda särskilt mycket ens idag, men brevens innehåll var för mig och mina syskon ovärderliga och känslan när de försvann - ohygglig sorg.

Nu dock till en solskenshistoria! För någon vecka sedan hade någon ställt en liten arkivbox utanför min systers och svågers dörr. En lapp - uppenbarligen riktad till min svåger som ordförande i bostadsrättsföreningen - löd:

"Hej! Jag tror detta kommer från Din frus familj som bodde här förut." Punkt slut! Inget namn.

Boxen visade sig innehålla några hundra kärleksbrev mellan min pappa och hans första (?) kärlek, Dagmar! Brev som vi inte ens visste fanns. Vi kan bara ana att denna box funnits i vårt källarkontor som likaledes utsattes för inbrott och plundring och sedan helt sonika av dåvarande värden gavs bort till en annan hyresgäst. Jag minns att jag talade med den hyresgästen och frågade om det fanns något kvar som rörde vår familj men fick ett nekande svar.

Hur som helst - någon har varit omtänksam nog att rädda denna skatt och återbörda den till oss. Om denne någon läser detta - TACK!

Jag har bara precis öppnat boxen och ögnat igenom bunten. Kunde konstatera att de skrevs mellan 1917 och 1923. Då Pappa var mellan 18 och 24 år. Vår familj har alltid känt till Dagmars existens. Att hon sedermera blev högvälboren Grevinna och att hennes dotter gick på hushållskola tillsammans med min syster. Både Dagmar och min Pappa är borta sedan länge. Min Mamma lever dock än, 97 år gammal, och har bett att få läsa något av Dagmars brev för hon vill så gärna få ett hum om hurdan hon var som människa. Jag har lovat att välja ut något.

Ett av de första breven är en tecknad historia och den vill jag gärna dela med mig av. Så här kommer den:


När jag talat med dig kl.2
så la jag luren på
och ringde å!!
(dialektalt för "ringde av")



Sen tänkte jag tiden fördriva
och i ett brev beskriva
hur jag haft det sen vi träffades sist!
Ja, visst!



Jag klarade mig hem med glans
Fast jag kunnat behöva ambulans



Sen var jag i tonernas himmelrik
och hörde underbarns musik!


och på natten jag drömde
att jag under sängen mig gömde
när sjukvårdsflickan
kom in med matbrickan!!!



På fredan glänste jag i plugget med mitt snille
fast gubben trodde jag fått dille!


På lördan var jag på hippa
och
i steppen saligt jag trippa!!


Men där förkylde jag mig och fick snuva
men såna dagar äro ju så ljuva!


På söndagskvällen tog jag mitt klavér
och gick ut - som du ser!


Till en kamrat, där jag singade till banjons toner
och på tonerna svingade mig till högre regioner.


Eftersom jag var förkyld kunde jag ej till plugget gå
på måndan som du kan förstå
då vilade jag mig i en stol
och tänkte på en flicka i en kjol!


(Här är omöjligt att rimma, men
den 24 ska vi ialla fall spela
teater, och det skulle vara mig
en våldsam ära, om du
ville bli min hedersskådarinna!!)


På drömmens gyllene vingar
som en liten ängel jag mig svingar
till VII himlens höjd
så salig och nöjd!
Frid och Fröjd!!
Einar