1

Ännu en "Neger!"


"Haremsväktaren"  målad 1902 av G.Börjesson

"Sybehörsrymden" är fantastisk! Tack vare "Historien om Negern Pettersson" (länkad kategori i högerspalten) har nu ytterligare en målning föreställande konstnärsmodellen Pierre Louis Alexandre, alias "Negern Pettersson" eller "Svarte Peter" återfunnits och identifierats.

Speciellt roligt är att det enda direkta fotografi som finns av Pierre Louis Alexandre föreställer honom just i denna utstyrsel vid denna "sittning". Fotot finns i Konstakademiens arkiv.



I övrigt existerar bara ett par fotografier i Emil och Bernhard Östermans arkiv i Sörmlands Museum, men det är ett par ateljeinteriörer där modellen Alexandre syns i bakgrunden.

Ägaren av denna nyidentifierade målning köpte den för tio år sedan i en antikhandel i Stockholm och skriver så här till mig:

"Den hängde ganska undanskymt och högt uppe i ett trapphus. Den var ganska murrig och smutsig och hade två hål i kanvasen. Jag hade fått en bonus på jobbet och ville köpa något mer "beständigt", men hade ingen aning att jag skulle göra bekantskap med Negern Petterson den dagen. Jag kände att jag ville ha den direkt, men ville inte verka "för intresserad". Jag förhandlade så småningom om att få tavlan rengjord och fackmannamässigt lagad innan slutlikvid. Detta utfördes av en duktig konservator på Östermalm. Jag var själv där på plats och tittade. Han lagade samt spände upp duken. Några bitar av pastellagen saknas i ramen annars är den i bästa skick."

Jätteroligt!

Nu återstår frågan: Var finns alla andra målningar, teckningar och skulpturer som måste ha gjorts av "Negern Pettersson"? Som till exempel denna som förekom i en frågespalt i en antiktidning på 70-80-talet:

1 Anonym:

Det är så roligt att läsa allt du berättat om Negern Pettersson.