0

En försynt begäran av Harry Karlsson,

formulerad med hjälp av vännen Lasse Grahn efter ett nattligt samal om konsten den 26.2.1983


Käre vän, Sankte Per, det är inte nå't krav,
men en önskan, om vi skulle ses.
Inte alls något stort, som Du ej klarar av
blott en småsak, ett slags parentes,

men den gången jag står där så blyg vid Din port
och får prova en nattskjorta vit
blir min lycka enorm, om jag får mig försport,
att Du gett mig ett rum i Din svit

och att rummet, jag fått, har sin utsikt åt väst
så att kvällshimlen alltid jag ser,
för vår Herre och jag faktiskt lyckas som bäst
med vår himmel, när solen går ner.

Och se'n sitta i lugnet och ron upp i skyn
med en pensel i hand och palett
och beskriva i färg Herrens milda försyn
varje dag ifrån första parkett.

Ja, som sagt, inget stort och jag lever alltjämnt
på det klot, dit Du jämt blickar ned,
men ändå', boka in mig den dag, ni bestämt.

                               Harry Karlsson från Mariefred

Denna text avslutade textdelen i den vänbok som gavs ut med vännen Lasse Grahn som Primus Motor, till Harrys 70-årsdag 1996.

Jag hoppas verkligen att Sankte Per fixade det där rummet åt Harry när han - säkerligen försynt - knackade på häromdagen.