6

Är "yngre" elever farliga, Lotta Grönblad?

Lotta Grönblad, socialdemokratisk skoltalesperson i Strängnäs Kommun, skriver på sin blogg upprört om ett nytt "innovativt förslag" från skolminsiter Björklund som går ut på att svagpresterande elever ska kunna gå om ett år i grundskolan. Den skrämmande rubriken:

"Får gå om nian med de som är ett år yngre"

Det är bara utropstecknet som fattas!

Lottas upprördhet visar med all önskvärd tydlighet att hon och många av oss andra kommer från olika planeter.

Vaddå - gå om ett år?

Men Hallå! Jag gick under min skoltid om två gånger. Visserligen hade jag börjat ett år för tidigt så jag kom bara att gå ett år "längre" i skolan totalt.

Det första året var fjärde klass och berodde på att jag varit borta p.g.a. blodbrist i 2,5 månad på vårterminen då jag låg på sjukhus. Andra gången var i andra ring (som det hette på den planeten i gymnasiet) den gången p.g.a. omfattande "oredovisad bortovaro" (jag följde filminspelningar, Wasa-bärgning, jobbade med teater och annat som var roligare...).

Men vad är det märkvärdiga med att man får gå om? Att få en andra chans att göra någonting bättre än man lyckades med den första? Är det inte bra det?

Är det inte det livet handlar om att vi ska ge varandra just den där andra chansen!

Och allvarligt talat, Lotta. Att få gå om ett år med barn som kanske är ett år yngre - vad i hela välden är det för en segregationspolitik Du företräder. Inte nog med att Socialdemokraternas politik går ut på att skilja barn från sina föräldrar och pensionärer från sina barn - ska ni nu också skilja ut årsklasserna från varandra så att man inte som människa ska kunna lära sig att också "de där småglina" kanske är mänskliga varelser trots allt.

För min egen del kan jag klart konstatera att jag istället för ett tjugotal klasskamrater, fick det dubbla. Fler vänner, Fler jubileer!

Och givetvis en annan öppenhet och tolerans än den som jag anar bakom Lottas förskräckelse inför den "förnedring" som det skulle innebära för det stackars skolkande barnet att få gå om ett år - med yngre människor! Fasa!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Hej Mats

Du har helt rätt; vi komemr från olika planeter. Jag vill lyssna på elever och skolfolk men det vill inte du. Jag har ännu inte hört någon ur den kategorin som har tyckt att det här förslaget är bra. Dessutom är det inte evidensbaserat men du kanske kan visa mig den forskning som säger att detta är ett bra förslag?

hälsar Lotta Grönblad

2 Mats Werner:

Du talar om att det är "skämmigt" att gå om. Ett år extra någonstans under en skolgång märks inte eller kan enkelt förklaras.

Men att "behöva" gå på "individuella program" eller "Extra basår" eller vad ni nu vill kalla era institutioner - DET är stigmatiserande och sticker ut i en människas CV. Det pekar verkligen ut svagheten hos en elev. Att bara gå om ett år under den ordinarie skolgången gör det inte.

Den "evidens" man mycket enkelt kan peka på är ju faktiskt den generation av 30- och 40-talister för vilket detta var "vardag" och bland vilka åtskilliga har nått höga samhällsposter, blivit fantastiska kulturpersonligheter, drivit fram världsföretag och t.o.m. erhållit Nobelpris! Kan det anses bevis nog för att gå om en klass inte skulle vara så katastrofalt för en människa?

3 Peter K.:

Som så ofta är Mats Werner ute och cyklar...långt borta. Som vanligt duger inte heller rationella resonemang som argumentation mot herr Werner, och det känns därför inte direkt värt besväret att argumentera vidare på just rationella grunder. Är man fast i idén om att det var bättre förr är man inte mottaglig för rationella argument.

Jag nöjer mig istället med att konstatera att dessa framgångsrika 30- och 40-talister även regelmässigt utsattes för brutal aga i skolan och i hemmet. Ett återinförande av skol- och barnagan skulle därför med all sannolikhet bejublas av Mats Werner.

(Och ja, ett svar i stil med "nä, inte aga, men lite mer disciplin vore på sin plats" är precis vad man väntar sig här...)

Allt var inte bättre förr, men vissa har svårt att inse det.

/Peter

4 Peter:

Publicerar du inte längre kommentarer...?
;-)

5 Mats Werner:

Jag har ingen aning om vad Herr Karlbergs uppfattning om mig och min inställning till rationell argumentation grundar sig på. Kanske något Herr Karlberg själv fiskat upp på någon cykeltur. Själv cyklar jag inte.

Hur och var "aga" eller att "det skulle varit bättre förr" kommer in i mitt resonemang anar jag inte. Ånyo sannolikt något fantasifoster hos Herr Karlberg.

Däremot bygger föralldel hela mänsklighetens utveckling på att man lärt sig något av det som varit, eller hur?

Om Herr Karlberg besvärat sig med att läsa den DN-artikel Lotta Grönblad och jag diskuterat i tidigare blogginlägg hade Herr Karlberg kunnat ta till sig lite erfarenheter från vårt östra broderfolks inställning till skolarbete som varken omfattar aga eller särskild kadaverdisciplin men som ändå leder till en väsentligt bättre arbetssituation för såväl lärare som elever än vad den svenska skolan presterar. Där kan man onekligen tala om "evidensbaserad" kunskap.

6 Anonym:

Lotta och Mats, jag tror nog att ni kommmer från samma planet, men har lite olika erfarenheter och därför olika synpunkter. Det är väl tur att inte alla tycker likadant! Våra åsikter utgår ju från erfarenhetr från vad som hänt och en bedömning av vad som kommer ett hända. Ofta spelar vår ideologiska ståndpunkt in och bidrar till onödiga överdrifter.
Ett utmärkt exempel på detta är Peter K inlägg där han efterlyser rationella argument från Mats W, som i alla fall presenterar några argument. Men själv har Peter K inte presterat ett enda rationellt argument. Jag är 30-talist och fick smisk med pekpinnen en gång när jag smet från en orienteringstävling och pallade äpplen i stället. Det har jag inte mått illa av. Jag blev dessutom duktig i orientering och har aldrig brutit sedan dess!
Anders Hjulström