0

Tennfigurmuseets knipa





Tennfigurmuseet i Strängnäs är i ekonomisk knipa igen. Jag kan inte säga att tennfigurer gav mig några direkta vällustrysningar när jag första gången hörde talas om den stora samlingen som ville till Strängnäs, kraftigt understödd av kommunens näringslivssekreterare.

Men efter ett besök för några år sedan, insåg jag att samlingen faktiskt är en veritabel juvel, och borde kunna förnöja så många fler. Min generation har nog inte "rätt" inställning till tennsoldater vilket gör att vi sätter upp dessa barriärer som museet på något sätt måste kunna bryta igenom.

Alltnog, det hela kompliceras av att hela den fantastiska samlingen är privatägd vilket omöjliggör "rena" kommunala bidrag eftersom skattemedel inte får användas för att stöda privat verksamhet.

Vid något tillfälle satte man förnuftigt nog då upp en s.k. vänförening. En sådan förening, kan som vilken annan, söka olika typer av kommunala bidrag vilket jag tror att man också gjort. Föreningen kan sedan stödja museet med dessa pengar.

En annan form, som det kanske är dags att pröva nu, är ju att kommunen köper X antal entrébiljetter till museet årligen för ett totalbelopp som motsvarar det stöd museet behöver för att klara sin hyra.

För detta finns givetvis inget formellt hinder. Kommunen kan använda dessa biljetter att dela ut som uppmuntran till sin personal, som presenter till besökande gäster som kommunen kan ha (representation) etc.

Metoden praktiserades ett tag när det gällde s/s Mariefred.