1

Eskilstuna-Kurirens politiske redaktör går över gränsen!/Uppdaterat 3/7

Klockan 24.00, natten till idag, onsdagen den 2 Juli mottar Strängnäspartiets ordförande, Margit Urtegård följande SMS från den politiske redaktören på Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning: "Jag har sagt mina sista ord till dig. Gud är din domare. A."

Detta efter att Margit Urtegård i några inlägg på sin blogg kommenterat och kritiserat Alex Voronov. Inläggen har kommenterats flitigt av andra lokalpolitiker som väl i stort sett delat Margits uppfattning om denne arrogante unge och ytterligt självmedvetne herre som totalt tycks sakna självdistans, humor - och som det visar sig nu - vett och omdöme!

Inte nog med SMSet. I en kommentar till Margits senaste blogginlägg skriver nämnde Redaktör Voronov (Gud hjälpe - jag kallade honom en gång "chefredaktör" i den naiva tron att allt var som förr): "Jag berättar aldrig offentligt om innehållet i de samtal jag för med politiker. Den som för bakgrundssamtal med mig ska veta att det som sägs stannar hos mig."

För att i nästa ögonblick ingående berätta om innehållet i ett tefefonsamtal han haft med Margit Urtegård! Och till råga på allt beskylla henne för att sprida lögner.

Och så kommer då "slutklämmen" i form av en kommentar på bloggen: "Som sagt, Gud är vår domare. Alex Voronov"

Men vad är detta? Har Al-Qaida infiltrerat Eskilstuna-Kuriren?

Om inte Alex Voronovs SMS mitt i natten är att betrakta som ett rent hot - vad är det då?

Den politiske ledarskribenten har därmed gått över anständighetens gräns och borde inte längre kunna vara ledarredaktör för en obunden liberal tidning. Vad han har gjort torde sakna motstycke i tidningshistorien.

Inte ens Herbert Tingsten, Olof Lagercrantz eller Bo Strömstedt (utan några som helst jämförelser i övrigt) torde ha förfallit till motsvarande agerande alldeles oavsett att de inte hade tillgång till SMS.

Eftersom Margit Urtegård inte väljer att polisanmäla händelsen, utgår jag ändå från att ledningen för Eskilstuna-Kuriren tar sitt ansvar och skiljer Alex Voronov från hans tjänst.

Att en politisk ledarskribent uttalar sig och beter sig som han gjort kan inte få fortgå opåtalat.

PS: Så här svarar tidningens chefredaktör när jag fäster hans uppmärksamhet på den politiske redaktörens handlande:

"Hej!
Tack för din e-post.

Alex Voronov har sedan tidigare informerat mig om diskussionen. Även han har känt ett stort obehag och en oro över hur hans ord vridits och vänts och uppfattats på sätt som aldrig varit hans avsikt.

I dagens digitaliserade samhälle med allt snabbare kommunikationer blir det också allt vanligare att sändare och mottagare upplever ett budskap på olika sätt. Man ser exempel på detta varje vecka. Det stämmer till eftertanke.

Hur som helst har Alex vårt fulla förtroende och han har själv fattat beslutet att avsluta direktkontakten med er eftersom så mycket missuppfattas.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker att det är tråkigt att denna situation uppstått. Jag beklagar det uppriktigt, något jag vet att också Alex instämmer i.
Med vänlig hälsning

PeO Wärring"


Jag undrar bara hur PeO Wärring skulle ha "vridit och vänt" på följande fras om han drabbades av den mitt i natten:
"Jag har sagt mina sista ord till dig. Gud är din domare. A."

Det visar bara att Eskilstuna-Kuriren nuförtiden anser det tillåtet för sina företrädare att uttala hotelser och sedan skylla på sin "kulturella bakgrund".

Illavarslande för vårt samhälle.
1 Margit Urtegård:

Hej Mats.



Alex Voronov förnekar sig aldrig, han skyller det hela, sitt beteende, på sin invandrarbakgund. Han har berättat för mig att han kom till Sverige när han var endast 10 år gammal, han har alltså bott i Sverige i 23 år. Han borde alltså ha full insikt i vad man säger och inte säger till folk i Sverige. Och det har han, det vet jag. Han gick helt enkelt, precis som du skriver, över gränsen och kommer aldrig att säga förlåt för det, för det är han alldeles för stolt till. Jag blev ledsen och rädd och det bryr herr Voronov sig inte om, fast det var han som förorsakade det. Han bryr sig bara om sig själv och sitt jobb.



//Margit