3

Surt, sa räven!

I Strengnäs Tidning/Eskilstuna-Kuriren kan vi läsa en artikel som andas riktigt påtagligt av Herr Anton Nordströms naivt spontana "Vad var det jag sa!"

Stackars man!

Pinsamt för Centern!

Den borgerliga alliansen var efter valet överens om att politiska arvoden alltid måste vara kopplade till en arbetsinsats i någon form.
Anton Nordström satt som Centerns förhandlare och anmälde ingen avvikande mening.

Nio politiker i Socialnämnden (det sitter elva ord. ledamöter i den nämnden), varav Anton Nordström är en, har dock fått drygt 3000:- i månaden utan annan insats än att finnas till hands per telefon under några perioder per år.

De tre beslut som beredskapspolitiker tog under 2007 har således kostat över 83.000:- per beslut! Det är häftigt betalt för en namnteckning!

Det tyckte i allafall den tillträdande ordföranden i nämnden, Hélène Brodin Rheindorf (kristdemokrat). Hon sa sig ha svårt för en situation där nämnden kunde tvingas skära ner på vårdbiträden hos de gamla samtidigt som politikerna själva plockade ut mastodontersättningar utan motsvarande arbetsinsats.

Det jag frågade mig sedan jag fått höra om detta exempellösa missbruk av skattemedel var givetvis - hur har det kunnat fortgå år ut och år in utan att någon med skammens rodnad fläckandes kinderna, reagerat och sagt att detta är ju vansinne!

Svaret är givetvis att från varje parti har en "tung" företrädare varit en av dem som uppburit denna trevliga arbetsfria inkomst.

När den nytillträdde ordföranden lanserade nyordningen uppstod stort muller och buller! Ack och ve! Detta skulle aldrig fungera!

Oheliga allianser uppstod mellan Folkpartisten, Centerpartisten och ett par Socialdemokrater (som alla tillhörde det gamla beredskapsgänget) och man gjorde allt för att stoppa förslaget. Lite för långt gick man antagligen (ur deras synpunkt) när man ojade sig om jäv (menandes ordföranden) vilket istället resulterade i att alla berörda åkte ut och istället inkallades ersättare som i full enighet antog den nya arbetsordning som innebar att "ordförandeberedskap" i framtiden endast skulle utövas av just ordförande samt 1e och 2e vice ordförande.

Eftersom ordförande idag har en 40%ig tjänst ingick i ordförandens förslag att detta skulle vara tillräckligt i frågan om ordföranden men att de fasta arvodena för 1e och2e vice ordföranden istället skulle höjas något för att kompensera för ett visst merarbete.

1e vice ordföranden Anton Nordström tänkte sig nog inte riktigt för utan gick raskt ut och deklarerade offentligt att han minsann inte tänkte åta sig någon beredskapstjänst som en del av sitt vice ordförandeuppdrag utan den gamla ersättningen. Rent pinsamt blev det när man gavs intrycket i pressen att ersättningen var en förutsättning för semesteraktiviteter.

Någon ideell inställning till sitt politiska förtroendeuppdrag eller någon ödmjukhet inför de människor som finns i andra ändan av det ordförandebeslut om tvångsomhändertagande som han skulle kunna komma att fatta, förmärktes inte. Här talade Penningen!

Inte heller menade Anton Nordström att han skulle kunna tvingas att avgå om han vägrar att fullgöra de skyldigheter som ingår i det uppdrag han fått sig anförtrott. Han anser sig ha ingått något slags avtal för hela mandatperioden som inte skulle kunna förändras. Som om det skulle finnas någon form av "uppdragstrygghet" inom politiken!

Säg det till det vårdbiträde som måste sparkas för att några priviligierade politiker ska kunna ta telefonbeslut hemma i TV-soffan!

Leif Lindström (s), Barbro Söderberg (fp) och Anton Nordström (c) har därefter gjort allt som stått i deras makt att förhindra förändringen. När det inte lyckades med arbetsordningen, har man istället försökt blockera beslutet om förändringen av arvodena till 1e och 2e vice ordförandena genom återremisser till Arvodeskommittén. Allt för att sätta käppar i hjulet.

Genom denna inställning - att vägra fullgöra sitt uppdrag - från de båda vice ordförandena har ordföranden Hélène Brodin Rheindorf tvingats ta på sig hela beredskapstjänstgöringen. 24 timmar om dygnet, veckans alla dagar finns hon att nå för den eventualiteten att hon måste fatta ett s.k. ordförandebeslut i någon tvångsåtgärdsfråga.

Eftersom arvodesfrågan blockeras och inte kommer till beslut i KF, utgår givetvis arvode efter de regler som gäller idag. Det torde vara så självklart att ingen skulle behöva ifrågasätta det. Alla politiska arvoden utgår i enlighet med de bestämmelser som gäller vid varje tidpunkt.

Om därför Socialnämndens budget naggas också i år av denna orimliga kostnad kan det knappast anses vara Hélène Brodin Rheindorfs fel. Det är inte hon som försenar processen. Hade Anton Nordström inte varit så snabb i början hade han fortfarande kunnat få en del "av kakan" eftersom det ju tycks vara den som för honom är den främsta drivkraften.

Tillägg den 28 februari:

Intressant insändare nedan från den påhoppade ordföranden i Socialnämnden! Den visar på en enastående förändring till det bättre av Socialnämndens budgetdisciplin och därmed resultat jämfört med tidigare perioder. Men denna remarkabla förbättring - som till mycket stor del är just den nya odförandens  ledarförmågas förtjänst - ansåg lokaltidningen inte hade något nyhetsvärde jämfört med möjligheten att på snaskigast möjliga sätt hoppa på en hårt arbetande politiker för något hon inte är skyldig till. Här följer hennes insändare:

Äras dem som äras bör ? våra fantastiska medarbetare!
Ibland är det extra roligt att vara kommunpolitiker i Strängnäs. Det var det den tisdag i februari, då socialnämnden hade sitt sammanträde. Årsredovisningen för 2007 var på agendan. Vi politiker fick veta att socialnämnden gjort ett överskott på 1,7%. Det låter inte så stort och kan ses som ?felräkningspengar?. Men det är faktiskt nästan 6,4 miljoner kronor! Hur har det då blivit så här? Har verksamheterna inte gjort det man ska? Jo, det är just det man har! Till årsredovisningens knastertorra siffermaterial följde en 120 sidor lång bilaga där varenda verksamhet utifrån sina förutsättningar skrivit ner hur just de arbetat för att nå de mål vi politiker satt upp för 2007. Där går att hitta rörande bevis på hur fantastiska socialkontorets medarbetare är på att följsamt och med brukaren/medborgaren i centrum uppfylla de mål vi satt upp för varje verksamhet. Den följsamhet som finns ser jag som ett bevis på att även ledarskapet fungerar bra.
2008 års detaljbudget beslutades i nämnden i slutet av förra året. Totalt är den på cirka 405 miljoner kronor och är en ökning med nästan 30 miljoner kronor. Nu följer jag med stor uppmärksamhet hur de nya målen verkställs ute i verksamheterna.
Att jag skriver en insändare för att berätta det här beror på att socialnämndens goda resultat tydligen inte ansågs ha nyhetsvärde nog att hamna på annan plats i tidningen. Det tycker däremot jag! Allt är inte åt helsike i Strängnäs ? det finns det som är bra också!
Hélène Brodin Rheindorf (kd)
Ordförande socialnämnden
Strängnäs kommun

Jag kan hålla med dig om att det ser illa ut, när politiker inte kan acceptera att arvoden krymper. Men det gäller ju inte bara i detta fall och inte bara dem du nämner.
Jag tycker att man ska försöka avstå från att offentligt spekulera om vilka ev. personliga drivkrafter namngivna personer har.
Visst är det generellt så att det finns en uppenbar risk att politiker vänjer sig vid sina arvoden. Det har jag tvingats inse och det känns bedrövligt. Vi borde kunna ha en oberoende arvodeskommitté som föreslog ett helt nytt arvodessystem, som sedan får gälla - oavsett vilken kohandel det blir efter ett val.

2 Ajna:

Varför har du inte tagit med Fastighetsbolaget i meritförteckningen?. Tror du folk är så dumma att de inte kommer ihåg det som hänt och tycker att du är rent korkad som tycker hit och tycker dit i politiken. Du har inte något förtroende i kommunen det måste väl du inse?

3 Mats Werner:

Hej "Ajna"!
Tacksam om Du sänder mig en korrekt e-postadress, så ska Du få ett svar på Din fråga.
Hälsningar
MATS WERNER