0

Sensommarkväll i jazzton

Blog image

Notvändaren Carl-Axel Dominique, Monica Dominique, Palle Danielsson och Riksspelmannen Lena Willemark vid Clas på Hörnet med för kvällen sponsrad utrustning från företaget tvärs över gatan som påpassligt ställt upp sin leveransbli väl synlig.


Som styrelseledamot i Monica Zetterlund-Sällskapet inser jag att jag grovt försummat min uppgift. Jag kan bara skylla på att jag är purfärsk i styrelsen (Jag satt lugnt och tryggt förankrad i valberedningen med Göran Wallén och Carl-Axel Dominique och således förhindrad att föreslå mig själv, när ordföranden tubbade Eva Bysing att föreslå mig till styrelsen istället).

Alltnog, jag har glömt bort att informera om de tre evenemang som sällskapet arrangerar på Värdshuset Clas på Hörnet (hörnan Birger Jarlsgatan och Surbrunnsgatan i Stockholm) vid Zetterlunden (Monica Zetterlunds Park formellt gu'bevars) nu i Augusti.

Förra veckans evenemang med Ann-Kristin Hedmark missade jag själv, men ikväll var det dags för den enastående trion Lena Willemark, Monica Dominique och Åkersbon Palle Danielsson (Vårt lands internationellt mest lysande baslirare, bror till Monica Dominique).

 

Blog image

Palle fick det lite svettigt att följa Lenas stråktempo när polskorna ven.


Vi fick njuta av allt från "Sakta vi gå genom stan", över fantastiska "Speak low" av Kurt Weill till trolska polskor, härliga Cornelis till underbara "Ja vet en dejlig rosa".

Lena Willemark är inte riksspelman för inte. Hennes musikaliska bredd är oerhörd och hennes smittande spelglädje obegränsad.

Kvällen inleddes med Monica Ds innerliga "Tillägnan" med text av Lars Forsell. En visa som Monica Z tolkat som mest kongenialt hittills av alla som försökt. Men Lenas version kom nog väldigt nära.

Palle på bas är alltid lika enastående såväl när han följer som när han kör solo. Liksom Monica Dominique, som hade god nytta av att Kerstin Bagge länsat sin tvättlina på klädnypor som kunde hålla noterna i den inte alltför hårda sensommarbrisen.

 

Blog image

Det strävsamma paret Ola Sandborgh (som med diskreta gester gav ljudteknikern anvisningar om ökning eller sänkning av volymer. Ola brukar sköta ljudet på alla våra arrangemang som en av vårt lands främsta ljudkillar) och Kerstin Bagge (som bistod med klädnypor och som berättade en nyhet för mig att Lena Willemark hunnit göra en säsong med gamla Gals and Pals i början av sin karriär).


Men alla ni som nu missat dessa båda kvällar, har en chans till nästa onsdag den 27 augusti (kl. 18.00 vid Clas på Hörnet) då årets Monica Zetterlund-stipendium ska utdelas med efterföljande konsert. Jag är givetvis förhindrad att yppa vilka stipendiaterna är, men vid den efterföljande konserten kommer Svante Thuresson och Lisen Rylander att framträda ackompanjerade av Monica Dominique och hennes vänner. Gratis entré. Man kan istället köpa böcker eller CDs eller bara lägga pengar i en låda som går runt. Allt för att stöda Sällskapets verksamhet. Man kan givetvis också spisa middag eller bara ta ett glas vin.

VÄLKOMNA!

 

PS: Nu på lördag klockan 20.00 är det ett annat enastående tillfälle att njuta av en av vårt lands genom tiderna störste trumslagare, nämligen Sune Spångberg. Känd från sina sejourer på 60-talet med Bud Powell och senare med friformgruppen ISKRA. Sune spelar tillsammans med Arne Forsën på piano och den gudabenådade Ulf Åkerhjelm på bas. Den nu mer än 75-årige trumslagaren lider sedan många år av MS och har efter en stroke för några år sedan begränsat sina framträdanden. Men nu är det "försläpp" av trions nya CD med Sunes egna kompositioner - för första gången! CDn släpps officiellt i höst men jag gissar att vi får höra hela materialet med stark folkviseton. DS