4

Min "odödliga skådespelarinsats" - nu på YouTube!


För ett antal år sedan blev jag tillfrågad om jag inte ville göra en provfilmning för en ny reklamfilm. Frågan var antagligen resultatet av att jag under många år medverkat först i Mariefredsrevyn (Sveriges äldsta lokalrevy!) och därefter med ett gäng ur revyn spelat improvisationsteater i form av mordspel på Gripsholms Värdshus några år.

En av mina medspelare frågade om jag ville vara med i en reklamfilm, men det stämde inte tidsmässigt visade det sig till slut. Förmodligen fanns dock mina uppgifter kvar i någon låda. Provfilmningen ägde rum på Filmhuset i Stockholm och gick ut på att jag tillsammans med den härliga skådespelerskan Gerd Hangnell skulle avleverera ett antal helt improviserade repliker mot varandra utifrån en given rätt så hätsk situation och att vi dessutom skulle komma i handgemäng med varandra inför en kamera.

Det slutade inte bättre än att Gerd fick ont i arm och axel av min "hantering" och att jag fick en roll.

Det var mycket hyschhysch kring det hela och vi som skulle vara med fick inte förrän vid första filmdagen klart för oss vad det hela gällde.

Nämligen lanseringen av MyTravel som ny paraplyresebyrå för hela Ving-gruppen. Första dagen var endast stillbildstagningar för alla helsidesannonser. Framåt kvällen kom filmens regissör Geir Hansteen Jörgensen och hälsade på oss. Han tittade en längre stund eftertänksamt på mig och frågade sedan om jag verkligen hade haft skägg vid provfilmningen. Det hade jag ju inte varpå han frågade om jag hade något emot att raka av mig det, vilket jag naturligtvis inte hade (i all synnerhet som hustrun starkt ogillade skägget...).

Sagt och gjort morgonen efter infann jag mig slätrakad och alert. Fick prova ut ny kostym , skjorta m.m. Eftersom kostymen var lite stor och man inte hade tid att sy om, "bullades jag upp" en del (vilket jag kom att ha nytta av som ni får se...).

Två och en halv dag tog i princip inspelningen av denna korta sekvens. Fullständigt fantastiska timmar att följa. Geir var - och är - en mycket professionell regissör och hade hela sekvensen klar för sig, i detalj nedritad i förväg. Dock visade sig de tekniska problemen och lösningarna kring stuntinsatserna ta längre tid i anspråk än vad någon räknat med. Så det blev en hel del väntan. Visserligen hade jag förtänksamt nog tagit med mig en bok (man har faktiskt varit med förr...), men ändå.

Ni får se resultatet själva! Det är inte riktigt hela sekvensen som ligger i YouTube-versionen. I varje fall på den som sändes i Sverige finns en avslutande scen där Magnus som håller presskonferensen uppgivet sitter i ruinerna av rummet medan jag står på ett bord i bakgrunden och jabbar mot någon av de andra.

Sista dagen, som således började senare än tänkt, skulle ägnas åt inspelningen av ett antal korta improviserade "väderpresentationer" som skulle gå i TV3 före vädret. Dessa blev den verkliga pärsen. Vi började alltså på förmiddagen och höll på till fyra på natten. Mer eller mindre i ett svep. Oupphörliga nya omtagningar gjorde att vi alla var ganska "sköra" famåt nattkröken och hade inte Geir förklarat sig nöjd när han gjorde var faran stor att vi andra hade gjort myteri. Och varmt var det i min uppbullade kostym!

Av dessa, säkert ett par hundra versioner, valdes ut fyra stycken som sedermera användes. Kul nog fastnade Geir (liksom vid provfilmningen) för några av mina repliker som gick utanför hans instruktioner, men som han alltså använde. Även i de särskilda ljudpålägg som finns i huvudfilmen, är det några av "mina" repliker som används.

När vi alla pustat ut inträffade 9-11 och introduktionen av MyTravel lades på is i drygt ett år. Och när den väl kom att användas blev det bara ett fåtal sändningar med själva reklamfilmen, medan de korta vädersnuttarna pumpades ut i månader. Det kändes märkligt med tanke på all möda som lagts ner på filmen jämfört med vad vädersnuttarna utöver svett - innebar i arbetsinsats.
1 Berndt:

Haha :-)

Jag vet också att reklamfilmens små spotar tar lång tid att producera, från idé till release. Bäst är alltid de commercials som på 30 sek följer samma dramaturgiska kurva som en bra spelfilm. Det gör inte den här dock eftersom den efter introt inte har en död punkt. Men den är ändå helt vansinnig och vansinnigt rolig!

2 Dag:

Ha ha!
Fighting spirit, som man skulle vilja se mer av på de kommunala mötena...
Själv har jag inte sedan tonåren ägnat mig åt "the noble art of self-defense".

3 Berit:

Hemska tid! Var det du som åkte med huvudet först ut? ja mot dörren! Annars gick meddelandet fram. My travel bör väl ha vunnit mest uppmärksamhet?

4 Mats Werner:

Hej Berit!
Nej, det var inte jag som åkte ut genom dörren utan "Always". I verkligheten var det den mångfaldigt prisbelönte stuntmannen Kimmo Rajala som gjorde alla manliga stuntinsatserna. Vi "verkliga" stod bredvid och njöt!