En Birger Törnblom krävs för kundlojalitet!
ICA Bengtsson, ICA Torghallen och COOP Nära i Strängnäs och Mariefred, vill alla ha större lokaler. De vill alla helst få tillstånd att etablera en Supermarket, Kvantum, Extra eller vad de kallar't lite utanför centrum. Precis så som Lidl ville och "föreskrev" för att "i nåder" etablera sig i Strängnäs. Lidl har accepterat faktum och gjort en hedersam omprövning och flyttat in i Hemköps gamla citylokal.
I Solberga finns Willys' och där kan ICA och COOP också tänka sig att etablera stormarknader i någon form
Kan handlarna i centrum då behålla kunderna?
När vi för många år sedan flyttade till Mariefred och första gången klev in i ICA-Torghallen, stod dess innehavare, Birger Törnblom strax innanför dörren och packade upp varor. Han välkomnade oss med ett intresserat leende.
Redan vid nästa besök, visste han vilka vi var och var vi flyttat in. Fortfarande lika välkomnande, fortfarande lika aktivt intresserad. Och så fortsatte det tills en dag i förtid Birgers hjärta stannade. Hans son Ronnie fortsatte i samma anda och nu står tredje generationens Stefan i butiken, Vi får se om han har samma magiska kundkontakt som sin farfar.
Handlaren som visste vad vi gillade, som såg till att det fanns hemma när vi ville ha det! Varför är det inte alltid så? Varför skulle vi någonsin bry oss om att handla på Konsum eller åka till Willys' eller - ve och fasa - till någon annan stad?
När vi flyttade närmare Strängnäs, blev förhållandet det omvända! Vi handlade på Konsum. Varför skulle vi behöva gå till ett på den tiden svåröverskådligt och rörigt ICA?
Nu har förhållandena svängt igen. COOP har under många år på det mest flagranta sätt misskött sina kunders förtroende och blivit en trist och oengagerad butik som inte lockar till matinköp, medan Peter Bengtsson på ICA förstått att på sin begränsade yta ta tillvara kundernas önskemål betydligt bättre.
Men att tro att man kan återskapa det brustna konsumentförtroendet genom att etablera en "centrumnära" stormarknad som COOP gärna vill för att därigenom få en anledning att helt lägga ner sin citybutik, det är bara att ge sina kunder ytterligare en nonchalant snyting.
Under många år har industri och handel gjort sitt bästa för att skapa illojala konsumenter. Konsumenter som jagat extrapriser och bästa erbjudande. Den kommande PC- och DTV-baserade handeln är bara en fortsättning på detta. Genom att kunna mata in våra egna preferenser i såväl vår dators sökmotor som i vår egen personliga startsida på tv:n, kan vi låta maskinerna söka varan vi vill ha utan att bry oss om vilken butik som levererar.
Hur möter vi detta framtidsscenario? Hur möter handeln det? Hur möter kommunen det? Hur möter vi som konsumenter det?
Hur ska centrumhandeln i en stad som Strängnäs möta denna utveckling. Hur får man människorna att stanna som kunder i den egna butiken i stället för att ge sig ut på nätet, den digitala världen, eller de verkliga vägarna? Kort sagt - hur vårdar de sina egna varumärken - de egna butikerna?
Lojalitetsprogram i form av kundtidningar och kupongerbjudanden är inte tillräckligt. Det är helt enkelt för alldagligt. Hamnar i papperskorgen. Man måste skapa känslan hos konsumenten att det inte finns anledning att besöka någon annan butik, vare sig på nätet, i TV eller i verkligheten. Butiken måste ha en själ och personlighet. Det måste kännas personligt att gå och handla. Det måste helt enkelt finnas en Birger Törnblom innanför dörren.
I Solberga finns Willys' och där kan ICA och COOP också tänka sig att etablera stormarknader i någon form
Kan handlarna i centrum då behålla kunderna?
När vi för många år sedan flyttade till Mariefred och första gången klev in i ICA-Torghallen, stod dess innehavare, Birger Törnblom strax innanför dörren och packade upp varor. Han välkomnade oss med ett intresserat leende.
Redan vid nästa besök, visste han vilka vi var och var vi flyttat in. Fortfarande lika välkomnande, fortfarande lika aktivt intresserad. Och så fortsatte det tills en dag i förtid Birgers hjärta stannade. Hans son Ronnie fortsatte i samma anda och nu står tredje generationens Stefan i butiken, Vi får se om han har samma magiska kundkontakt som sin farfar.
Handlaren som visste vad vi gillade, som såg till att det fanns hemma när vi ville ha det! Varför är det inte alltid så? Varför skulle vi någonsin bry oss om att handla på Konsum eller åka till Willys' eller - ve och fasa - till någon annan stad?
När vi flyttade närmare Strängnäs, blev förhållandet det omvända! Vi handlade på Konsum. Varför skulle vi behöva gå till ett på den tiden svåröverskådligt och rörigt ICA?
Nu har förhållandena svängt igen. COOP har under många år på det mest flagranta sätt misskött sina kunders förtroende och blivit en trist och oengagerad butik som inte lockar till matinköp, medan Peter Bengtsson på ICA förstått att på sin begränsade yta ta tillvara kundernas önskemål betydligt bättre.
Men att tro att man kan återskapa det brustna konsumentförtroendet genom att etablera en "centrumnära" stormarknad som COOP gärna vill för att därigenom få en anledning att helt lägga ner sin citybutik, det är bara att ge sina kunder ytterligare en nonchalant snyting.
Under många år har industri och handel gjort sitt bästa för att skapa illojala konsumenter. Konsumenter som jagat extrapriser och bästa erbjudande. Den kommande PC- och DTV-baserade handeln är bara en fortsättning på detta. Genom att kunna mata in våra egna preferenser i såväl vår dators sökmotor som i vår egen personliga startsida på tv:n, kan vi låta maskinerna söka varan vi vill ha utan att bry oss om vilken butik som levererar.
Hur möter vi detta framtidsscenario? Hur möter handeln det? Hur möter kommunen det? Hur möter vi som konsumenter det?
Hur ska centrumhandeln i en stad som Strängnäs möta denna utveckling. Hur får man människorna att stanna som kunder i den egna butiken i stället för att ge sig ut på nätet, den digitala världen, eller de verkliga vägarna? Kort sagt - hur vårdar de sina egna varumärken - de egna butikerna?
Lojalitetsprogram i form av kundtidningar och kupongerbjudanden är inte tillräckligt. Det är helt enkelt för alldagligt. Hamnar i papperskorgen. Man måste skapa känslan hos konsumenten att det inte finns anledning att besöka någon annan butik, vare sig på nätet, i TV eller i verkligheten. Butiken måste ha en själ och personlighet. Det måste kännas personligt att gå och handla. Det måste helt enkelt finnas en Birger Törnblom innanför dörren.
I en bra butik är man hej svejs och morsning med personalen. De vet vad jag heter, skär upp en provkorv för avsmakning när jag dyker upp, litar på att jag betalar imorrn om jag glömt pengarna, håller bra kvalitet på varorna och håller lika mycket koll på att jag fortfarande är nöjd kund. Då tycker man till och med att det är ok att betala lite mer än i den halvsunkiga, trötta grannbutiken!
;-)