0

Välkommen till min blogg!

Välkomna till min blogg!

 

Här kommer jag med oregelbundenhet skriva om politik, om musik, om konst, om livet och annat som jag känner jag vill dela med mig. Mycket kommer att handla om Strängnäs kommunalpolitik.

 

Vem är då jag?

 

Född 1943 och uppvuxen på Kungsholmen i Stockholm. I ett borgerligt hem. Med tre syskon.

 

Efter student och militärtjänstgöring som signalist läste jag en halv jur.kand, företagsekonomi och konsthistoria vid Stockholms Universitet och avslutade sedan mitt studentliv med diplomering från RMI (Numera RMI-BERGHS) som marknadskonsulent.

 

Gifte mig 1967 med Ann Lövgren från Lidingö. Vår förstfödda, Filippa, kom 1969. 1970 flyttade vi till Mariefred där vi sedan bodde och verkade i 26 år med undantag för två år i Åkers Styckebruk. Johanna föddes 1971 och Pontus 1975.

 

Mellan 1971 och 1974 arbetade jag som ekonomi- och exportansvarig på ett litet familjeföretag i Mariefred som tillverkade skyltningshjälpmedel. 1974 startade jag eget företag med primär uppgift att internationellt lansera världens idag kanske mest använda upphängningshjälpmedel för butiksskyltar, den svenska uppfinningen Jet-snabb, en spirallagrad tråd med krok i vardera änden. Våren 2008 sålde vi vårt företag och pensionerade oss.

 

1974 tog jag också initiativet till bildandet av Intercreator-gruppen, en internationell sammanslutning av expertföretag inom säljpunktsreklam (marknadsföring i och genom butik), vars ordförande jag varit i ett antal omgångar sedan dess.

 

Sedan 1990 arbetade också hustrun aktivt i företaget. Mellan 1996 och 2008 fanns detta i Härad utanför Strängnäs, där vi också bor.

 

Mellan 1975 och 81 drev vi också detaljhandel i Mariefred och mellan 1983 och 91 dessutom konstgalleri.

 

Vid sidan av företaget ägnar jag sedan mitten av 70-talet stor del av min tid åt kommunalpolitiken i Strängnäs Kommun. Fram till 1990 som bl.a. gruppledare för folkpartiet, KS- och KF-ledamot m.m. 1990 lämnade jag folkpartiet och började rösta med Kristdemokraterna p.g.a. deras familjepolitik. Efter några år blev jag aktiv i det partiet och har nu i ett par perioder varit vice ordförande i dess lokalavdelning liksom vice ordförande i Miljö-&Räddningsnämnden.

Aktuella uppdrag är: Ledamot i Demokratiberedningen. Ersättare i kommunfullmäktige (v.gruppledare) och kommunstyrelsen, Plan-& Byggnämnden samt i SEVABs styrelse.

 

Andra fritidsintressen genom åren har varit engagemang i Stiftelsen s/s Norrtelje, Stiftelsen Skärgårdsbåten, Föreningen Ångfartyget Mariefreds Vänner, Gripsholms-Mariefreds Ångfartygs AB, Gripsholms Boulesällskap (samtliga styrelseuppdrag), Gripsholmsföreningen (450-årsjubileumskommittén 1987) men framförallt körsjungande i Pax Mariae (Mariefreds Kyrkokör), Enhörna Bygde- och Kyrkokör, Härads Kyrkokör och slutligen Manskören Boys Noise. Ledamot av styrelsen för Monica Zetterlund-sällskapet.