MUSIK och MÅLERI i ÖSTERLAND!
Med Silja Symphony på väg ut genom Stockholms Skärgård.
Olavinlinna – Olofsborg på sin klippö. Vattnet är strömt mot sjösystemets utlopp genom Saimenkanalen som rinner genom Ryssland och mynnar i Finska viken.
1912-15 och 1930 anordnade operasångerskan Aino Ackté operafestivaler på slottets stora borggård och sedan 1967 har dessa blivit årliga. Varje år med runt sju olika uppsättningar som varvas under den en månad långa festivalen. Många bor kvar och ser fler eller alla sju uppsättningarna. För min del valde jag en resa med en opera – Trollflöjten – och kan nog lugnt säga att fler kvällar hade blivit för mycket att smälta. Det är en stor upplevelse att vandra över flottbron till den imposanta borgen och genom dess gårdar och gränder ta sig in i den sommartid överbyggda stora borggården och bänka sig bland 2000 operaentusiaster och att dessutom få uppleva – i det här fallet – en strålande uppsättning av Trollflöjten i den historiska miljön.
Dekoren är sparsam men utnyttjar borgens egna murar, trappor och valvöppningar. Belysning och akustik är utmärkt. Svalorna vars närmiljö hela arrangemanget stjäl en månad varje sommar protesterar endast milt genom att tillföra lite extra sång och tjatter här och var undet det täta tälttaket. Detta håller också det fullständiga hällregn ute, som vräker ner under andra akten. Det enda regn som föll under hela resan! Och när vi lämnade salongen/borggården så möttes vi åter av kvällssolen.
Själva uppsättningen var rolig att se. Musiken är ju vad Mozart gjorde den till och den härlige dirigenten August Everding gör den med stor inlevelse och känsla full rättvisa. Librettot är ”uppdaterat”. I min ungdom fick jag lära mig att skillnaden mellan opera och operett (idag musical) var att i operan sjöngs all text medan i operetten kunde också talade partier finnas. Idag har den gränsen uppenbarligen raserats och ”mellansnacket” bidrar med både humor och förklaringar. För detta har uppenbarligen en ”revival director and dramaturgy” anlitats som heter Erik Söderblom. Det som man där kan ha synpunkter på är hur slutet utformats. Hela operan för fram mot ett stort crescendo med alla på scenen i en typisk stor slutscen – vilket det dock visar sig inte vara utan därefter vidtar ett ganska matt parti som i sig har de sista sångerna och så är det plötsligt slut! Och man fattar egentligen ingenting. Vi hade fått veta redan innan att det här med vem som är god och vem som är ond i uppsättningen ifrågasätts och vem som är hjälte och bov av Nattens Drottning och Sarastro får vi sluta oss till själva. Märkligt!
Det rådde fotoförbud under föreställningen så jag lånar en bild från programbladet för att få en uppfattning av hur dekoren/borgen fungerade i uppsättningen.
Mellanakten på det omgivande murkrönet innan ösregnet bröt ut.
Hjälterollen Prins Tamino spelas suveränt i sommar av Johan Krogius som uppvaktades i samband med föreställningen med en hälsning från det svenska Jenny Lind-sällskapet vars stipendium Krogius fått i år. Vår reseledare Linnea Sallay som är medlem i sällskapet överlämnade hälsningen. Även övriga roller har utmärkta röster och brukar dem väl. Särskilt kan man väl nämna Anu Komsi som gör Nattens Drottning med dess svåra arior liksom Mika Kares i rollen som Sarastro. Marcus Schwartz som Papageno i tyllkjol och högklackat hjälper till att göra det hela lättsamt med en god portion humor.
Stort applådtack. Vet ej hur många inropningar det blev eftersom de två rader där vi satt samfällt reste oss och gick ut så fort "ridån gått ner" för att inte äventyra morgondagens bussresa, men det lär inte ha blivit få.
Men låt mig börja från början! Färden började med Silja Symphony från Stockholm till Helsingfors dit vi anlände på fredagsmorgonen. På bussfärden mellan Olympiahamnen i Helsingfors och Kruunupuisto Hotell på den fantastiska Punkaharjuåsen gjorde vi ett par intressanta stop i och omkring Borgå. Det första var för att se målaren Albert Edelfeldts ateljé, en liten röd stuga som han lät bygga i närheten av den sommarvilla som hans mor hyrt på Haiko Gårds ägor, och som förblev i Edelfeldts ägo och där han dog 1905.
Albert Edelfeldts ateljé med Villa Albert i bakgrunden.
"Rida rida ranka, hästen heter Blanka!" Drottning Blanka av Namur låter Prins Håkan rida på sitt knä.
Bakstycket på familjens litografi varav framgår i vilka barnkamrar den varit upphängd sedan 1904. Tyvärr har picturen urartat under senare år.....
Edelfeldts kanske mest kända verk hos oss är sannolikt Drottning Blanka av Namur (gift med vår kung Magnus Eriksson) med sin son Prins Håkan ridande på knäet. Syftande på den odödliga barnramsan om Rida, rida ranka. Hästen heter Blanka. Målningen litograferades och spreds vida. Ett ex inköptes av vår farfar Oscar som lät hänga upp det i sina barns och barnbarns rum. Tavlan har sedan gått i arv och hamnat hos mig där den också hängt i våra barns rum och även om jag minns rätt i något av barnbarnens rum. Allt nedtecknat på baksidan med vacker piktur.
Ateljén är som en liten fiskarstuga i Roslagen och vi fick veta att när en av de kända målningarna med en fiskare i sin skötbåt skulle målas färdig (Edelfeldt hade gjort bakgrunden och en del annat ute till sjöss) så sågades en båt i delar och drogs in i ateljén där målningens båt och fiskare kunde kompletteras i lugn och ro och utan störande väderlek! Fotografier och målningar på väggarna kompletteras med en video som kan beskådas i den fina glasverandan. Bredvid ateljén har en konsthall med konsertmöjlighet byggts med namnet Villa Albert. Här visas moderna konstnärer som får möjlighet att visa upp sin konst för besökarna. Här finns också några original av Edelfeldt. Bland annat ett porträtt som i bedrövligt skick inköptes av en person på en loppis för någon hundring. Dock tyckte vederbörande att måleriet tydde på att det var någon duktigare konstnär så frågan uppstod om det var värt att tvätta och restaurera målningen. Då upptäcktes en av smuts praktiskt taget dold signatur som lätt kunde uttydas till Albert Edelfeldt! Och nu är den deponerad i Villa Albert i avvaktan på vad ägaren bestämmer sig för att göra med den.
Vår reseledare, operasångerskan och violinisten mm Linnea Sallay ger oss en stämningsfull liten konsert på Villa Alberts terrass innan vi far vidare till Johan Ludvig Runebergs hem.
Villa Runeberg med den magnifika gamla trästegen vars mysterium ännu väntar på sin förklaring!
Därifrån for bussen vidare till själva Borgå där diktaren Johan Ludvig Runebergs hem besöktes. Mina skolkontakter med Fänrik Ståls Sägner gjorde att Runeberg inte föreföll så intressant så jag övervägde att sitta kvar utanför i solen istället. Men ack så jag bedrog mig! Vi visades in i ”stora salen”, familjen Runebergs vardagsrum där vi satt på klappstolar och fick en härligt rolig och livfull introduktion tlll Johan Ludvig och Fredrika Runebergs liv, verk och hem innan vi lämnades att på egen hand ta oss runt i husets bottenvåning och genom trädgården. Vi fick bland annat veta att familjens hem var öppet för många besökare som ibland stannade i upp till ett halvår, som till exempel den svenske målaren Marcus Larsson som tillhörde Runebergs nära vänner. Men han ”betalade” för sina långa vistelser genom att lämna efter sig en icke föraktlig samling stora och för Larsson typiska målningar som pryder väggarna i huset. Även andra kulturpersonligheter från såväl Finland som Sverige flockades hos Runebergs och fick avnjuta deras gästfrihet.
Stora salongen hos familjen Runeberg.
Vår eminenta guide både roade och informerade. På bilden syns en av de fyra stora dukarna av Marcus Larsson som pryder väggarna i salongen.
Gästrumsfrågan hade lösts på samma originella sätt som också herrskapets eget sovrum på andra sidan salongen. Båda dessa rum var stora men genom att dela av dem med draperier på mitten fick man en yttre del som under dagtid kunde fungera som ett litet rum eller som en passage mellan salongen och rummen efter sov- resp. gästrummen på ömse sidor, medan den inre delen av rummen förblev en privat del med sängar och garderober.
Väggarna var som sagt fullhängda med goda konstverk från det sena 1800-talet och nu kommer vi till det kanske mest fantastiska med hela museet! 1877 dör den slagrörde Runeberg och två år senare hans hustru Fredrika. De hade då bott i hemmet sedan 1852. Till stor del tillsammans med sina sex söner som vuxit upp där. Då tar dessa sex söner det unika beslutet att avstå från hela sitt barndomshem inklusive alla inventarier och skänker allt till Borgå stad på villkor att fastigheten och hemmet ska bevaras och visas för allmänheten. Alltså ett familjemuseum som etablerades redan för över 140 år sedan i sitt absolut oförändrade skick. Så förutseende av sönerna.
Carl Petter Mazéns fina porträtt av Carl Jonas Love Almqvist i arbetsrummet.
Den målning som jag fastnade för alldeles speciellt var ett porträtt av Tommy Körberg.....ja, jag brukar säga det om porträtt av Carl Jonas Love Almqvist. En otroligt fin målning utförd 1858 av den för min del helt okände svenske konstnären Carl Petter Mazér som vistades en tid i Finland 1837 på väg till Ryssland där han kom att bo kvar i femton år.
Bokhylla specialbyggd för olika bokstorlekar!
En stund i Fredrika Runebergs oas till trädgård blev en skön avslutning på besöket. Där noterade jag också en gigantisk trästege som stod lutad mot hustaket. En stege av ett slag som måtte ha varit helt omöjlig att flytta på, sätta upp eller ta ner utan ett stort antal kraftfulla män. Var det därför den fått stå kvar där och förfalla? Dessutom kunde jag se att den stod på en liten speciallagd stengrund. Ett mysterium som jag återkommer till.
När jag så gick ut till bussen så frågade en medresenär om jag hade gått tvärs över gatan och kollat in museet med sonen, skulptören Valter Runebergs verk. När jag nekade till detta så fick jag veta: ”Det får du inte missa! Du har fem minuter på dig, rusa!” Så det var inget annat att göra – och det var det värt. Sonen var en oerhört skicklig skulptör vilket visades bland annat i form av en hel hyllvägg med byster och mindre skulpturer samt en stor bronsstaty föreställande Greve Per Brahe den yngre som på 1600-talet var generalguvernör över Finland och gjorde stora värdefulla insatser för denna den svenska östra rikshalvan under sig tid. Museet är inhyst i en av flera likartade 1800-tals trähus i kvarteret intill Runebergs fastighet. Dessa tillhör Borgå kommun som där för 20 år sedan inrättade museet som ett provisorium. Ett provisorium som ännu består!
Valter Runebergs bronsstaty av Per Brahe den yngre med hyllväggen med byster m.m. i bakgrunden.
Nu gick bussen vidare förbi Lappenranta (Villmanstrand) och smet utmed den finskryska gränsen under en längre bit där vi på ett ställe kunde se gränspålarna i sjön som gränsen skar. Har tidigare varit intill den gamla gränsen till DDR några gånger vilket ingav ett visst obehag på den tiden. Tyvärr infann sig det obehaget den här gången också! Tänk så tragiskt att Ryssland ska behöva uthärda ännu en labil diktator för att inte tala om vilken tid det kommer att ta innan våra länder kan nå tillbaka till normala mellanstatliga förbindelser.
Den långa Punkahraju-åsen genom sjön Saimen.
På åsens höjdpunkt finns en minnessten över Runeberg och Linnea Sallay lät oss höra ett stycke ur Fänrik Ståls Sägner.
Så gav sig bussen ut på den sju kilometer långa Punkaharjuåsen som löper genom en del av den stora Saimensjösystemet. En istida rullstensås som når upp till 31 meters höjd som högst. Mitt på åsen låg vårt hotell som hade ett ursprung som sanatorium och senare rekreationsanstalt och konferensanläggning. Efter middag blev det en natts god sömn.
Olofsborg där den stora övertäckta borggården till höger.
Efter lördagsfrukost bar det iväg till den närliggande staden Savonlinna eller Nyslott som det svenska namnet lyder. Där embarkerade vi M/S Ieva som tog oss på en dryg timmes resa på den omgivande sjön Saimen. Vi började med att i sakta mak ta oss runt den gamla medeltidsborgen Olofsborg på sin klippö. Imponerande och romantiskt vacker. Fortsatte sedan runt några av de öar som staden brett ut sig över. Så fick vi en stund för oss själva och de flesta gick på salutorget intill hamnen och någon av dess många öltält men eftersom dessa bara tillhandahöll plastmuggar så vandrade jag till en paviljongrestaurang med microbryggeri vid hamnkajen där man serverade ölet som det ska avnjutas!
Den stora träkyrkan i Kerimäki med klocktornet i förgrunden.
Imponerande vackert portlås.
Den mäktiga interiören är imponerande ur många aspekter. Och uppenbarligen mycket hållbar, för att använda en modern term. Kyrkan har stått oanfrätt i över 175 år (medan man i Stockholm just river ett fullt fungerande kontorshus som inte är mer än 50 år.....)
Så vidare till den märkliga Kerimäki kyrka en bit ut på landet. En mäktig katedral helt byggd i trä 1847. Kyrkan är kristendomens största träkyrka och Finlands största kyrka. Den rymmer 3000 sittande och ca 2000 stående personer. Det står att kyrkan inte kan värmas upp men det finns fyra rejäla kaminer, en vid varje huvudpelare, men sannolikt får man inte elda i dem med tanke på brandrisken. Istället använder man bara kyrkan om sommaren och har en särskilt byggd ”vinterkyrka” intill. Men på julmorgonen samlas församlingen i den kalla träkyrkan som då lyses upp av hundratals levande ljus för att fira julgudstjänsten!
Tillbaka till hotellet för vila och ombyte. Den gemensamma middagen avåts sedan på restaurang på gångavstånd från Olofsborg dit vi tog oss tillsammans med 2000 andra som skulle uppleva Trollflöjten som jag redan ovan beskrivit.
När vi kom hem hade vi fått förbeställa en ostsmörgås och ett glas vin vilket blev en fin avslutning på en händelserik dag.
Söndagsmorgonen inleddes med frukost varefter ”hemresan” anträddes. Nu körde vi i princip utan annat stopp än lunch på ett vägvärdshus och en ”kisspaus” vid ett större shoppingcenter. Vid tvåtiden nådde vi Järvenpää nära Helsingfors. Där finns Ainola, nästa museihem döpt efter Jean Sibelius hustru Aino. Detta byggdes 1904 i närheten av en konstnärskoloni av makarna Sibelius. Sibelius själv sökte tystnaden på landsbygden för att kunna komponera och ville väl inte av samma skäl vara alltför nära konstnärerna. Hustrun Aino var liksom så många andra konstnärshustrur trädgårdsroad (eller var det bara ett nödvändigt ont för att kunna veta att det alltid skulle finnas mat på bordet även om musikarvodena tröt?) och trädgården är fortfarande en sevärdhet i sig själv. Även när det gäller Ainola så var det parets sex döttrar (!) som bestämde sig för att sälja föräldrarnas hem till Finska staten för att bli museum, varför även detta hem är relativt komplett i sin urspungsstatus. Det biblioteket skulle jag gärna bott i! Att döma av en stolplaceringsritning på en vägg i köksregionen anordnas än idag, pianokonserter i musikrummet och på Sibelius egen Steinway-flygel. Fantastiskt.
Ainola på sin höjd.
Vid platsen uppkallad efter ett av parets favoritresmål "Rapallo" ligger också parets grav. Graven täcks av en sten klädd med ärgad kopparplåt med makarnas namn.
Återigen en mystisk stege. Ingen på vare sig Villa Runeberg eller Ainola eller vårt hotell, där också en jättestege finns monterad från marken till taket på en av byggnadesn flyglar.
Här skulle jag älska att sjunka ner i en fåtölj med en god bok och en brasa tänd i kakelugnen.
Utsikten föröver vid Olympiahamnen. Dock far inte Silja Symphony i det förliga gattet, utan backar och går runt båtklubbens holmar till vänster.
På Silja Symphonys gösstake sitter en lågbudgetsirén och blåser varningssignal vid avfärden.
Mot Sverige!
Solnedgång på Östersjön.
Dagen avslutas med en Irish Coffee.
Här har vi nått in i Furusundsleden på inväg mot Stockholm. Efter oss i "kön" ligger Vikings Cinderella och därefter ytterligare en Siljabåt.