28 miljoner - eller kanske 15?
Istället för ett budgeterat och förväntat underskott så kunde man nu visa på ett positivt resultat på över 28 miljoner kronor!
Något falnar väl glansen för tuttifruttimajoriteten när det från oppositionshåll börjar ställas frågor som klargör att av dessa 28 miljoner kommer 11 miljoner från försäkringsbolaget FORA och 2 miljoner från Kommun- & Landstingsförbundet. Allt bidrag av engångskaraktär. Kanske fanns det mer av detta men vi stannade där. De 10 miljoner som regeringen skjutit till och som vi först trodde låg med i 2009 års siffror kommer först i år.
15 miljoner plus är dock gott nog och ett hyggligt betyg för Kommunalrådet som lyckats få med denna aparta samling partier på några av de kraftåtgärder som var nödvändiga i den situation kommunen befann sig i förra året. Tänk om han varit lika framgångsrik hos sitt eget parti och kompispartiet när de ingick i fempartialliansen. Då kanske vi sluppit mycket av det debacle vi fått uppleva de senaste två åren.
Men fortfarande finns det nya "Campusvarningar" som måste tas itu med. V. Kommunchefen meddelade att ombyggnaden av Mariefredsskolan kostat 90 miljoner kronor mot budgeterade 36! Det är nya hiskeliga pengar!
Den nya IP i Mariefred som får kosta högst 53 miljoner kronor totalt är redan kostnadsberäknad uppåt 90 miljoner baserat på de önskemål som finns från idrottslivet i Mariefred.
När Campus-eländet skedde var en av Kommunstyrelsens åtgärder att tillse att få en "professionell" projekthantering för framtiden. Alltså skulle alla sådana projekt ledas av Fastighetsbolaget som antogs besitta just den kompetensen!
Fan tro't! De har nu hållit i Mariefredsskolans ombyggnad! 54 miljoner back! Professionellt?
Projektet IP i Mariefred vet jag uppriktigt sagt inte vem som styr eller ansvarar för. Här är åter många kockar inne. Kommunalrådet Björn Lind verkar sitta på några trådar. Mariefredsnämnden, Kommunstyrelsen (?), Referensgrupper i Mariefred plus konsulter som ynglar av sig i mångfald: Atkins, TP Group (som är den del av ytterligare ett företag).
Man lär dessutom ha börjat om från början igen med planeringen!
Erfarenheten säger att ju längre tid och ju fler inblandade så ökar kostnaderna lavinartat.
Med den takt som gällt hittills och de många diagram- och organisationsrutor som ritas upp lär det inte bli många kronor över till gräs och grus på en ny IP när alla konsulterna fått betalt! Man säger att det hittills kostat 2,5 miljoner.
Hur fort är vi uppe i tio? En femtedel av de pengar som finns!
Slutligen beslutade majoriteten att Kommunfullmäktige ska ha 55 mandat efter nästa val. Idag är det 49. Med vår nya folkmängd tvingas kommunen nu att ha minst 51.
Den samlade oppositionen ansåg givetvis att 51 var fullt tillräckligt. Att det inte fanns anledning att ytterligare i onödan öka på den politiska kostnaderna.
Men Socialdemokraterna har givetvis räknat ut att de får bättre mandatutdelning om det är 55 platser!
Som jag påpekade - mångmiljonstaden Toronto, styrs av 48 valda politiker!
Väl rutet, Mats!
Jag tror att det är en feltanke att efter flera års politiska diskussioner överlåta på en konsultgrupp att sköta hela IP-hanteringen, inkl frågorna om omfattning och prioriteringar.
Är det för att de ansvariga politikerna inte vill ta ansvar för att det blir en "tummetott".