Pierre Louis Alexandre: Nya "Pettersöner"! Och nya rekordpriser!
Inför en översättning av min bok om Pierre Louis Alexandre kommer jag så småningom att introducera ett nytt "huvud" till dessa bloggartiklar.
Under tiden efter att min bok (på svenska) släpptes har det ju dykt upp ytterligare sammanlagt sju nya konstverk med Alexandre som modell. Några har redan presenterats här på bloggen: Alma Holsteinson, Ernst Ellberg, Ingrid Steffenburg, Signe Grönberger och Garibaldi Lindberg .
Jag köpte också för ett par år sedan en akvarell signerad Carl Fredric von Saltza, en konstnär som gjort ytterligare en helbild i normala arbetskläder (Nr 3 i katalogen) och som även tidigare hade ännu en bild i katalogen som efter noggrannare efterforskningar kunde avföras som en "Petterson" (Läs kapitlet "Villospår" i min bok "Svarte Peder/Negern Petterson – från Cayenne till Nationalmuseum"). von Saltza lämnade akademien i förtid och drog till Paris vilket gjorde hans möjligheter att måla "Pettersöner" vid olika tidpunkter starkt begränsade vilket var en av orsakerna till att jag till slut kunde utesluta målningen. Det rörde sig sannolikt om en svart modell i Paris.
När därför en akvarell av von Saltza bjöds ut på en skånsk auktion som "möjligen en Pierre Louis Alexandre" var jag lite tveksam. Modellen var onekligen mycket lik Alexandre men det var något med ögonen – som verkade för djupt liggande – som gjorde mig tveksam. Jag beslöt därför att köpa tavlan. Men mycket kom emellan och det var först nu när frågan uppstod om den nya bilden av von Saltza skulle tas med i katalogen i den engelska upplagan av min bok som jag blev tvungen att plocka fram den och detaljstudera ansiktet på bilden och jämföra med andra bilder på Alexandre i samma profil och ungefär samma tid. Det gäller att titta på håret, hårfästet, öronen, avstånd mellan öron och skägg, läppar mm. Jag printade ut, till huvudet beskurna, bilder av 24 andra avbildningar av Alexandre plus några andra svarta modeller som förekommit i forskningen men inte ansetts vara Alexandre. Jag kunde till slut komma fram till att de "djupt liggande ögonen" nog egentligen var en optisk synvilla p.g.a. konstnärens ljusfall i bilden och jämförelsen med övriga riktiga "Pettersöner" gav slutsatsen att denna bild med största sannolikhet hade haft Alexandre som modell. När sedan bibliotekarien på Kgl. Konstakademien berättade för mig att von Salza faktiskt kommit tillbaka till akademien 1881 efter Parisvistelsen så kunde jag med stor visshet låta bilden kvalificera sig som nummer 50 i katalogen.
Jag köpte också för ett par år sedan en akvarell signerad Carl Fredric von Saltza, en konstnär som gjort ytterligare en helbild i normala arbetskläder (Nr 3 i katalogen) och som även tidigare hade ännu en bild i katalogen som efter noggrannare efterforskningar kunde avföras som en "Petterson" (Läs kapitlet "Villospår" i min bok "Svarte Peder/Negern Petterson – från Cayenne till Nationalmuseum"). von Saltza lämnade akademien i förtid och drog till Paris vilket gjorde hans möjligheter att måla "Pettersöner" vid olika tidpunkter starkt begränsade vilket var en av orsakerna till att jag till slut kunde utesluta målningen. Det rörde sig sannolikt om en svart modell i Paris.
När därför en akvarell av von Saltza bjöds ut på en skånsk auktion som "möjligen en Pierre Louis Alexandre" var jag lite tveksam. Modellen var onekligen mycket lik Alexandre men det var något med ögonen – som verkade för djupt liggande – som gjorde mig tveksam. Jag beslöt därför att köpa tavlan. Men mycket kom emellan och det var först nu när frågan uppstod om den nya bilden av von Saltza skulle tas med i katalogen i den engelska upplagan av min bok som jag blev tvungen att plocka fram den och detaljstudera ansiktet på bilden och jämföra med andra bilder på Alexandre i samma profil och ungefär samma tid. Det gäller att titta på håret, hårfästet, öronen, avstånd mellan öron och skägg, läppar mm. Jag printade ut, till huvudet beskurna, bilder av 24 andra avbildningar av Alexandre plus några andra svarta modeller som förekommit i forskningen men inte ansetts vara Alexandre. Jag kunde till slut komma fram till att de "djupt liggande ögonen" nog egentligen var en optisk synvilla p.g.a. konstnärens ljusfall i bilden och jämförelsen med övriga riktiga "Pettersöner" gav slutsatsen att denna bild med största sannolikhet hade haft Alexandre som modell. När sedan bibliotekarien på Kgl. Konstakademien berättade för mig att von Salza faktiskt kommit tillbaka till akademien 1881 efter Parisvistelsen så kunde jag med stor visshet låta bilden kvalificera sig som nummer 50 i katalogen.
Nr 50: Carl Fredic von Saltza, tusch och akvarell.
Men den "stora skrällen" kom dock när Bukowskis presenterade sin Vårkvalité och där visade sig ha med en väldigt rolig bild, tveklöst föreställande "Negern Petterson", sedd i profil och med en stor rykande cigarr i munnen. Målad av den för de flesta helt okände konstnären Caleb Althin.
Althin är för de konstintresserade kanske mest känd för att han startade och drev Althins Målarskola. Hans verk har aldrig nått några kvailtetsauktioner och har sällan sålts för över tusenlappen.
Nu var det dock dags för Kvalitetsauktion och ett för Althin helt svindlande utrop på 8-10.000:-!
Men sensationen kom när klubban efter en intensiv budgivning föll först vid hisnande 240.000:-!
Jag hade faktiskt lämnat ett bud på 22.000:- på målningen eftersom jag tyckte den var så osedvanligt kul och inte återgav en typisk posering utan verkade vara målad under någon vilopaus. Tänkte också att jag kunnat hänga med ytterligare en bit men hann aldrig ens in i budgivningen innan denna passerat all tänkbar vett och sans. Eftersom jag känner den ena av de båda budgivarna som hängde med till slutet och av denne fått veta vem som vann så vet jag att båda dessa hade full insyn i vad som skett och pågår på det internatinella planet, och det intresse som just Pierre Louis Alexandre som svart modell väckt internationellt. De konstverk som lämnat landet har i flera fall hamnat på Amerikanska konstmuseer där man nu verkar dammsuga den Europeiska marknaden efter konstverk med svarta modeller eller av svarta konstnärer.
Att den brittiska Athena Art Foundation dessutom starkt engagerat sig för "Petterson" som svart modell, lagt ut artiklar och bildspel på hemsida, Intagram och YouTube och slutligen korat honom till "den mest avbildade svarte modellen i världen" har inte direkt minskat intresset för honom som modell och person vilket givetvis också avspeglar sig på prisbilden. Det är alltså i dessa fall modellen som sätter priset och inte konstnären!
Nu var det dock dags för Kvalitetsauktion och ett för Althin helt svindlande utrop på 8-10.000:-!
Men sensationen kom när klubban efter en intensiv budgivning föll först vid hisnande 240.000:-!
Jag hade faktiskt lämnat ett bud på 22.000:- på målningen eftersom jag tyckte den var så osedvanligt kul och inte återgav en typisk posering utan verkade vara målad under någon vilopaus. Tänkte också att jag kunnat hänga med ytterligare en bit men hann aldrig ens in i budgivningen innan denna passerat all tänkbar vett och sans. Eftersom jag känner den ena av de båda budgivarna som hängde med till slutet och av denne fått veta vem som vann så vet jag att båda dessa hade full insyn i vad som skett och pågår på det internatinella planet, och det intresse som just Pierre Louis Alexandre som svart modell väckt internationellt. De konstverk som lämnat landet har i flera fall hamnat på Amerikanska konstmuseer där man nu verkar dammsuga den Europeiska marknaden efter konstverk med svarta modeller eller av svarta konstnärer.
Att den brittiska Athena Art Foundation dessutom starkt engagerat sig för "Petterson" som svart modell, lagt ut artiklar och bildspel på hemsida, Intagram och YouTube och slutligen korat honom till "den mest avbildade svarte modellen i världen" har inte direkt minskat intresset för honom som modell och person vilket givetvis också avspeglar sig på prisbilden. Det är alltså i dessa fall modellen som sätter priset och inte konstnären!
Nr 49. Caleb Althins bild av en rökande "Petterson".
https://youtube.com/shorts/6miBl7FC4Gw?si=gqhoVP1WQutldSmN
https://www.athenaartfoundation.org/search?q=Pierre%20Louis%20Alexandre
https://www.athenaartfoundation.org/search?q=Pierre%20Louis%20Alexandre