1

Henning Sjöström har kastat in handduken.


Simon Brehm, Axel Wahlberg, Henning Sjöström och Mats Werner



HENNING SJÖSTRÖM HAR AVLIDIT


En av Sveriges färgstarkaste människor har avlidit. Advokaten Henning Sjöström föddes den 13 maj 1922 i Burträsk som en av elva syskon. En uppväxt i knappa och enkla förhållanden som präglade honom för livet.

I hans hemtrakter var det skogsarbete som gällde för många och Henning fick tidigt den kroppsliga styrka som hjälpte honom till en elitplats bland de svenska friidrottarna på 40-talet. 1944 satte han sitt personliga rekord i spjutkastning på över 70 meter. En ögonskada omöjliggjorde en fortsatt idrottskarriär.

Med stöd av idrottslegenden Torsten Tegnér började Henning läsa juridik och han tog en jur.kand. på rekordtid. Han begrep också vikten av att kunna agera inför domstol och tog teaterlektioner.

Han genomgick som advokat många stadier: brottmålsadvokat, skilsmässoadvokat, kändisadvokat, stjärnadvokat. Han förstod tidigt vikten av "marknadsföring" och blev ett flitigt permiärlejon. Han syntes överallt. Men det var inte bara flärd och yta utan där fanns ett yrkesmässigt djup och ett allvarligt engagemang för de klienter han fick.

Så smångingom fick han också större mål, Högbrofors/Kreuger, Haijbyaffären m.fl. gjorde hans namn känt också i mer komplicerade rättsaffärer. Det absolut mest omfattande målet torde ha varit det som handlade om de neurosedynskadade barnen där han vann en övertygande och viktig seger som blev betydelsefull på flera områden.

Tidigt skrev han också böcker. Den första handlade just om det stora Högbroforsmålet "Bankvälde och domstolspresige". Den andra tillsammans med författaren Armas Sastamoinen: "Försvarsadvokaten". Sedan kom den första han gav ut på eget förlag: "Skilsmässor och underhåll" som var menat som en slags handbok för skilsmässokandidater som lätt kunde slå i tabeller för att se vad separationen skulle komma att kosta parterna.

Därefter inledde han en serie självbiografiska böcker. Den första, "Vägen från byn" kom – också på det egna förlaget Sjöström & Sjöström 1963. I en radiointervju 2009 säger Henning att han skrivit och medverkat i 50 böcker.

1959 gifte sig Henning med min syster Karin och kom som en glad och obändig stormvind in i vår familj. Med en frustande livsaptit. Jag engagerades snart i flera av Hennings projekt trots att jag ännu blott var gymnasist. Blev sekreterare och skattmästare i Boxningens Supporterklubb som bildades för att höja sportens status då Henning blivit ordförande i Svenska Boxningsförbundet. Jag fick ta hand om och sköta hans och Karins bokförlag och hanterade utgivningen av två av hans böcker liksom en biografi av konstnären Einar Nerman och Husebyfröken Florence Stephens memoarer. Fröken var en tid klient hos Henning.

Det blev många glada fester, men också härligt avslappnade veckändar på landet. Helst minns jag Hennings och mina tidiga roddturer på sjön Uttran utanför Södertälje, när kräfttinorna skulle vittjas. Soluppgången, stillheten, tystnaden, de rytmiska och kraftiga årtagen när Henning rodde, och glädjen över fångsten! Då kopplade han också av totalt.

Efter skilsmässan från Karin 1967 gifte han så småningom om sig med Kerstin Sandels med vilken han fick dottern Lina, döpt efter Hennings mamma som betydde mycket för hans inre styrka genom livet. Under några år fortsatte vi ändå att umgås (Kerstin var en ungdomsvän till såväl min fru som mig själv) men så småningom skildes våra vägar.

"Il'ya des gräääänze" var ett av Hennings underbart myntade frenska (el. möjligen svanska uttryck. Henning var genom livet en kämpe och en gränstänjare! Han stred och besegrade såväl i livets skiften som i juridikens. Men till slut förlorade han kampen mot cancern och den här gången klarade han inte att tänja gränserna mer. Han avled idag på morgonen den 16 oktober, 89 år gammal.


Henning, syster Karin, författaren Vilhelm Moberg och Fröken Florence Stephens

Bilder från den vackra begravningen i min gamla konfirmationskyrka på Skeppsholmen, numera Eric Eriksson-hallen


Den vackra båren


Vår krans med bandtexten:
Tack för att Du också fanns i vår familj! "Svärmis" och familjen Werner
1 Christer Pegel:

Hej! Läste med stor behållning din nekrolog över Henning S i DN. Blev nyfiken på vem du är och hittade till din hemsida, där ju även nekrologen också finns.

Själv lärde jag känna Henning genom min syster Madeleine Pegel von Kothen, som tränade honom och Kerstin i tennis redan under Särfstatiden och sedan dess förblivit vänner och gästat varandra hem.

Vi tänker båda närvara vid jordfästningen.

Men - din hemsida är imponerande! Jag har suttit i timmar och läst tidigare inlägg av dig som verkligen varit välskrivna och av stort intresse för mig. Undrar bara hur i all världen du har tid att skriva så mycket, utan ersättning, vad jag förstår?

Du verkar verkligen vara en mycket intressant person och jag skall med största nöje återkomma till dina inlägg på hemsidan!

MVH

Christer Pegel

(Sthlm)