12

Skuld och förbannelse? 1

En av de slemmiga bloggtroll som under olika pseudonymer eller helt anonymt då och då krälar fram på de lokala Strängnäsbloggarna, skrev nyligen i en anonym kommentar (som jag faktiskt tog bort) bl.a. följande drapa:

"Tyvärr fastnar fnisset i halsen när det slår en hur allvarliga konsekvenser de ståndpunkter och den värdsbild som här framförs får om de sprider sig. För mina barn och för dina barn och barnbarn. Det är dessa barn du idag ser framför dig som så småningom kommer förbanna din generation och hålla er ansvariga för detta. Se till att du nu på något sätt kan se dem i ögonen, genom att förhindra att de framdeles också behöver förbanna era skygglappar!

Att de som genom sitt leverne under decennier bidragit till en av mänsklighetens potentiellt största katastrofer nu ifrågasätter de som försöker hindra densamma, allt i syfte att under sina sista decennier i livet få leva som de alltid gjort, det är inte annat än skamligt. Skamligt. Skamligt."

Jag besvarade hans kommentar bl.a. med:

"Om 40-talisternas livsföring vars agerande är så skamligt: Jag har sagt det förr och jag säger det gärna igen, vi ska vara rädda om jordens resurser men vi ska vara det av rätt orsaker. Säkert har vår generation överutnyttjat dessa på flera områden. Men det nu uppväxande släktet, vilket jag anar att Du tillhör kan sannerligen inte svära sig fria. Ingen tidigare generation har tillbringat 15-20 minuter i duschen varje dag och ibland flera gånger om dagen. Ingen tidigare generation har slängt fullt drickbar mjölk bara för att ett datum passerats. Ingen tidigare generation har slängt fullt ätbar mat av samma skäl. Ingen tidigare generation har överhuvudtaget slängt så mycket mat på soptippen, bara för att man inte gillar den, eller inte orkar äta, eller av andra skäl.
Ingen tidigare generation har köpt sig nya kläder för att det gått ett hål på ett plagg eller att man fått en fläck. Ingen tidigare generation har slängt fullt brukbara möbler och prydnadsföremål i den utsträckning som kan konstateras på våra återvinningscentraler. Ingen tidigare generation har slängt mobiltelefoner bara för att det kommit en ny modell.
Ska jag fortsätta uppräkningen?
Nu handlar mitt motstånd mot alarmismen inte om de saker Du försöker kollra bort frågan med utan om det faktum att vi inte ska låta oss styras av människor som medvetet förfalskar underlag för viktiga beslut som berör oss alla.
"

Jag skulle kunna tillägga att ingen tidigare generation har slängt kläder till tvätt efter en dags användning.

Resonemanget från bloggtrollets sida väcker två frågor (återkommer med den andra frågan):

Var börjar skulden och ansvaret - och var tar de slut?

Den yngre generation som jag beskriver i mitt svar, som agerar som de gör för att vår generation har gett dem möjligheten och gör det utan att lyssna på våra råd och förmaningar, ska alltså enligt trollet skylla på oss och förbanna oss.

Och vi då? Givetvis ska vi skylla på vår föräldrageneration som i sin tur får skylla på sin. Hur långt tillbaka ska vi gå? Adam och Eva? Eller den apa som fick för sig att börja gå på två ben? Big bang?

I vilket led finns ansvaret för att människan utnyttjar de färdigheter och resurser som hon utvecklat?

Och var ligger ansvaret för att nästa generation i en utsträckning som aldrig förr, definitivt inte tar till sig erfarenheter från vår och tidigare generationer? En historielös generation som inte erkänner tidigare lärdomar utan ska uppfinna hjulet på nytt? Är det kanske rent av bra - ur trollets synvinkel?

Och är det ett "ansvar" som behöver tas alls? De flesta av oss lever ju trots allt i en värld där ingen centralmakt-diktator säger till oss vad vi ska göra. Vi får alla vara med och bestämma om vårt liv och vår vardag. Den utveckling som trollet säkert förordar tillsammans med många andra är väl snarare en sorts centralstyrd sådan. Där mänskligheten åläggs ett visst godkänt beteende.

Är det mer eftersträvansvärt?

Med hänsyn till de rön som nu i allt större utsträckning också kommer fram i debatten och som stöder den uppfattning som många gedigna naturvetenskapare försökt att hävda länge, nämligen det överdrivna koldioxidhotet, och med hänsyn till att inte heller överbefolkningsfrågan, enligt skäl som framförts av bl.a. Hans Rosling, längre är ett överväldigande hot mot mänskiligheten, så har jag svårt att se det eftersträvansvärda i den värld trollet anser borde gälla.
1 Anonym:

Nog är det en underlig approach att avfärda en läsare och kommentator som ”troll” och ta bort en kommentar, och sedan ändå känna sig tvungen att gå i polemik med detta och bemöta argumenten som ”trollet” framförde genom att publicera kommentaren i ett nytt blogginlägg. Det tar liksom udden av avfärdandet... :-)



Noterar dock att påpekandet att någon annan (inte jag, kan tilläggas) hänvisat till dig som ”Foliehatten Werner” på Margut Urtegårds blogg tog du dock bort. Det kan klargöras att det var fnisset över det som alltså fastnade i halsen.



Nåväl...dessvärre, men kanske inte så oväntat, missar du i princip helt poängen. Poängen är inte att lägga allt ansvar på den medelålders generationen – annat än möjligen för att man såväl skapade som drev på den gränslösa förstöring av vårt värld som inleddes efter andra världskriget (och som, det medges, fortsatt och på vissa sätt förvärrats av yngre generationer). Poängen är istället att det i alltför många fall är just den medelålders generationen som vägrar inse sitt eget ansvar för förstörelsen. Att börja ifrågasätta klimatforskningen och de katastrofala riskerna vi står inför, i jakten på någon sorts konspiration man tror sig vara utsatt för, det är ett typexempel på sådant bristande ansvar. Det förekommer också primärt hos den medelålders generationen. Risken är att kommande generationer drabbas hårdare på grund av er generations bristande insikt om sitt eget ansvar. Det är därför man ska se sina barn och barnbarn i ögonen innan man tar ställning på det sättet som foliehattarna/”klimatskeptikerna” gör. Risken är som sagt att dessa barn och barnbarn i framtiden kommer förbanna inte bara tidigare generationers agerande, utan även dessa generationers brist på ansvarstagande.



DET var min poäng.



Egentligen är det en irrelevant biaspekt här, men man kan ju inte undkomma att märka bitterheten över att de yngre generationerna kommer med nya infallsvinklar och lösningar, istället för att göra ”som man alltid gjort, och det har ju minsann fungerat” och buga inför den gamle farbrorns obändiga klokskap skiner igenom i formuleringar som:



”nästa generation i en utsträckning som aldrig förr, definitivt inte tar till sig erfarenheter från vår och tidigare generationer? En historielös generation som inte erkänner tidigare lärdomar utan ska uppfinna hjulet på nytt?”



och



”den yngre generation som jag beskriver i mitt svar, som agerar som de gör för att vår generation har gett dem möjligheten och gör det utan att lyssna på våra råd och förmaningar”



Du frågar om en utveckling där man finner nya vägar är bra – ja det är klart som fasen att det är bra. Vad är det för fel att uppfinna hjulet på nytt om man skulle lyckas göra det bättre i såväl funktion som tillämpning, och kanske minska skadorna på vår omvärld genom denna nya funktion och tillämpning? Det som motsätter sig detta känner sig nog mest åsidosatt och verkar nästan lite bitter. Det är synd.



Och vad gäller sakfrågan, att börja prata om att ”många gedigna naturvetenskapare” tycker sig ha ha hittat någon sorts konspiration, det är ju ett hyfsat svagt argument, för att uttrycka sig försiktigt... Det är ju inget större problem att hitta ”många gedigna naturvetenskapare” som ställer sig bakom den gängse uppfattningen att vi har påverkat planetens klimat och att det kommer leda till allvarliga konsekvenser . Så, det argument kan vi väl liksom bortse ifrån.



Vänligen,

Det där förhatliga "trollet", som nog egentligen inte sysslar med något värre än argumentera emot dig när det tycker att du är ute och cyklar...

2 Dominique:

Nu måste jag trots allt ta trollet i försvar. Jag har följt din vansinniga framfart på ett flertal bloggar och enligt min uppfattning är det du som är ett troll! Du lägger dig konstant i andra människors diskussioner. när du sen får mothugg eller får dina tossiga åsikter överbevisade slutar du antingen svara eller så avfärdar du personen du diskuterar med som "troll". Det är väldigt respektlöst, för att inte tala om oseriöst. Det går helt enkelt inte att ta personer som dig på allvar. Nej Mats Werner, det är du som är trollet och ingen annan.

@trollet: Nu tillhör jag ju inte längre den medelålders generationen så jag behöver väl inte ta åt mig. Och betr. att söka "konspirationer" behöver jag inte anstränga mig, just nu sköter alarmisterna bäst själva avslöjandena kring sina misstag. Själv lutar jag mig rätt så tryggt mot naturvetenskapens mångtusenåriga rön - vilket är just "skeptikernas" poäng, nämligen att den saknas som god underbyggnad hos IPCC.

Och när trollet nu ändå använder så mycket av sin tid för att skriva kommentarer, tycker jag att trollet också kan berätta vad han heter och vilken generation han tillhör eftersom han tycks skälla på alla sådana och således försöker ge intryck av att inte tillhöra någon själv.

För alla som vill se genom vilket genomtänkt, seriöst och respektfullt "mothuggsargument" signaturen "Dominique" vill överbevisa mina tossiga åsikter med, rekommenderar jag en nogrann genomläsning av hennes kommentar till mitt nästa blogginlägg: "Skuld och förbannelse? 2"

5 Dominique:

För alla som vill se genom vilket genomtänkt, seriöst och respektfullt "mothuggsargument" bloggtrollet Mats Werner vill överbevisa mina tossiga åsikter med, rekommenderar jag en genomläsning av hans kommentar ovan där han kallar mig för kvinna för att... försöka beröva mig min manlighet?

För den gode "Dominique" vill jag då gärna påpeka att mitt "könsmisstag" må vara mig förlåtet. "Dominique" är ett franskt namn som med den stavningen främst bärs av kvinnor (det finns undantag) medan den manliga formen är "Dominic". Den generella regeln är att kvinnonamn som också finns som mansnamn är att det kvinnliga namnet har ett "e" tillagt på slutet.

7 Dominique:

Inte i Serbien. Vi lever i ett mångkulturellt land. Get used to it.

Du befinner Dig närmare än så Dompan! Och Du behöver inte fylla i e-postadressen om du ändå inte gör det med en riktig adress. Men jag kan lungt säga att jag överväger att sluta ta in anonyma kommentarer eftersom det är så helt emot min natur att diskutera med människor som gömmer sig bakom olika saker och inte öppet kan stå för vad de skriver.

9 Anonym:

Haha, så då tog den diskussionen också slut med att allmänt avfärdande från herr Werners håll... Visst blir allt lättare när man man kan välja den utvägen?



Bemöt argumentationen seriöst istället för att bluddra om "naturvetenskapens mångtusenåriga rön". Jag är rätt övertygad om att såväl Galilei, Kopernicus som Darwin möttes av det argumentet. Inte sant?



Vad menar du förresten med "befinner dig närmare än så"? Kan personen i fråga inte ha ett namn av serbiskt ursprung för att den befinner sig i Sverige, eller tom. i Strängnäs? En udda syn på omvärlden, men kanske inte så oväntad. ;-)

10 Dominique:

Det skulle aldrig fall mig in att publicera min e-postadress på en blogg och sen få en massa spam. Lite grundläggande it-kunskaper besitter jag faktiskt.



Jag befinner mig i Stockholm men förstår inte vad det har med saken att göra???

Den grundläggande it-kunskapen inkluderar då inte det faktum att e-postadressen inte publiceras på bloggen. Och det var inte heller det jag pratade om. Du har ändå själv valt att skriva in en e-postadress och det var precis det jag avsåg: om Du nu ändå inte tänker skriva dit din egen så kan du ju lika gärna låta bli att skriva något alls. Det blir ju bara lite larvigt.

Och här slutar jag konversationen som ändå håller sig helt utanför ämnet.

12 Dominique:

Som vanligt när du debatterar Mats, du avviker från ämnet och sen lägger du ned. Fegt! Och en e-postadress behöver inte vara synliga för att bli spammade...