0

Fundamentalister!



Nyligen skrev jag om burkor och andra slöjor och yttre attribut för att visa att man är en god muslimsk kvinna.

Just den här demonstrerade rättfärdigheten som finns hos de äldre religionerna men som kristendomen faktiskt gjorde upp med (även om katolska kyrkan och en del andra missat stora delar av innehållet) är en ständig fara för mänskligheten. I dessa religioner är det viktigt att Du ser ut, eller klär Dig på ett visst sätt för att visa att Du är rättrogen. Mer väsentligt än vad som sker inom Dig.

Kristendomens budskap var ju tvärtom: det är i Dina tankar och i Din gärning som tron manifesteras - inte i slöjor, hattar, korkskruvar, huvuddunkningar eller några andra yttre attribut.

När jag därför stötte på grupp av "rättrogna" judar på Karlsbron (se bilden) i Prag, kunde jag inte låta bli att se dem som potentiella terrorister likt de flesta fundamentalister.

Att ens tänka tanken att min tro skulle ha att göra med två korkskruvar på ett annars rätt så rakat huvud som döljs av en speciellt stukad rundkullig hatt, skägg och en lång, lätt glänsande svart rock, känns för mig helt overklig. Hur tänker dessa "rättfärdiga" människor?

Det ligger en fara i uniformeringen vare sig det rör sig om bruna hakkorsförsedda diton eller svarta rockar och rundkulliga hattar. Det är alldeles för lätt att gömma sig själv och sitt personliga ansvar bakom i en uniform.