11

Gardell och Telia!

Den nedanstående sedelärande historien om hur Telia beter sig, kan jag inte nog understryka är fullständigt korrekt. precis så här går det till när man anlitar Telia också för bredband. Tyvärr tror jag inget annat telebolag är ett uns bättre!

"Intressant läsning om hur samhället av idag fungerar

av J Gardell

Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög telefonräkning, ringde upp Telia och frågade...


- Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har fått. Ni har varit hos mig och kopplat in ett nytt abonnemang och debiterat 310 kronor i resekostnad.
Varifrån har man åkt för att det ska kosta så mycket?



- De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia.



- Var ligger Arbetscentralen?



- Det vet jag inte.



- Ligger Arbetscentralen i innerstan?



- Ja, det gör den.



- Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta innerstan, hur kan det kosta 310 kronor att resa den sträckan?


- Det bara gör det, svarar Telia.



- Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor...



- Det är för själva jacket.



- Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång till?



- Varför frågar du allt detta?



- Jag heter Jonas Gardell och ...



- Du ska få tala med någon annan.



Så går ännu en stund och sedan säger en röst:

- Debiteringen!



- God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad 310 kronor på min teleräkning, och jag skulle vilja veta var den här Arbetscentralen
ligger som man har rest ifrån.



- På Norrlandsgatan ligger den.



- Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara fem minuters resväg.



- Det kostar det.



- Får jag fråga hur man har rest?

- Hur menar du?



- Har man cyklat, åkt taxi...



- Man har åkt bil.



- Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med bil? För 310 kronor kommer man nästan till Arlanda i taxi, tur och retur. För 310 kronor kommer
man till Norrköping med tåg.



- Det har regeringen bestämt.



- Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att resa mellan Norrlandsgatan och Slussen? Med tunnelbana kostar det tolv spänn.



- Vad vill du egentligen?



- Jo, jag heter Jonas Gardell och...



- Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här.



Lite senare blir jag uppring, inte av Klas Gustafsson utan av en kvinna som vi kan kalla Sonja. 
Sonja säger att Arbetscentralen inte ligger på Norrlandsgatan utan på Söder där jag bor. 
Då säger jag att det ju i så fall är ännu närmre till mig. 
Sonja svarar att 310 kronor plus moms är Minimipris för en resa, en restimme 310 kronor.


- Men han har ju bara rest i fem minuter.



- Gör ingen skillnad.



- Det gör det väl. Ni har debiterat arbetskostnad också, en timme, 310 kronor.



- Det gör vi alltid.



- Men han arbetade ju bara i femton minuter.



- Gör ingen skillnad.



- Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete bara ägnat er tjugo minuter åt mig, ändå ska jag betala för två timmar.



- Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna. Man betalar för varje påbörjad timme.



- Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter?



- Visst.



Nu börjar en otäck tanke mala i mig, jag måste fråga:

-

Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och avslutar det 11.05, får man betala för två timmar då?



- Ja, det är ju två timmar.



- Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså att ett arbete som utförs mellan 10.45 och 10.55 räknas som en timme medan ett arbete som utförs
mellan 10.55 och 11.05 räknas som två, fast den faktiska arbetstiden i båda fallen är lika lång.



- Ja. Så menar vi. Ja.



Jag vill poängtera att citaten är ordagranna. 
Till slut betalade jag 310 kronor för fem minuters resa med bil. 
310 kronor för femton minuters arbete och 140 kronor för ett jack jag redan hade. Plus moms. 

Det här är det Nya Telia. Ett Telia som har gått på charmkurs. De är trevliga som fan. Och riktiga lurendrejare. 
Och nästa gång Telia kommer till er, begär att de stannar i en timme, för det har ni betalt för. 
Åk sedan runt i deras bil en timme, det har ni också betalt för!



Hälsa från mig



Jonas Gardell
"
1 mariavb:

Hej Mats och Jonas Gardell !



Det finns inget annat än att byta bolag,hoppas de andra är bättre. Bra att någon skriver om det.



Tänk om jag som tandläkare skulle ta betalt enligt motsvarande principer. Då skulle jag varken ha kvar patienter eller komma in i fullmäktige efter valet !

2 Dag Bremberg:

Jag har Telia och jag kan hålla med om att de inte är billiga, men jag har faktiskt fått utmärkt service varje gång det är problem. Jag har betydligt sämre erfarenheter av de bolag som mina barn är kunder hos. Där kommer man inte ens fram till kundtjänst eller support.



När det gäller avgifter:

Den privattandläkare som jag gick till hade en minimiavgift på 300 kr, som jag tvingades betala när jag gjorde ett kort återbesök (5 minuter) för att hon skulle kolla att det såg bra ut. Hon sa att hon måste ta en avigt, det var så i datasystemet...

När jag senast bad en elektriker att komma tillbaka för att slutföra ett jobb tog han ut både en fast reseavgift på över 500 kr och en timavgift på ungefär samma, fast jobbet tog 5 minuter.

Slutsats: små privata företagare är inte alltid bättre än gamla statliga storföretag.

Tyvärr är det ju så, Dag!

Men vi väljare borde iallafall kunna påverka de företag och organisationer vi själva råder över genom kommun-, landstingsfullmäktige och riksdag.



Men som Du kanske minns krävs det att fler än en (jag) bråkar om vi ska ha någon chans att ändra detta schablonmässiga sätt att beräkna taxor.

En sak till Dag!



Jag vet att taxor är bustrist att sätta sig in i och bråka om, men försök att delta nästa gång!



Nu försvinner några taxeberäkningar från förvaltningen. Ska bli spännande att se hur tjänstemännen på SEVAB tacklar dessa beräkningar med ny huvudman.

Hej!

Jonas Gardells historia "Det nya Televerket" är en skämtsam historia som roat svenskarna i minst tio år. Jag tror att den är från hans bok "Mormor gråter" som kom ut redan 1993 och från början beskrev han Televerket. Jag tror möjligen också att han hade med det i ett "Sommarprogram" i radion i den vevan. I nyare inlägg på nätet har detta i bland ändrats till Telia. Det är alltså ingen ny upplevelse som han beskriver utan en historia som poppat upp med jämna mellanrum sedan dess. Det finns säkert en del sanning i hans historia, men jag hoppas och tror att vi ändrat oss under alla de år som gått sen dess. Det visar inte minst de undersökningar som årligen görs och där kunderna får betygsätta sin tele- bredbandsleverantör. Där ligger vi i topp numera :-)

Med vänlig hälsning

Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

Tack Karin!



Du må förlåta mig, men varken Telia eller något av de andra teleoperatörerna hamnar särsklit högt på min lista över kundservice, kundorientering och kundvärdeshantering.



Jag har haft mina blodiga duster också med Telia (finns dokumenterade i er ärenderegistratur). Det är ju inte meningen att man som kund ska behöva gå till VD för att överhuvudtaget få en reaktion från sin teleleverantör.



Därför tror jag att Gardells historia - historisk eller ej - är en fullt adekvat beskrivning av den servicenivå som Telia m.fl. befinnar sig på.



Det ska sägas att sedan jag efter kontakten med VD-nivån fått ett antal direktlinjer så har saker och ting ordnat sig till det bästa. Men återigen - det ska ju inte vara de som bråkar värst och orkar hålla ut längst eller som är uppfostrad av en advokatpappa som inte gav sig förrän han vunnit i HD - som får den service som borde komma varje kund till del direkt och utan krus.



Efter 40 år som serviceutbildare och konsumentpåverkansexpert har jag ett visst hum om hur det borde vara och det borde inte vara som det är i dagens Telia m.fl. Och det värsta är att ingen verkar bry sig!



Hälsningar

MATS WERNER

Hej!



Jonas Gardells historia "Det nya Televerket" är en skämtsam historia som roat svenskarna i minst tio år. Jag tror att den är från hans bok "Mormor gråter" som kom ut redan 1993 och från början beskrev han Televerket. Jag tror möjligen också att han hade med det i ett "Sommarprogram" i radion i den vevan. I nyare inlägg på nätet har detta i bland ändrats till Telia. Det är alltså ingen ny upplevelse som han beskriver utan en historia som poppat upp med jämna mellanrum sedan dess. Det finns säkert en del sanning i hans historia, men jag hoppas och tror att vi ändrat oss under alla de år som gått sen dess. Det visar inte minst de undersökningar som årligen görs och där kunderna får betygsätta sin tele- och bredbandsleverantör. Där ligger vi i topp numera :-)



Med vänlig hälsning



Hans G Larsson

Informationsansvarig

Telia Kundrelationer

8 Hans G Larsson:

Oupps!



Där missade jag att min kollega Karin redan varit inne och kommenterat.



Visst finns det en massa saker som vi kan bli bättre på och det naturligtvis inte så att man ska behöva bråka och vända sig till vår vd för att få rätt eller saker att hända!



Vi arbetar ständigt på att bli bättre och det pågår ett intensivt arbete på flera plan. Och Mats: Jag kan lova dig att vi är flera som bryr oss!



M v h



Hans G Larsson

Hej!

jag håller helt med dig om att det inte bara är dom kunder som orkar som ska kunna få rätt hjälp av oss. Det ska alla kunder få. Man ska inte behöva gå upp till VD-nivå för det. Vi jobbar aktivit med att hela tiden förbättra oss. En del av det är att möta våra kunder på bloggar, forum och på Twitter. Detta för att få ta del av vad våra kunder tycker och att kunna ge svar och hjälp där våra kunder finns. Tack för dina synpunkter. Jag kommer att föra dom vidare och har du ytterligare synpunkter får du gärna höra av dig till mig med dom också.

Med vänlig hälsning

Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

10 JA:

Även om det är roligt att Mats postar en gammal råttan i pizzan-historia som sanning, är det ännu roligare att Telia har ett standardsvar på denna historia. Detta standardsvar smyger man sedan runt och postar i bloggar, komplett med avslutande smiley och allt... Är det att lägga krutet på rätt ställe när det gäller att förbättra servicen?

11 Dag Bremberg:

Ja, detta var verkligen komiskt. Vem av de två är "informationsansvarig". Karin eller Hans? Eller är det bara en webb-robot som spyr ur sig samma inlägg på alla bloggar.

Om Telia är så intresserade av vad vi Strängnäs kommuns politiker tycker så kan jag skicka tillbaka att vi i kommunstyrelsen i måndags (på mitt förslag) beslutade att ta med behovet av bättre bredbandsutbyggnad som en del i våra övergripande mål. En del av detta kan göras av Sevab, men en del måste också fixas av Telia. Vad säger ni om det? Är ni beredda att hjälpa till?

Mejla gärna mig direkt: dag.bremberg @ strangnas.se