0

En anfaders lefnadsbeskrifning.

På www.silvergen.org har jag deltagit i en diskussion om släktforskning och värdet av sådan.

 

För mig känns det fantastiskt att lära känna min bakgrund och därigenom förstå mycket av mitt eget väsen och om hur och varför jag reagerar och gör som jag gör. Givetvis finns de tydligaste spåren i de närmaste två generationerna. De som man själv kunnat uppleva och jämföra sig med.

 

 

Men det finns även saker ännu längre tillbaka som har styrt hur jag har det idag och varför. Inte minst rent medicinska och fysiologiska saker där släktutredning bakåt har varit ett måste.

 

 

Att när jag går igenom gamla kartonger med minnen från Farmor och Farfar  plötsligt hålla i min hand ett gulnat skört dubbelark i folioformat där en anfader någon gång runt 1860 skulle jag tro, med prydlig piktur tecknat ned sin "lefnadsbeskrifning" - då slår hjärtat alldeles extra.

 

Mannen hette Gustaf Wilhelm Svanström och var son till Sven Svanström som var den förste att anta familjenamnet Svanström tillsammans med sina två bröder och en syster.Sven var min farmors morfars farfar och levde mellan 1786 och 1869. Stavningen av namnet växlar mellan "v" och "w". Själv skriver sig Gustaf Wilhelm med "w".

I en utredning över Svanströmska Smålandssläkten stavar man dock med "v".

 

 

Den förste med säkerhet kände anfadern hette Theus och levde i slutet av 1400-talet och början av 1500-talet som bonde på en gård som hette Eldsby, enligt uppgift belägen i Västergötland. Han son Hans Theusson blev borgare i Vadstena och avgav den 30/7 1568 trohetsförsäkran till Hertig Johan (III).

 

I Vadstena förblev ättlingarna som Fjärdingsmän, Kämnärer, Rådmän, Kyrkvärdar, Kyrkoherdar, Rektorer och Stadsskrivare intill att Anders Joelsson, ca. 1715-ca. 1780, blev lantbrukare i Jönköping. Dennes son Per Andersson (1757-1832) var lantbrukare och handlande i Vislanda och fick bl.a. sonen Sven som nämns ovan.

 

Här följer en renskrift av Gustaf Wilhelms livs historia, nedtecknad på ett och ett halvt folioark. Kortfattat. Innehåller inga 'oväsentligheter' som vem han gift sig med eller vilka barn han fått. Endast yrkesrollerna har ansetts viktiga nog att skriva ner. Vissa ord har varit svårtydda och ibland fått ersättas med frågetecken:

 

"Jag är född den 25 Juli 1814. Min fader Sven Swanström, arrenderade då Södra Åreda Herrgård af Generalen de la Grange, min mor var född i Warmland och hete Christin Lagerblom. Af en missväxt förlorade min far all sin egendom och blef Inspektor vid Södra Åreda. Min mor dog, i Barnsäng 1817. Min far gifte sey andra gången 1819 med Fru Theorin och jag fick på en gång Styfmor och 3e Styfsyskon, alla äldre än jag och mycket elaka. For att komma ur föräldrahuset, då da det var mycke fulligt (?) avstog (?, antog?) jag utan (?) gåfe plats hos kringboende Bönder och gick utan (?) med deras ?? ur och For. 2ne år eller till 1821 då jag blef Springgosse hos ofverstinnan (?) Hederstjerna och fick läsa i mellantimmarna (?) för ? informator, nemligen Kyrkoherde Bergquest som då läste med gossarna S Hederstjerna, S Carvén och R Charpentjer och följa dem till Wexeo Skola i trenne terminer. Da Öfverste Hedenstjerna (här står tydligt Heden.. medan tidigare stått Heder...) dog gick jag in vid Smalands Husarer och tjente som underofficer i 3 ar under hvilken (?) tid jag Red och Körde för Baron Benett i Skåne.

1824 blef jag osams med Ryttmastarn ?? och tog afsked. Samma år antogs jag som Skrifvare hos Kronofogde Sellberg, aret derefter eller 1825 flyttade jag till Lagman Elfving sasom skrifvare och 1827 blef jag Inspektor hos Haradshöfding Burman där jag gifte mig 1832 och 1846 flyttade jag till ? som inspektor, och 1848 som Inspektor till Harlingstorp. 1859 arrenderade jag Ingelstorp, der min Hustru dog.

1870 flyttade jag till Skåntorp/Skålltorp och bodde der till 1872 då jag flyttade till Björken och 1873 flyttade jag till Hagalund, Nerike. Under min lefnad har jag afbrutit båda Benen, ena armen har varit bruten, den andra Vrickad ur led. Dessutom har jag haft Frossa (?), messling, Rödsot, Slag i högra sidan, Skjutat mig i Hvenstra handen med flera mer och mindre Suara akommer."