1

Fördummande reklam?

"Reklamen är dyr och fördummande" skrev en insändarskribent. "Som en dold extraskatt vi tvingas betala". "Reklamen skövlar skogar, leder till miljöförstöring genom transporter m.m."

Det är ingen hejd på vilket elände som reklamen är för oss stackars människor.

Visst finns det löjlig reklam. Visst finns det idioter också inom reklambranschen. Visst finns det en hel del reklamyttringar vi kunde vara utan. Visst finns det ett stort slöseri i branschen.

Inget av detta skall förnekas. Som avsändare av reklam kan vi dock aldrig riktigt på förhand veta vilket som är vad. Styrmetoderna är inte så förfinade. Redan Henry Ford sa: "Jag vet att hälften av vår reklam är bortkastad. Jag vet bara inte vilken hälft".

Det finns också inom reklamvärlden saker som jag själv - både som professionell reklamutövare och som politiker - motarbetar så gott jag kan: valaffischeringen och de s.k. hushållsutskicken. Dessa båda åtgärder är för sitt syfte helt oviktiga och föga kostnadseffektiva. Men här finns dessvärre en "kultur" som gör att inget parti tycks våga ta steget bort från dessa inslag. Ingen väljare skulle sakna dem, men löjligt nog ringer pressen upp partier som inte affischerar och frågar "ska ni inte..."!

Vad insändarskribenten och andra reklamkritiker inte inser är att vi inte skulle ha  de produkter som vi trots allt anser vara nödvändiga, om dessa inte kunnat påpeka sin existens och entré på marknaden genom olika reklamåtgärder. Och många produkter vi vill ha, hade vi kanske inte haft råd att köpa om inte tillräckligt många andra också köpt dem och genom stora volymer bidragit till att hålla priserna nere. Ibland får man ta det onda med det goda och acceptera en del avarter och kostnader för att också få del av innovationer och nya nyttigheter.

T.ex. kan man ju också påpeka att insändarskribenten ifråga ska vara glad för att det finns en tidning att publicera insändaren i och att tillräckligt många har råd att läsa den. För fanns det inte reklam i tidningen skulle den kosta 30:- och då är frågan om någon brydde sig om att ens köpa den.
1 Berndt:

"Att sluta annonsera för att spara pengar är som är stanna klockan för att spara tid" är ett annat klassiskt säg om rekalemns vara eller inte vara. Håller med: det görs massor av skitreklam. Men ngen producent eller säljare skulle överleva utan reklam i någon form. Reklamen är lika nödvändig som fabrikens maskiner.