5

Negern Pettersson tittade snabbt in på Antikmässan

 
 
En god vän på ett av de stora auktionshusen som brukar hålla koll på vad som rör sig på antik- och konstmarknaden, brukar tipsa mig  när det dyker upp någon ny "neger" på marknaden. Det har varit lite tunnsått länge nu!
 
Men i fredags morse fick jag ett sms som sa att det fanns en målning av Negern Pettersson i en monter på Antikmässans förhandsvisning kvällen innan. Jag hastade dit. Ingen målning i montern ifråga. Frågade och fick då veta att det var ägarens privata och att vederbörande egentligen inte villle skiljas från den utan hade ångrat sig och tagit hem den efter förhandsvisningen. Men jag fick ovanstående bild som visar en kraftfull Pierre Louis Alexandre, inte olik några av de som jag har eller har sett. Målad innan han drabbades av sin TBC. Troligen någon gång på 1880-talet. Tyvärr osignerad men med inskriptionen "Australiern" på spännramen. En mycket fin målning som nu fått nummer 28 i min katalog.

Men jag konstaterar att jag varit dålig på att redovisa de nya konstverk som dykt upp under senare tid!
 
Den senaste som jag visade i ett tidigare inlägg var Professor Emerich Stenbergs porträtt som måhända inte är någon konstnärlig höjdare men som kan vara samtida med ovanstående av skjortan att döma.
 
Så en dag blev jag kontaktad av en man som ägde en oavslutad studie av Negern Pettersson utförd av Johan Krouthén.
 
 
Samtida med Oscar Björks och Ecke Hedbergs. Målningen blir framförallt intressant för dess notering på baksidan. Noteringen är än så länge unik eftersom den tveklöst kopplar modellen och hans olika namn till verket och till namnet "Pettersson". Samt att det var Alexandre själv som kallade sig så, förmodligen för att göra det lättare för sin omgivning och smälta bättre in som svensk.
 
 
Med Jean Louis Pierre kvitterade Pettersson sina arvoden för sittningarna på Konstakademin, men namnet Jean finns inte med på Katolska kyrkans registerkort som säger Pierre Louis Alexandre.

Krouthéntavlan såldes efter några månader på en auktion i Skåne till en konsthandlare för runt 16.000:- men bjöds efter ytterligare några månader ut i Stockholm och inropades där av en okänd köpare för över 30.000:-. Är det Antikrundans makt?
 
Det kom ett mail till mig från en ättling till författaren och konstnären Pelle Molin som undrade över en ärvd målning som mycket riktigt föreställer Negern Pettersson. Målad av Axel Bäckman som blev mest känd som tecknare. Bäckman gick i klassen under Molin på akademin och kanske var det en vängåva från Bäckman till sin äldre kollega.
 
 
Återigen en samtida med Krouthén, Björk och Hedberg.
 
Slutligen kom det en fråga från Uppsala Konstmuseum som undrade över om ett litet porträtt de hade i samlingarna målad av Georg Arsenius kunde föreställa Negern Pettersson. Arsenius blev liksom sin far känd framförallt som hästmålare. Museet trodde det var Arsenius den äldre som målat, men jag är av uppfattningen att det är sonen som målat detta porträtt.
 
 
1 Anton:

Intressant läsning om Pettersson! Men du måste inte tvångsmässigt använda "Negern" Pettersson varje gång du skriver om honom, det figurerar inga andra Pettersson som vi läsare skulle kunna förväxla honom med. Och han hette inte "Negern". Vad det gäller det ordet tycker jag det enklaste och mest sympatiska sättet att förhålla sig till det är att inte använda det eftersom det bevisligen finns gott om människor som tar illa upp av det, OAVSETT vilken värdering du lägger i det. Ordens betydelse skiftar också efter hur de används, det här ordet har används som en nedsättande beskrivning av andra människor i hundratals år. Det är helt enkelt trevligare att låta bli.

Svar: Hej Anton!
Det är inte "tvångsmässigt" jag använder ordet. Men eftersom det inte handlar om människan Pierre Louis Alexandre från Franska Guyana utan om den konstnärsmodell på Konstakademin som förekommer som objekt på en mängd konstverk och som där betecknades som "Negern Pettersson" så är det det begreppet jag fortsätter att använda. Jag är inte uppvuxen med och bär inte själv uppfattningen att ordet ifråga är det minsta nedsättande. Det har absolut inte använts som nedsättande beteckning i "hundratals år" utan har varit en ren anpassning av det spanska ordet för "svart". Och om jag inte fattat helt fel är det just ordet "svart" man vill ska användas idag. Ordet "nigger" däremot är definitiv nedsättande och det skulle jag aldrig använda
Mats Werner

2 Daniel:

Noterade över axeln att en fin olja föreställande "Negern Pettersson" lämnades in på Bukowskis Market nyssens.
Lycka till med ditt samlande och jag hoppas innerligt att du når din fina utställning.
Vänligen
Daniel

3 Anonym:

Hej Mats. Har läst lite i din blogg gällande Pettersson. Jag har en Pettersson hängandes hemma om det kan vara av intresse till utställningen. Den är inte till salu dock. Kan skicka bild om det är intressant. Med vänlig hälsning, Oscar.

4 Ylva Habel:

Hej Mats,

Även jag skulle uppskatta om du slutade upprepa N-ordet överallt. Pettersson har ett namn, och behöver inte sänkas med invektiv hela tiden. Det är inte upp till vita människor att bestämma sig för vad som är kränkande eller inte för svarta människor. N-ordet är kopplat till förslavande och månghundraårigt folkmord, tortyr, lycnhning och förtryck.

Detta är ingen åsiktsfråga, utan du bör bara ta och respektera vad vi svarta (och även vita) kritiker av N-ordet säger. Det är överhuvudtaget inte upp till enskilda människor att bestämma vad vårt språk betyder. Språket har en historia som du inte med egna viljehandlingar kan stoppa.

Så mitt råd till dig är att du börjar respektera svarta människor, och inte reducerar oss till objekt. Vi är människor, med precis samma anspråk på värdighet som du själv har. Eller ska jag, som ett experiment, ta och kasta litet olika läbbiga okvädningsord över dig, och sedan säga att du inte har någon som helst rätt att bli förolämpad? För dessa ord betyder ju inget kränkande för MIG?

Förstår det hur illa det låter? Om inte, så testa att kala dina närmaste anhöriga litet olika slemma saker när du tilltalar dem. Det går säkert hem, ska du se. Eller så får du det väldigt hett om öronen!

Hoppas att du denna gång kommer att ta den kritik du får på allvar, och inte bjäbbar emot för bjäbbandets skull. Du använder rasistiska ord, och det kommer aldrig att bli acceptabelt, även om din generation kanske trodde det förr (för då fick ni inte mothugg. Att det då var tyst om saken betyder inte på något vis att det var eller är OK). Ord har blivit obsoleta och fallit ur bruk förr, så det är inget konstigt med det.

"Sverige är en del av världen", har jag skrivit i litet olika sammanhang, efter det att folk har hojtat gällt om at det är "censur" att inte "få" säga vad de vill om utsatta och förtryckta delar av befolkningen. Vi lever inte i ett betydelsereservat, frikopplat från kolonalhistoria, och dess globalt gällande meningsskapande.

Många vita svenskar försöker febrilt påstå att Sverige är ett "särskilt land", med en särskilt icke-rasistisk tradition. Det är bara en saga. Sverige har varit en lika grym och blodtörstig kolonialkraft som andra europeiska länder, bara i mindre skala än de större kolonialanationerna. Vet du inte om detta, så läs gärna på om våra slavfort och kolonial "äventyr" från 1600-talet och framåt. Lägg därtill all oavslutad grymhet mot samer, romer och resandefolk.

Utifrån dagens perspektiv kan jag påminna om att det finns något som kallas h ä n s y n, även om nyliberalismen i det offentliga samtalet har fått ordet "hänsyn" att omkodas till "FÖRBUD!". Att avstå från kränkande benämningar av redan extremt utsatta grupper är HÄNSYN.

Om du inte förstår detta, eller hur sambanden ser ut mellan avhumaniserande benämningar och legitimering av omfattande folkmord, så läs även på litet om det. Se på hur Förintelsens och det Transatlantiska slaveriets gigantiska folkmordsapparater legitimerades genom språkbruk. Jag tar här bara upp grupperna svarta och judar, och går inte närmare in på urbefolkningar, indier, HBTQ-personer och funktionsnedsatta. Men denna problematik gäller naturligtvis även dem. Alla dessa grupper har i olika skeden satt ned foten och vägrat att kallas nedsättande namn. Och de har till stor del lyckats att sätta sig i respekt. Det är bara svarta som fortfarande får kämpa, eftersom vi historiskt sett har placerats längst ned i den rasifierande hierarkin. Varsågod för utbildningen.! Förhoppningsvis kan vii tala om Louis Pierre Aexandre Pettersson på andra premissser i framtiden.

Vänliga hälsningar,

Ylva Habel

5 Anonym:

Kära Ylva!
Människor som anser sig ha ett tolkningsföreträde till ord i vårt gemensamma språk och som anser att varje diskussion kring detta tolkningsföreträde bara är att "bjäbba emot för bjäbbandets skull", tänker jag inte vidare kommentera. Jag skriver om en historisk person vars namn eller de båda "smeknamn" han var känd under inte går att ändra på. Så enkelt är det. Ha en skön sommar!
MATS