8

Nej tack, Strengnäs Tidning!

Karl-Yngve Åkerström har i Strengnäs Tidning fått en artikel publicerad som innehåller exempellösa osakligheter och beskyllningar mot min person. Saker som för varje ansvarig debattredaktör borde varit enkla att kontrollera sanningshalten i.

Åkerströms angrepp innehöll 3.387 tecken! Själv erbjöds jag nådigt och icke förhandlingsbart 2.800 tecken av tidningen att bemöta dessa lögner och beskyllningar med!

Då hade jag först kortat ner min föregående bloggtext till 4.000 tecken och därefter skrivit en helt ny text på 3.007 tecken - således långt mindre än Åkerströms! Men icke! Min replik skulle "hålla sig inom av oss uppsatta ramar"!

Mina försök att påpeka att det inte rör sig om en replik i någon pågående sakdebatt utan ett bemötande av osakliga personliga påhopp och beskyllningar vilket borde ges minst samma utrymme som beskyllningarna fick, hade föga framgång.

Därför väljer jag att avstå från att försöka få något bemötande av Åkerströms lögner publicerat i Strengnäs Tidning samt att få saken prövad av Pressombudsmannen. Och min uppfattning att jag inte heller hädanefter ska skicka in någonting till den tidningen består.

Var och en får läsa mina blogginlägg och själv bedöma sanningshalten i Åkerströms påhopp.

I Strengnäs Tidning får Karl-Yngve Åkerström alltså ta heder och ära av mig med 3.403 tecken, men jag får inte ens försvara mig med 3.008! Inte ens på betald annonsplats!

Karl-Yngve Åkerström har i Strengnäs Tidning fått en upprörande och ärekränkande artikel publicerad, som under sken av att vara ett öppet brev till Kristdemokraterna, i själva verket är ett grovt påhopp på min person.

Artikeln innehåller så mycket osakligheter och rena - lätt kontrollerbara - lögner, att det för mig är en gåta att tidningen låtit publicera den. Till att börja med kunde tidningen kontrollerat sina egna lägg och då funnit en artikel om mitt avhopp från Kristdemokraterna i början av året. En artikel som tog halva första sidan och ca. ett och ett halvt uppslag inne i tidningen i anspråk. Redan när Åkerström således riktar sin artikel till Kristdemokraterna för att fråga om mina åsikter står för partiet, borde varningsklockorna ringt för debattredaktören som då av Åkerström skulle begärt ett sakligare innehåll och riktat åt rätt håll.

Än märkligare blir det när jag - som är den förfördelade parten - ska försvara mig, så erbjuds jag ett utrymme för mitt bemötande som är blott 80% av det utrymme som Åkerströms attack på mig. Detta förfarande har jag nu bett Pressombudsmannen pröva.

Det är alltså inte fråga om någon debattreplik utan om att jag som utsatt för ett exempellöst påhopp i tidningen måste ges minst samma utrymme för att bemöta dessa osakligheter.

Istället får jag nu göra det på min blogg: http://matswerner.blogg.se

Åkerström beskyller mig utan någon grund, för främlingsfientlighet och rasism Det torde stå klart för var och en som känner mig hur lögnaktigt detta är. Han beskyller mig för att ha skrivit saker som även en debattredaktör lätt hade kunnat kontrollera den bristande sanninghalten i.

Han påstår att jag, p.g.a. mina ”påhopp”, skulle vara stoppad som debattör i Strengnäs Tidning! Ett påstående som tidningens politiske redaktör redan gjort ett diskret tillrättaläggande av - som dessutom kallades "förtydligande"!

Att jag inte normalt publicerar mig i Strengnäs Tidning är alltså mitt eget val och kanske är tidningens hantering av denna fråga ytterligare en god orsak för mig att också i framtiden avstå.

Rent löjeväcklande blir Åkerström när han vill pådyvla mig makten att tysta mina meningsmotståndare för att de fruktar mitt ”förödmjukande sätt”. Eller att jag skulle göra fullmäktige och nämnder till otrygga församlingar och därmed utgöra en fara för den reella demokratin.

Åkerström påstår rent ärerörigt att jag drivit en ”fientlig linje mot torghandlaren Nedzad Jazic”.

Återigen - för vilken gång i ordningen vet jag inte längre - måste jag påpeka att frågan om en enskild handelsidkare på sätt som skett ska kunna obstruera mot enhälliga kommunala beslut manifesterade i stadgor och andra bestämmelser, är principiell och har ingenting med personen Nedzac Jazic att göra. Det är Åkerström som genom sina artiklar gjort frågan till ett invandrarproblem. Om Åkerström ogillar den torgstadga som kommunfullmäktige i gott samförstånd antagit så får han väl lägga ett medborgarförslag om dess upphävande. Men så länge den finns bör den väl gälla - alla!

Hej Mats.



Det är så sorgligt alltihopa. Att Alex Voronov använder tidningen på det här sättet, för det är säkert han som har accepterat Åkerströms artikel, för att skada dig för att du alltid har tordast säga och skriva vad du tycker, även när det gäller journalisterna, är skamligt. Det finns uppenbarligen ingen heder på ledarredaktionen, bara hat och maktbegär och maktmissbruk. Självklart, om de hade funnits en enda gnutta anständighet på ledarreaktionen, så skulle de ha tagit in din artikel. Det är de som har gått över gränsen, det är Alex Voronov som har hängt ut en människa då han lät artikeln till Åkerström passera. Han borde skämmas. Stå på dig. Vi som känner dig vet att all smörja Åkerström skrev om dig inte stämmer. Det är lögn och förbannad dikt alltihopa, det är fruktansvärt att en tidning publicerar sådant.

Hej Mats,

Jag förstår din indignation, men det är väl inte antalet tecken som räknas utan det sagda? Och du om någon borde väl kunnat avfärda Åkerströms falsarier. Min erfarenhet är att tidningar lever sina egna liv och efter egna regler, i skydd av trykfrihetsförordningar m m, så en kamp mot dem, speciellt i vår region är dessvärre tröstlös. Fokusera på Åkerström och inte tidningen. Av mitt resonemang förstår du att jag tycker det är synd att du inte tog 2 800 tecken och gjorde dem till de kärnfullaste raderna du skrivit.

Må bäst.

Grejen är att jag redan genom att ens försöka, gjorde avsteg från ett principbeslut jag fattat, och jag är ibland till envishet gränsande principfast.....Därtill uthållig och konsekvent! /;-)

4 Calle:

Mats, ha inte för höga förhoppningar vad beträffar PO, de gör enligt min mening väldigt konstiga tolkningar på publicerade inlägg, det är min erfarenhet i alla fall.



Tidningen vill sälja lösnummer och inte kontrollera fakta, vi lever i värld där man får "tåla" att granskas sen om det finns någon som helst relevans eller fakta i vad som skrivs, det bryr sig ansvariga utgivare sig inte om.



Om det är personliga angrepp eller angrepp mot företag har heller ingen roll - bara syftet uppfylls - att sälja tidningar - eller skada/skriva ned/bilda opinion mot annan part.



Eskilstuna-kuriren påstår sig vara liberal men känns lika liberal som kinesisk press.



Det som känns överlägset bäst i sådana här sammanhang är när man ges möjligheten att kommentera men tidningen skriver "kuriren har sökt xxxx för en kommentar men utan resultat" då de inte varit nöjda med vad man sagt.



Lycka till i framtiden och med kampen via PO.



5 Per Wedlin:

Trädgårdshandlarens salubod är på väg att få samma status som Lars Vilks Nimis, som idag är Höganäs kommuns största turistmål med kanske 50 000 besökare om året.



Det behövs i vår kommun som totalt tappat konkurrenskraften i besöksnäringen.

"Nimis" - det var för bra, Per! Always look at the bright siide of life, tata,tata!



Det roligaste i sammanhanget är att när man på tjänstemanna/ordförandenivå fattat beslut om att ge torghandlaren dispens för sitt schabrak så motiverar man med att han snyggat upp det och målat om det till i år!

Jag kollade idag. Det enda han möjligen målat om är ett parti på baksidan där någon dristig person (knappast Karl-Yngve Åkerström dock) förra somamren klottrade. Detta klotter, nödtorftigt borttvättat syns på min bild i bloggen som togs under valrörelsen förra året då schabraket stod alldeles framför Präntarentrén.

Det skulle vara klädsamt om någon/några av de fastighetsägare som en gång i tiden propsade på att få bort schabraket om de skulle bidra till torgets ombyggnad, kunde ställa sig upp och kommentera utvecklingen. Åtminstone en företrädare för fastighetsägarna och tillika kommunpolitiker skrädde inte orden när jag första gången kom i kontakt med frågan. Men nu är hon tyst....

7 Per Wedlin:

Nu ligger ju inte Nimis i Sverige utan i Ladonien där andra lagar gäller: http://www.ladonia.net/new_herald/



Då Sverige och dess primärkommun Strängnäs inte förmått utöva sin teritoriella kontroll över delar av Gyllehjelmstorget kanske man kan överlåta delar av det till Ladonien?



Kanske dags att utbyta erfarenheter med Höganäs kommun?

8 Anonym:

Nog är det lite ironiskt att ditt huvudargument är tycks röra en diskrepans i antalet tillåtna tecken i en replik(!!!) och ingenting gällande sakfrågan.



Det är väl dig inte helt behjälpligt om målet är att påvisa att det från din sida inte rör sig om detaljnosande paragrafrytteri utan förmåga att lyfta blicken och vara pragmatisk? En omedveten eller medveten drift med dig själv?