2

Sälj Allt Snabbt!



I Norge uttyddes SAS ett tag för "Svenskt AlltSammans". Sedan blev det "Smaller And Smaller" och nu har det landat på "Sälj AlltSammans". Tänkvärt!

Bolaget lyckas på något sätt alltid framhålla när man gör vinst något kvartal, och får stora rubriker för detta. Tillräckligt stora för att överglänsa den lilla notisen att helåret innebar nya kraftiga förluster.

Bolaget har under senaste åren sålt dotterbolag och verksamheter för runt 60 MILJARDER KRONOR! Hur kan man då vara utan kapital? Vad har man gjort med pengarna?

Man har 25 st MD80-flygplan som om något år uppnår den ålder då de helt enkelt får flygförbud. Vem ska betala de ca. 500 miljoner x 25 som det kostar att ersätta dessa?

Lufthansa har nu sagt sig vara klar över att SAS inte är ett uppköpsobjekt för att det finns "för många dolda skulder"?? Vad är detta? "Dolda skulder"? Vad är det vi som sekundoägare inte vet?

Spanair - vars huvuddel SAS lyckades bli av med för 1 euro - har man fortfarande kvar en ägarandel på 12% i - och därmed ett motsvarande ansvar! Vad kommer det att kosta? Bolaget lär behöva ett miljardtillskott för att undvika konkurs! Och EU lär förbjuda spanska staten att subventionera.

Vad är det för dold pay-off som Huset Wallenberg kan utnyttja när man år efter år går med på att pytsa in miljarder efter miljarder i ett företag som inte visat vinst på åtskilliga år! Vari ligger den affärsmässighet som - om inte staten visar den - åtminstone borde ligga i det privata näringslivets intresse. Det är ju iallafall där som halva den svenska ägarandelen ligger.

Är det för att dessa industrijättar ska kunna utnyttja SAS förlustavdrag som vi skattebetalare ska behöva hålla detta sjunkande luftskepp under vingarna?

Nej, jag gör som norrmännen: Sälj Allt Snabbt!
1 GS:

Med alla dessa belastningar du räknar upp, till vem och hur tänker du dig att man ska "sälja allt snabbt"?

Allt går att sälja med mördande reklam, t.o.m. konserverad gröt!

Skämt åsido. Däremot finns något som heter pris, och i detta fallet är kanske ånyo 1 euro att föredra framför att behöva pumpa in ytterligare 12,5 miljarder för nya flygplan för en verksamhet som inte har resurser eller möjligheter att driva dem!