Den eviga gågatan!

När jag var ung och grön och nyinflyttad skrev jag en insändare i Strengnäs Tidning och föreslog att man skulle göra torget i Mariefred bilfritt. Det blev ett ramaskri. Köpmän med tio år på nacken i Mariefred uttalade sig om "dessa nyinflyttade Stockholmare som inget begriper".

Jag tyckte de var förstockade idioter som inte förstod "de nya idéerna"!

Som Folkpartistisk kommunpolitiker var jag iallafall med om att införa kommunens första gågata och det är min personliga förtjänst att gågatan förlängdes utmed torget för att få en attraktivare längd.

Under tiden hade jag blivit köpman själv och tvangs att sätta mig in i livets realiteter för handeln på en liten handelsplats, vilket såväl Mariefred som Strängnäs är.

Jag läste utredningar om gågator, jag besökte orter som infört dessa, jag tog reda på resultatet för de olika gågatorna. Kort sagt jag blev en "gågatespecialist". Min tid som köpman tog slut men mitt liv som konsumentpåverkare fortsatte i det företag jag börjat 1974, där det handlade om att påverka konsumentbeteendet inne i butiken.

Nu lärde jag mig också dessa mekanismer. Hur väljer konsumenten produkt? Vad har tiden i butiken för betydelse för mängden köpta varor? Hur många handlar med lista? Framförallt - kommer konsumenten ut ur butiken med de varor som stod på listan eller ej? Och isåfall varför?

Även här får jag nog säga att jag blev en hejare. De facktidskriftsartiklar jag skrev blev till fotokopierat undervisningsmaterial på Handelshögskolan, fick jag veta.

Kort sagt jag vet en hel del om hur konsumenter fungerar, vad som triggar dem och vilka val de gör och varför.

När därför nu Miljöpartiets Terese Holmberg i bästa välmening lagt en motion om att stänga av Trädgårdsgatan i Strängnäs mellan Eskilstunavägen och Källgatan under "sommarmånaderna" fick jag spader.

Trodde dock inte att jag på fullmäktige ikväll skulle behövt gå upp i talarstolen eftersom Kommunstyrelsen enhälligt föreslog ett avslag.

Men då två Socialdemokrater och en Vänsterpartist gick upp och pläderade för bifall till motionen blev jag bara tvungen.

De som pläderade talade om att det var väl bra att man gjorde ett försök och varför skulle det inte gå här - det går ju så bra på andra ställen, och så vidare.

Ingen gågata är den andra lik, men det finns åtskilliga utredningar gjorda och det finns ganska god kunskap om vilken typ av gata som kan bli en bra gågata, en gata där handeln får ett uppsving av att bilarna försvinner, och vilka som kan innebära katastrof för de handlare som har sina butiker utmed gatan.

Det har med butiksutbud att göra, det har med gatans längd att göra men framförallt också vilken bredd gatan har.
Trädgårdsgatan är på tok för bred för att kunna bli en "mysig och attraktiv, köpstimulerande gågata". En gata som bidrar till köpenskapens tillväxt och överlevnad. Framförallt när motionen endast handlade om tre sommarmånader!

För vad är det som skulle ske om Fullmäktige bifallit motionen? Jo, tvenne Dubbelhelgon hade ställts ut i varsin ände av körbanan. Kanske hade man ställt ut några fler blompottor och bänkar i gatan, men i princip skulle gatumiljön vara densamma. Knappast jordens förbättring direkt!

Men för Miljöpartiet handlar det i realiteten inte om att skapa något mysigt stadscentrum utan helt krasst om att i ett längre perspektiv bli av med all biltrafik.

För alla oss som bor utanför stadskärnan (och vi är trots allt rätt många) skulle det ofelbart få till följd att tillräckligt många kunder - som alltså ändå måste ta bilen när de handlar - skulle välja att köra till Solberga istället för in till staden och chansa på att det finns plats på någon av de närliggande P-ytorna. Skulle jag reflektera över en ny TV-apparat, skulle jag ju definitivt inte längre tänka på Expertbutiken på Trädgårdsgatan utan köra direkt till Euronics eller El-giganten vid Solberga. Skulle jag behöva ett antal tioliters färgdunkar vore det enklare att köra till Flüggers vid Gula Rosornas by än att att behöva släpa tiolitersdunkar utmed Trädgårdsgatan och sedan upp för trappor till de övre P-planen, eller för all del ner till Hamnplan (beroende på vad i övrigt jag ska handla samtidigt).

Man skulle alltså inte uppnå målet mindre biltrafik - bara förflytta den.

Samtidigt skulle tillräckligt många butiker utmed den avstängda Trädgårdsgatan få lönsamhetsproblem. Redan tidigare har en radio-TV-affär försvunnit. Om det blir riktigt illa går de omkull och inga nya butiker - annat än möjligen chica sommarboutiqer - vill då etablera sig där. Tomma skyltfönster blir följden. Lockar inga besökare direkt. Vid det laget torde också en av livsmedelsbutikerna få problem eftersom den totala  kundmängden minskar och dessa butiker ofta lever på marginalen, för att till slut klappa igen. Så småningom har man kvävt centrum och de som bor i stadskärnan och tidigare kunnat gå för att handla i sina butiker måste nu sätta sig i bilen och köra ut till Solberga.

Istället för mindre biltrafik har vi istället skapat mer!

De fullmäktigeledamöter som plädera för detta som något tidsbegränsat prov under den kommande sommaren har inte läst motionen som inte talar om något prov, eller att göra någon utredning för att efterhöra vad t.ex. handelsmännen tycker i frågan eller vad deras kunder tycker i frågan, utan det var pang på. Stäng av tre månader varje sommar!

Som tur var fanns det tillräckligt många förnuftiga fullmäktigeledamöter på plats för att avstyra detta välmenta men helt oansvariga förslag.

Som jag brukar säga till Mariefredsbor som ondgör sig över mängden turister: Mariefredsborna har en livsmedelsaffär för mycket, en järnhandel och en bokhandel för mycket, och har det bara för att tillräckligt många tillresande turister och konsumenter finner det enkelt och lättillgängligt att handla i Mariefred för att dessa butiker också ska överleva vintertid till de fasta invånarnas nytta och glädje.

Samma sak gäller i Strängnäs! Äventyra inte lönsamheten för de butiker som trots nytt externt köpcentrum och konkurrens från närliggande orter överlevt i stadskärnan. De är redan hårt prövade och behöver inte politker som tycker det är gulligt och trivsamt med "gågator" i största allmänhet. Framförallt inte sådana gator som inte har de fysiska förutsättningarna att kunna bli en attraktiv och köpstimulerande gågata.

Kommentarer
Postat av: Kerstin Svensson

Det vore ju vettigt om vi fick en ordentlig utredning kring Trädgårdsgatan som gågata. Så slipper vi en massa tyckande i fortsättningen. Du har ju rätt i att motionen som sådan var utformad så att det inte gick att bifalla den. Men sossarna ville väl bara stötta Mp nu när dom ska dela samma spelplan.



Kerstin

2010-10-27 @ 10:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0