0

"Segerstam-Werner"



”Segerstamkvartetten”
(BIS LP-20 )

Sid 2: "Rituals in La för 2 pianos"

Leif Segerstam (p), Lasse Werner (p)

Inspelad 15 oktober 1974 i Studio 4 i Radiohuset.



Lasse hade några gånger träffat den finske kompositören, dirigenten och pianisten Leif Segerstam. En lika frustande explosiv personlighet som Lasse själv. Medan Lasse höll sig till jazzen blev den klassiska och konstmusiken Leifs område och han var verksam i roller som t.ex. chefsdirigent, musikchef m.m. vid Finska Operan, Kungl. Operan i Stockholm, Deutsche Oper i Berlin m.fl.
Några gånger tidigare hade de också spelat tillsammans.

I oktober 1974 träffas de på Radiohuset vid 15-tiden för att vara med i Club Jazz på kvällen. Senast de träffades var i programmet ’Jazz på Svenska’ två år tidigare då de också spelat ihop. De hade en stund att repetera inför kvällens inspelning och konfrontationen mellan Leif på en Steinway och Lasse på en Bechstein spelades in och gavs sedermera ut 1975.

”Eftersom det är en Steinway och en Bechstein som ljuder och detta är en stereoupptagning så skall det inte vara något problem att känna igen vem som är vem och för vem det är man ska hurra eller be när dessa L utmanar gröna ljuset i ett levande improvisatoriskt ’take’ efter att inte ha haft så roligt på två år. DIGGA DET!”

uppmanar Robert von Bahr på omslaget.

Erik Wahlström skriver i finska Hufvudstadsbladet:

”Segerstamkvartetten har gjort en skiva med sin primas sjätte stråkkvartett och ’Rituals in La’ där han improviserar på piano tillsammans med den svenske jazzpianisten Lasse Werner.

.......

Pianoimprovisationen har en slags galen charm: det är cocktailmusik så mycket som - ja, mer än - man kan önska sig, ett citat ur Bach-Gounods ’Ave Maria’ utan Gounod; Tristan; en vals och en tango.....”


Signaturen Rapoport i American Record Guide skriver:

”.........Missa inte ’Rituals in La’, en vacker och raffinerad improvisation av Segerstam och Lasse Werner........”

Den tyska tidningen STEREOs anonyme recensent skriver:

”’Die Rituale für zwei Klaviere’ kallas improvisation. Man måste utgå från att det stämmer. Som bekant prövas aldrig så mycket Nutida Musik som vid ’improvisationer’. Men konvolutstexten betonar att det inte fanns mycket tid för repetitioner vid inspelningen. Segerstam och Werner samarbetar en kvart, närmar sig jazzpianots spelform, tipsar varandra under spelet och söker ett sätt att förverkliga sina idéer: Konversation på 70-talet med två flyglar. Just detta sätter dock stråkkvartetten i sitt rätta ljus, eftersom där - enligt min mening - passerar mer som jag inte skulle vilja vara utan.”

I den franska tidningen REVUE DES DISQUES ET HAUTE-FIDELITE skriver signaturen EM, i mars 1978:


”Tio år äldre än Segerstam är svensken Lasse Werner, välkänd som jazzpianist. Gruppen han bildade 1953 (i vilken praktiskt taget alla svenska jazzmusiker har deltagit en eller annan gång under sin karriär) är också välkänd i norra Europa. Leif Segerstam, som alltid nyfiken, har spelat med honom flera gånger, speciellt i en improvisationsseans på två flyglar som gjordes för Sveriges Radio och vars resultat finns med på denna skiva under titeln ’Rituels en la pour deux pianos’.

Det lär inte ha varit någon kontakt mellan de båda pianisterna före inspelningstillfället (Segerstam kom direkt från flygplatsen till studion) så därför förlöper spelet i total frihet. Effekten är  ofta märklig.... speciellt då de båda musikanterna från helt olika utgångspunkter möts i Johann Sebastian Bachs Prelude.”