0

Politometern och burkor!



Konstaterar idag att min oansenliga lilla blogg ligger på 11e plats av 101 listade Kristdemokratiska bloggar när det gäller "inflytande"! Inte utan att jag tycker det är lite kul! Finner också att av 1437 inflytelserika politikerbloggar från alla partier ligger min blogg på 397e plats. Det är inte heller illa!

Dagen började annars med att jag läste Margit Urtegårds tänkvärda inlägg om "Burkaförtrycket".

Debatten gäller förbud eller ej. Statsministern har sagt sig kunna tänka sig ett förbud varpå Oppositionsledaren svarar med ryggmärgen att hon inte kan tänka sig ett förbud!

Vår västerländska kultur har på sin tid haft ett effektivt (?) redskap för männens kvinnokontroll - för det är ju vad Burkor, niqab och andra mer eller mindre heltäckande slöjor/kläder i realiteten handlar om. Det redskapet kallades kyskhetsbälte.

Är det någon som tror att vårt samhälle idag skulle tolerera att kvinnor satte på sig kyskhetsbälten och deklararerade att de gjorde detta frivilligt för att visa sin hängivenhet och sin kärlek?

Jag tror att om så inte redan är fallet, skulle krav på lagförbud omedelbart resas. Varför tveka när det gäller andra former av kyskhetsbälten?