SJs tidtabeller ger 12,5 timmars arbetsdagar för småbarn.

"Persson uppmanar SJ-kunder att protestera"

Kommunstyrelsens Ordförande Jens Persson - liksom för övrigt en tågvärd på ett tåg mellan Läggesta och Stockholm idag - uppmanar till protester direkt hos SJ om de indragna tågtiderna och följden därav - omöjligheten att få sittplats.

Det är skamligt att Eskilstuna - som har färre totala Stockholmspendlare än Strängnäs kommun har ska ha ett eget morgontåg till Stockholm. Nu har SJ tvingats acceptera att det tåget också stannar i Strängnäs. Givetvis skulle det också stanna i Läggesta.

Eskilstunaresenärer är alltid garanterade sittplats på tåget. Läggestaresenärer får det sällan eller aldrig. Ändå betalar såväl Läggesta- som Eskiltunaresenärer samma taxa för sträckan Läggesta-Stockholm.

Jag tror säkert att Jens Persson och övriga ansvariga inom kommunledningen på alla tänkbara sätt framfört sina åsikter.
Men det är nog som Persson säger - det är först när resenärerna själva reser sig som en man och tågar till SJs högkvarter som det hela kan få någon verklig effekt.

Min son som bor i Marielund vid Läggesta station berättade för mig att det var 8 killar i området som spelade innebandy tillsammans. Alla var inflyttade från Stockholm eller andra orter. Flertalet av dem övervägde dock att flytta tillbaka till Stockholm p.g.a. två anledningar:

1. Vårdcentralen i Mariefred. Dit går man bara inte med sina barn. Man åker hellre till Nacka eller andra ställen, bara inte Mariefreds vårdcentral.

2. Tågpendlingen, som visat sig inte hålla måttet. Tidtabellerna ger åtskilliga barn 12,5-timmars dagisdag vid förskolan i Marielund!!!

Inte ens personalen får vara där så länge!

Barnen upplever dagis som hemmet och hemmet som något slags främmande övernattningssställe
!

En gång i tiden fanns en tågpendlarförening i Strängnäs som blev en stark motpart till SJ. Det är dags för en ny sådan som kan organisera alla pendlare bakom sina krav på ett helt annat sätt än vad kommunen någonsin kan så länge man är bunden vid just SJ.

För det första bör krav resas på att regeringen omgående ger Svealandsbanan samma fria status som Uven fick i våras. Då kunde trafiken upphandlas i konkurrens. Plötsligt kunde SJ köra t.o.m. fler turer för mindre pengar än man några månader tidigare sagt sig inte kunna klara utan omfattande prishöjningar.

För det andra kan en tågpendlarförening för att backa upp sina krav, gemensamt handla upp en konkurrenskraftig busstrafik för att få SJ att begripa vad saken handlar om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0