Ska SJ verkligen smörjas?

Eskiltuna har beslutat avsätta en halv miljon för att köpa till några tågavgångar till och från Stockholm (tveklöst sådana som ska gå direkt och strunta i Strängnäs, Läggesta och Nykvarn).

Alex Voronov efterlyser samordning med övriga kommuner utmed sträckan, något som borde varit självklart för Eskisltunas kommunledning.

Såvitt jag minns är det Strängnäs kommun som har de flesta pendlarna mot Stockholm. Mångdubbelt fler än de som pendlar från Eskilstuna. Redan tidigare har det lyckats Eskilstuna att få ett exklusivt direkttåg 6:42 medan det flertal pendlare som finns i Strängnäs och Läggesta får se tåget svischa förbi. Halvtomt får man förmoda.

Är Eskilstunas väg verkligen rätt väg?

Är det inte precis det SJ vill?

Få mer pengar för det man faktiskt åtagit sig att göra?

Var det inte precis så man agerade när det gällde UVEN?

Om ett år löper SJs monopol på sträckan ut.

Jag UTGÅR från att våra tre kommuner redan nu förbereder en upphandling där fler anbudsgivare finns med än bara SJ
.

När det gällde UVEN fick ju visserligen SJ förnyat förtroende p.g.a. att man plötsligt visst kunde köra trafiken - t.o.m. något utökad om jag inte minns fel - för mindre pengar än man påstått sig behöva några månader tidigare.

Är inte istället den logiska konsekvensen av dagens situation att våra kommuner köper till den kompletterande trafik som krävs för att klara morgon- och kvällstrafik med direkta snabbussar för att inte gå i SJs fälla.

Lägg inte fler skattekronor på SJ!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0