1

Realism/Surrealism

Strax innan vi avreste till Italien (mer därom senare) nåddes jag av ovanstående kort och jag föll på nytt i hänryckning!  Hur en människa så förmår att återge verkligheten som min vän (tillika en av mina huskonstnärer på galleritiden) Mario Roffler kan.

Mario är schweizare till börden men sedan över 35 år bosatt i Provence i Frankrike.

Han är stillebenkonstens absoluta mästare idag. Men också surrealismens. Gränsöverskridandet sker ibland utan att Du riktigt inser det som betraktare.

Mario arbetar oftast med rena stilleben men också med större interiörer och andra motiv som är helt surrealistiska. Dessa ateljéarbeten är krävande och tunga och därför måste han emellanåt gå ut i den provencalska naturen för att lätta sinnet och skaka av sig det noggranna slitet. Då blir det fjärilslätta akvareller med det provencalska landskapet i morgondis.

Vid något tillfälle framöver ska jag skriva lite längre om min vän. Här nöjer jag mig med att presentera hans invitation till ateljévisning i Rustrel samt några äldre små bilder.

Blog image

Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Blog imageBlog imageBlog image

1 Anonym:

Hej Mats.



Välkommen hem.



Klem

Margit